polski

english

français

L’Arpeggiata Christina Pluhar (France)

“Via Crucis”

12. 11. 2016 – Saturday
8pm
Our Lady of Victory Church, ul. Łąkowa 42

About Christian Culture Festival

Christian Culture Festival was organized for the first time in 1997 on 10th Anniversary of the Logos Theatre. In a sense, it extends the idea of Christian Culture Weeks organized in Poland in 70s and 80s of the last century, which were to become counterpoise to lay media model promoted by the State. Lodz Christian Culture Days were organized in churches all around the city, so as to accommodate the artists, spectacles, exhibitions and projections.

One of such places was the John Paul lecture theatre in the vault of the Assumption of Holy Mother Church in Kościelna Street. This is where the Logos Theatre started, before it was moved to the church in Maria Skłodowska-Curie. It was this church that Archbishop Władysław Ziółek gave to the Lodz artists in 1993, and in which the Centre of Creative Communities’ of Lodz Archdiocese was appointed. It is here that the ‘logistic’ centre of the Festival is located, and where some of the Festival events take place.

Traditionally, the Festival takes place in November, on the first Sunday after All Soul’s Day. It usually lasts for two weeks, during which various event take place – spectacle premiers, other theatres come to Lodz, there are exhibitions of invited artists, performances of choirs and musicians, very often not to be seen anywhere else in Poland at any other time. The Festival programme is the result of the whole year’s work of rev. Waldemar Sondka, the Festival Director, who – using his contacts – invites artists who are interesting, out of the ordinary, noteworthy and creating art perhaps not always religious, but always searching and at the highest level. Care for the level of the Festival offers is a permanent rule, the Logos environment has always wished to provide the Lodz citizens with the possibility of contact with art deprived of parochialism, open to the man and as perfect formally as possible.

The Festival is not an activity that brings profit. Any entrance cards are issued as invitations that are free of charge, and the team of the Logos Theatre and all the people engaged in the Festival organization, act as volunteers. This does not mean that Christian Culture Festival costs nothing. On the contrary, to organize such a cultural event at appropriate level is always connected with costs. Rev. Waldemar Sondka deals with organizing means to secure the Festival events all year round. He manages to gain sponsors (without whom the Festival would not exist) and subsidies from institutions that deal with funding culture (without which the Festival could not develop). All that in order to realize the basic idea of the event that derived from the Lodz Christian Culture Days – to enable anyone who wishes and needs that, to live the Mystery through art. This idea assumes a free of charge participation in all the artistic events, which has been the case since the very beginning of the Festival until today, the only condition is that on the day of the Festival opening, one must queue as long as it takes to get invitations. The only limit to the number of invitations is the capacity of rooms in which the events are organized every day throughout the two weeks of the Festival.


 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

“Via Crucis”

Glorious Mysery of the Passion
Passion for Baroque

Christina Pluhar — theorbo & art direction

Céline Scheen — sopran
Vincenzo Capezzuto — alt

vocal quartet “Barbara Furtuna”:
Jean Pierre Marchetti
André Dominici
Jean Philippe Guissani
Maxime Merlandi

Doron Sherwin — cornett
Veronika Skuplik — baroque violin
Eero Palviainen — theorbo, baroque guitar
Sergey Saprychev — percussion instruments
Boris Schmidt — double bass
Francesco Turrisi — harpsichord, positive organ
Haru Kitamika — harpsichord, positive organ

“Via crucis” Programme

“Maria le sette spade” — traditional Corsican melody
Barbara Furtuna

“L’Annonciation” — H. F. I. Biber
instrumental

“Ninna nanna alla Romanesca” — traditional Italian melody
Céline Scheen, Vincenzo Capezzuto

“Hor ch’e tempo di dormire” — Tarquinio Merula
Céline Scheen

“Maria” — traditional melody /Merlandi /Guissani
Barbara Furtuna

“Stu criatu” — traditional Italian melody /Gragnaniello/ Christina Pluhar
Vincenzo Capezzuto

“Queste pungente spine” — Benedetto Ferrari
Céline Scheen

“Suda sangue” — traditional Corsican melody
Barbara Furtuna

“O gloriosa domina” — Ignazio Donati
Céline Scheen

“Stabat mater” — traditional Corsican melody
Barbara Furtuna

“La Vinciolina” — Pandolfo Mealli
instrumental

“Stabat Mater” — Giovanni Felipe Sances
Céline Scheen

“Lamentu di Ghjesu” — R.Mambrini /T. Casalonga /N.Acquaviva
Barbara Furtuna

“Ciaccona” — Maurizio Cazzati
instrumental

“Laudate Dominum” — Claudio Monteverdi
Céline Scheen

 

L’Arpeggiata

L’Arpeggiata logo

A vocal and instrumental group established in 2000 and specializing in combining compositions from the 17th century with some elements of contemporary pop and jazz music. The ensemble includes artists from different musical environments and from different countries, they Focus on spectacular projects prepared by the founder of the group, Christina Pluhar (Austria) and are based on her musical research, inexhaustible curiosity and extraordinary talent.

The aim of the artists who form L’Arpeggiata is to study music that is little known, from the repertoire of the Roman, Naples and Spanish composers of the early Baroque times. The principal rule here is improvisation and searching for pure tradition, but also staging musical performances that allow combining the sounds of musical instruments and singing with other disciplines associated with Baroque, e.g. dance or the theatre. The unique atmosphere is provided by chordophones (plucked instruments).

L’Arpeggiata concerts are true shows, original and full of musical surprises, bringing back the primordial meaning of the word baroque — a pearl of irregular shape, an unusual detail.

 

Christina Pluhar

Christina Pluhar, founder and artistic director of the L’Arpeggiata, discoverd - after classical guitar studies at the University of her hometown Graz - her deep affinity for Renaissance and Baroque music. She devoted herself to the studies of the lute, theorbo, baroque guitar and baroque harp at the Royal Conservatory in The Hague (Netherlands) with Toyohiko Satoh and at the Schola Cantorum Basiliensis (Switzerland) with Hopkinson Smith and at the Schuola Civica di Milano (Italy) with Mara Galassi, followed by master classes with Paul O’Dettes, Andrew Lawrence King and Jesper Christensen. In 1992, she obtained her diploma for Early Music as well as a first prize at the International Music Competition of Malmö with the ensemble La Fenice.

Her repertoire includes music of the Renaissance and Baroque for lute, baroque guitar, archlute, theorbo and baroque harp, where she excelled as soloist.

In 1992 studies she moved to Paris, where she performed as a soloist and continuo player in with ensembles including La Fenice (Jean Tubéry), Hesperion XXI (Jordi Savall), Il Giardino Armonico, Concerto Soave (Maria-Cristina Kiehr) Accordone (Marco Beasley) Elyma (Gabriel Garrido), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Ricercar Consort (Philippe Pierlot), La Grande Ecurie and the King’s Chamber (Jean-Claude Malgoire), Cantus Cölln (Konrad Junghänel) amongst others. As a continuo player, she is sought by orchestras under the direction of René Jacobs, Ivor Bolton, Alessandro di Marchi, Marc Minkowski, Gabriel Garrido. From 2001 to 2005 she was assistant of the conductor Ivor Bolton at the Munich opera. As a guest conductor, she was invited to conduct the Australian Brandenburg Orchestra (Sydney), the European Baroque Orchestra (EUBO) and the Orchestra Divino Sospiro (Portugal).

From 1993, she conducted master classes at Graz University, and from 1999 has served as professor of Baroque harp at the Royal Conservatory in The Hague.