polski

english

français

Veronika Schreiber–Kadłubkiewicz (France)

“Bach’s solo violin sonatas”

13. 11. 2011 – Sunday
8 pm
MB Zwycięska Church, ul. Łąkowa 40

phot. Andrzej Wach

About Christian Culture Festival

Christian Culture Festival was organized for the first time in 1997 on 10th Anniversary of the Logos Theatre. In a sense, it extends the idea of Christian Culture Weeks organized in Poland in 70s and 80s of the last century, which were to become counterpoise to lay media model promoted by the State. Lodz Christian Culture Days were organized in churches all around the city, so as to accommodate the artists, spectacles, exhibitions and projections.

One of such places was the John Paul lecture theatre in the vault of the Assumption of Holy Mother Church in Kościelna Street. This is where the Logos Theatre started, before it was moved to the church in Maria Skłodowska-Curie. It was this church that Archbishop Władysław Ziółek gave to the Lodz artists in 1993, and in which the Centre of Creative Communities’ of Lodz Archdiocese was appointed. It is here that the ‘logistic’ centre of the Festival is located, and where some of the Festival events take place.

Traditionally, the Festival takes place in November, on the first Sunday after All Soul’s Day. It usually lasts for two weeks, during which various event take place – spectacle premiers, other theatres come to Lodz, there are exhibitions of invited artists, performances of choirs and musicians, very often not to be seen anywhere else in Poland at any other time. The Festival programme is the result of the whole year’s work of rev. Waldemar Sondka, the Festival Director, who – using his contacts – invites artists who are interesting, out of the ordinary, noteworthy and creating art perhaps not always religious, but always searching and at the highest level. Care for the level of the Festival offers is a permanent rule, the Logos environment has always wished to provide the Lodz citizens with the possibility of contact with art deprived of parochialism, open to the man and as perfect formally as possible.

The Festival is not an activity that brings profit. Any entrance cards are issued as invitations that are free of charge, and the team of the Logos Theatre and all the people engaged in the Festival organization, act as volunteers. This does not mean that Christian Culture Festival costs nothing. On the contrary, to organize such a cultural event at appropriate level is always connected with costs. Rev. Waldemar Sondka deals with organizing means to secure the Festival events all year round. He manages to gain sponsors (without whom the Festival would not exist) and subsidies from institutions that deal with funding culture (without which the Festival could not develop). All that in order to realize the basic idea of the event that derived from the Lodz Christian Culture Days – to enable anyone who wishes and needs that, to live the Mystery through art. This idea assumes a free of charge participation in all the artistic events, which has been the case since the very beginning of the Festival until today, the only condition is that on the day of the Festival opening, one must queue as long as it takes to get invitations. The only limit to the number of invitations is the capacity of rooms in which the events are organized every day throughout the two weeks of the Festival.


 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Veronika Schreiber–Kadłubkiewicz

Weronika Schreiber-Kadlubkiewicz was born in Upper Silesia. After her studies in Warsaw she left for the USA on the invitation of SUNY in Buffalo NY. For the last several years she has lived in Paris. Finalist of Alberto Curci Competition in Naples, Italy she has received a special award from the Rockefeller Competition for Excellence in American Music in Washington D.C. Ms. Schreiber-Kadlubkiewicz has appeared as soloist with the orchestras in the USA, Poland, Italy and Spain and performed frequently at such festivals as Marlboro Music, Bach Aria Festival, Monadnock Music, Estate di Radicondoli, Musica Electronica Nova and Warsaw Autumn Festival. Frequent performer of solo violin recitals she is a sought-out interpreter of contemporary music. She was a participant in Darmstadt Sommerkurs fur Neue Musik and a member of Creative Associates in Buffalo, NY. Formerly the concertmaster of the Polish Chamber Orchestra, Orchesta Filarmonica de Gran Canaria and the New Hampshire Symphony, Ms. Schreiber has also played with the Orpheus Chamber Orchestra, the Boston Symphony Orchestra and the New England Camerata.

"A dazzling violinist" in the words of Herman Trotter (High Fidelity) Weronika Schreiber-Kadlubkiewicz taught violin and chamber music at the University of Massachusetts in Amherst, Ma, at the Smith College and Amherst College.

Recently Ms. Schreiber has been devoting her time entirely to the music of J.S.Bach. She often performs it in the sacred structures for the exeptional quality of resonance they provide, in particular : the Cathedral of Chartres, College des Bernardins in Paris or the Basilica San Miniato in Florence. In the Summer of 2010 Veronica Schreiber-Kadlubkiewicz served on the jury panel of the 43th International Tibor Varga Violin Competition. She has been recording for Gasparo and CRI labels as well as for the Polish Radio and WDR in Germany.

 

Marek Dyżewski
Sound Catherdal

What is music? Heine had a simple answer to that question: "It’s a miracle". These words come to mind when Bach’s Sonatas or Partitas for solo violin speak to us. In the whole of literature created with this instrument in mind, there is not a single work that could equal them with the depth of music thought, perfection of sound structures and difficulty of tasks facing the artist. There masterpieces require performance matching them, allowing to express everything they have to say. And this seems the biggest problem. As even the greatest virtuoso is not able to serve justice to them. Also space aura is indispensable - a fact rarely considered by musicians.

For it is not true that polyphony and harmony that Bach so wonderfully applies in his Partitas is against the nature of violin. When we allow them to sound not in the concert hall but in the sacred interior that is characterized by a few-second echo, it turns out that these vibrating sounds play with those new ones that violin just brings to live.

Melodies are no longer a sequence of sound following one another, but speak to us in accords. A multistructure is created, harmonic par excellence. Sacred space that sneaked into the Bach’s Partita makes it a sound and space phenomenon. And makes it sound like a "sound cathedral", "a cathedral of music perfection".

 

Programme

J.S.Bach

Partita h-moll BWV 1002

Allemanda
Double
Corrente
Double
Sarabande
Double
Tempo di Borea
Double

Partita E-dur BWV 1006

Preludio
Loure
Gavotte en Rondeau
Menuet I
Menuet II
Bourée
Gigue