polski

english

français

Forma Theatre (Wrocław)

“Babel” — pantomime spectacle

08. 11. 2008 – Saturday
6pm
OPUS, ul. Łąkowa 29

About Christian Culture Festival

Christian Culture Festival was organized for the first time in 1997 on 10th Anniversary of the Logos Theatre. In a sense, it extends the idea of Christian Culture Weeks organized in Poland in 70s and 80s of the last century, which were to become counterpoise to lay media model promoted by the State. Lodz Christian Culture Days were organized in churches all around the city, so as to accommodate the artists, spectacles, exhibitions and projections.

One of such places was the John Paul lecture theatre in the vault of the Assumption of Holy Mother Church in Kościelna Street. This is where the Logos Theatre started, before it was moved to the church in Maria Skłodowska-Curie. It was this church that Archbishop Władysław Ziółek gave to the Lodz artists in 1993, and in which the Centre of Creative Communities’ of Lodz Archdiocese was appointed. It is here that the ‘logistic’ centre of the Festival is located, and where some of the Festival events take place.

Traditionally, the Festival takes place in November, on the first Sunday after All Soul’s Day. It usually lasts for two weeks, during which various event take place – spectacle premiers, other theatres come to Lodz, there are exhibitions of invited artists, performances of choirs and musicians, very often not to be seen anywhere else in Poland at any other time. The Festival programme is the result of the whole year’s work of rev. Waldemar Sondka, the Festival Director, who – using his contacts – invites artists who are interesting, out of the ordinary, noteworthy and creating art perhaps not always religious, but always searching and at the highest level. Care for the level of the Festival offers is a permanent rule, the Logos environment has always wished to provide the Lodz citizens with the possibility of contact with art deprived of parochialism, open to the man and as perfect formally as possible.

The Festival is not an activity that brings profit. Any entrance cards are issued as invitations that are free of charge, and the team of the Logos Theatre and all the people engaged in the Festival organization, act as volunteers. This does not mean that Christian Culture Festival costs nothing. On the contrary, to organize such a cultural event at appropriate level is always connected with costs. Rev. Waldemar Sondka deals with organizing means to secure the Festival events all year round. He manages to gain sponsors (without whom the Festival would not exist) and subsidies from institutions that deal with funding culture (without which the Festival could not develop). All that in order to realize the basic idea of the event that derived from the Lodz Christian Culture Days – to enable anyone who wishes and needs that, to live the Mystery through art. This idea assumes a free of charge participation in all the artistic events, which has been the case since the very beginning of the Festival until today, the only condition is that on the day of the Festival opening, one must queue as long as it takes to get invitations. The only limit to the number of invitations is the capacity of rooms in which the events are organized every day throughout the two weeks of the Festival.


 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

“Babel”

Spectacle concerns perhaps the most incredible masterpiece in the history of architecture — Babel Tower. The Biblical structure is — in the intention of its creators — a figure recalling the subject of interpersonal communication. Actors build the gigantic tower right in front of the eyes f the audience, a construction on which they walk. These are the separated moments from the lives of different people, whilst the non-linear narration is maintained.

“I believe this is the metaphor of a modern man. It concerns the lack of agreement and contact. Because people communicate from different levels, not only cultural, but also economical, because of that there are misunderstandings. This, of course, is very general. I am particularly interested in the drama of a single man. Every one of us talks about himself, about problems that are close to him. This is what I am trying to capture in this spectacle, in the movement…”
Józef Markocki

Performers: Ewelina Ciszewska, Monika Konieczna, Jan Kochanowski, Józef Markocki, Grzegorz Szymczyk
Direction, stage design, music: Józef Markocki
Music: Job Karma, fragments of composition by Brian Lustmord, mix & vocal: d.j. Patricia
Make-up: Ewa Marciniak

Form Theatre - Pantomime Stage

Form Theatre — Pantomime Stage (former Pantomime Theatre) was created in 1996, established and directed by Józef Markocki, who grew up in Wrocław Pantomime Theatre and the school of Henryk Tomaszewski. All the group members are professional actors and the formation they create is rooted in Polish collective mime. They are interested in modern times, in contemporary man — with what comes his way, irritates him, thrills or horrifies him. In order to talk about the experiences of homo sapiens of the 21st century, but also about the everlasting struggle of the ideals with human imperfections, Józef Markocki uses literary inspirations, but also myths and legends common for the many cultures.

Using the international language of gesture that does not require any translation, he is a guest of many festivals both in Poland and abroad. The theatre performed in such countries as: Sweden, Holland, Spain, Russia, France, Belgium, Byelorussia, Slovakia, Austria, Hungary, Italy.

Józef Markocki — founder and actor of the Form Theatre, graduate of Polsih Higher Theatre School at the acting department in Wrocław. He graduated from National Music School of the 2nd degree. From 1993 till 1997 he has worked at the Wrocław Pantomime Theatre of Henryk Tomaszewski. Between 1994 — 1996 he was a lecturer at Pantomime and Masque at the Higher Theatre School at the puppet department, currently at Technische Universität in Görlitz. He has pantomime trainings both in Poland and abroad. In 2002 Józef Markocki received the most important reward given by Wrocław audience — Złota Iglica.