polski

english

français

Artur Dutkiewicz

“Songs of Four Cultures”

04. 11. 2008 – Tuesday
9pm
Creative Communities’ Church, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22

About Christian Culture Festival

Christian Culture Festival was organized for the first time in 1997 on 10th Anniversary of the Logos Theatre. In a sense, it extends the idea of Christian Culture Weeks organized in Poland in 70s and 80s of the last century, which were to become counterpoise to lay media model promoted by the State. Lodz Christian Culture Days were organized in churches all around the city, so as to accommodate the artists, spectacles, exhibitions and projections.

One of such places was the John Paul lecture theatre in the vault of the Assumption of Holy Mother Church in Kościelna Street. This is where the Logos Theatre started, before it was moved to the church in Maria Skłodowska-Curie. It was this church that Archbishop Władysław Ziółek gave to the Lodz artists in 1993, and in which the Centre of Creative Communities’ of Lodz Archdiocese was appointed. It is here that the ‘logistic’ centre of the Festival is located, and where some of the Festival events take place.

Traditionally, the Festival takes place in November, on the first Sunday after All Soul’s Day. It usually lasts for two weeks, during which various event take place – spectacle premiers, other theatres come to Lodz, there are exhibitions of invited artists, performances of choirs and musicians, very often not to be seen anywhere else in Poland at any other time. The Festival programme is the result of the whole year’s work of rev. Waldemar Sondka, the Festival Director, who – using his contacts – invites artists who are interesting, out of the ordinary, noteworthy and creating art perhaps not always religious, but always searching and at the highest level. Care for the level of the Festival offers is a permanent rule, the Logos environment has always wished to provide the Lodz citizens with the possibility of contact with art deprived of parochialism, open to the man and as perfect formally as possible.

The Festival is not an activity that brings profit. Any entrance cards are issued as invitations that are free of charge, and the team of the Logos Theatre and all the people engaged in the Festival organization, act as volunteers. This does not mean that Christian Culture Festival costs nothing. On the contrary, to organize such a cultural event at appropriate level is always connected with costs. Rev. Waldemar Sondka deals with organizing means to secure the Festival events all year round. He manages to gain sponsors (without whom the Festival would not exist) and subsidies from institutions that deal with funding culture (without which the Festival could not develop). All that in order to realize the basic idea of the event that derived from the Lodz Christian Culture Days – to enable anyone who wishes and needs that, to live the Mystery through art. This idea assumes a free of charge participation in all the artistic events, which has been the case since the very beginning of the Festival until today, the only condition is that on the day of the Festival opening, one must queue as long as it takes to get invitations. The only limit to the number of invitations is the capacity of rooms in which the events are organized every day throughout the two weeks of the Festival.


 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

“Songs of Four Cultures”

Concert programme consists of improvisations of songs derived from various cultures and traditions of faith: christianity, islam, hinduizm and judaizm. Among these are: The Lord is my Sheppard, a known song from Christian culture, Iże, Chieruwimy — an old Greek melody, Oh Mata z Iranu and Bajany — Indian songs of trans-meditation character, based on obstinate rhythms and scales characteristic for this culture region. Pieces of great energy charge are separated by calming moments that uplift the listener spiritually.
There are also compositions of Artur Dutkiewicz, i.e. from his solo album “Blue Path”.

Artur Dutkiewicz

One of the most talented jazz pianists in Poland. He is a graduate from the Departament of Jazz and Entertainment Music of Music Academy in Katowice, where he received a diploma in composition and arrangement class in 1982. A laureate of the following competitions: Jazz Pianists in Kalisz, Jazz Improvisation in Katowice, “Jazz nad Odrą”, “Jazz Jantar”. A finalist of a prestigious competition of Thelonious Monk in Washington ’89. His solo recital with radio broadcast at MIDEM in Cannes proved to be a huge success, as were his recitals at National Philharmonic, in Paris and London in 1988. He gave concerts with such exceptional jazz and blues musicians as Tomasz Szukalski, with whom he played for ten years making Szukalski Dutkiewicz Duo and Tomasz Szukalski Quartet, but also with Urszula Dudziak, Grażyna Auguścik, Deborah Brown, Lora Szafran, Michelle Hendrics, Carlos Johnson, Tadeusz Nalepa, Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jorgos Skolias, Darek Oleszkiewicz and Hiram Bullock.

He has made many recordings for the Polish Radio and Television.

Artur Dutkiewicz has two bands of his own: one with electric sound — ELECTRIC JAZZ CONCERT and acoustic — ARTUR DUTKIEWICZ TRIO. Artur Dutkiewicz is one of few jazz pianists in Poland and in Europe who dares to make improvising music. His piano music is characterized by great range of the used means — from romantic warmth of classical music through the elements of rhythm and blues and ethnic music. Music made by Artur Dutkiewicz combines elements of jazz, classic and ethnic music.

His solo recitals have been presented successfully in many concert halls on Poland and abroad.

Some of the more important solo concerts of Artur Dutkiewicz in the last two years:
• Carthage Jazz Festival in Cartahena (next to such famous people as: Al Jarreau, Diana Reeves, Al Foster, Manu Katche or Roy Hargrove),
• in Vienna Conservatory at the Polish Piano Symposium,
• in Tranenpalast, Berlin at the festival devoted to Czesław Niemen
• in Damascus Opera in Syria, as part of invitation of Polish Embassy,
• at Corso Polonia Festiwal, Rome, organised by Polish Institute,
• at King’s Castle in Warsaw,
• in November 2007 Artur Dutkiewicz toured Russia,
• in September 2008 Artur Dutkiewicz had solo concerts in Malta invited by Polish Embassy in Rome.

Earlier on Artur Dutkiewicz performer at MIDEM in Cannes, at National Philharmonic in Warsaw, Wilanow Palace, The Barbican Center, London, in concert halls of Rome, Paris, Moscow, Riga, Prague, Amman.

Some of the more important festivals:
Campnagel Theater — Hamburg,
Festival Kleiner Bunchen — Bern,
Arhus Festuge — Arhus Denmark,
Jazz Jamboree — Warsaw,
Munster Jazz Festival, Northsea Jazz Festival — Haga,
Copenhagen Jazz Festival,
Jazz Ost West — Norymberga,
MIDEM — Cannes,
Music Oggi — Milan,
Festival D'Europe Centrale — Paris,
Festival Opera De Paris Bastille,
Festival Karlowe Vary,
Jazz Pianists Festival — Kalisz,
Guitar City — Warsaw,
Tel Awiw Jazz Festival,
Varna Jazz Festival,
Europe XXL — Viena,
Polish Piano Festival — Słupsk,
Sziget Festival — Budapest,
Carthage Jazz Festival — Carthage,
Polish Pianists Symposium — Vienna Conservatory,
Corso Polonia Festival — Roma.

Artur Dutkiewicz — CDs
Blue Path — his own record,
Lady Walking — his own record,
Tina Blues — with Tomasz Szukalski,
Double Trouble — with Deborah Brown and Zbigniew Namysłowski,
Sunrise Sunset — with Grażyna Auguścik,
Body and Soul — with Tomasz Szukalski,
Voice Paintings — with Marek Bałata,
The World’s Oldest Profession — with Tadeusz Nalepa,
Broken Film — with Tadeusz Nalepa,
Bogurodzica — with Piotr Baron.