Trio — Pietro Ballestrero, Paolo Franciscone, Danilo Pala (Włochy)
koncert jazzowy
04. 11. 2007 r. – niedziela
godz. 20.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej–Curie 22
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
Pietro Ballestrero, Paolo Franciscone, Danilo Pala
Trio
Pietro Ballestrero - gitara klasyczna
Danilo Pala - saksofon altowy
Paolo Franciscone - bębny
Pietro Ballestrero, Paolo Franciscone, Danilo Pala
Trio
Trzy instrumenty, jak trzy niezbędne elementy muzyki: melodia, harmonia i rytm. Poszukiwanie związku i równowagi między tymi biegunami przebiega poprzez dyscyplinę wspólnej gry i improwizację, tworzenie czystego dźwięku, pełnego energii, emocji i dynamiki. Ten proces wiedzie do zdefiniowania struktury i reguł, a więc do zorganizowanej muzyki i dopasowanego materiału pisanego.
Tematy, głównie skomponowane przez gitarzystę Pietro Ballestrero, mają silny śródziemnomorski smak; liryka miesza się wnich z silnym językiem jazzu w sposób, który angażuje słuchacza.
Trio pracuje wspólnie z włoską grupą teatralną „STALKER” nad projektem pt. „Tripoli”. Przedstawienie zaprezentowane zostało w Polsce na pierwszej edycji „MIASTO international festival” w Legnicy we wrześniu 2007.
Grupa pojawia się również na koncertach z gościem specjalnym Aldo Melą, jednym z najbardziej interesujących kontrabasistów we Włoszech.
Pietro Ballestrero - gitara klasyczna
Pietro Ballestrero, gitarzysta i kompozytor, urodził się w 1973 roku. Studiuje muzykę od 10-go roku życia — zajmuje się jazzem klasycznym, studiowanym pod okiem różnych nauczycieli we Włoszech i za granicą. Brał udział w 4 edycji Siena Jazz Summer Courses i uczęszczał na zajęcia Ralpha Townera. To ostatnie doświadczenie miało ważny wpływ na stworzenie jego osobistego stylu, wzmocnionego zwłaszcza wyborem gitary akustycznej, jako instrumentu używanego najczęściej.
Rozpoczął swoją muzyczną karierę w 1998 r. Z kwintetem QFWFQ, pod kierownictwem Andrea Ayascota, nagrywa płytę SCARABORECCHI (Panastudio Productions, 1999), a następnie pracuje z Andrea Chenna nad projektem związanym z muzyką współczesną.
Potem rozpoczął pracę ze swoim własnym kwartetem z Luca Biggio, Yves Rossingol i Paolo Franciscone. Z tą grupą nagrał płytę „LA CASA DEGLI SPECCHI”, wydaną przez Velut Luna (grudzień 2003).
Gra z Lucia Minetti w duecie i większych grupach; pracuje jako kompozytor i aranżer nad materiałem LUZ, ostatnim projektem piosenkarza, nagranym w czerwcu 2004 i opublikowanym przez Velut Luna. Zimą 2006 praca ta zostaje zaprezentowana na międzynarodowym festiwalu „Linguaggi jazz” (na koncercie w Teatrze Piccolo Regio w Turynie i 3 innych koncertów w Piemonte) oraz na festiwalu „Jazz and Press” w Mediolanie.
Od roku 2003 bierze udział w „Stałych warsztatach badań muzycznych” pod kierunkiem Stefano Battaglia.
Podczas sezonu 2004/2005 pracuje razem z „Lab Dance Orchestra”, grupą warsztatową pod kierownictwem Furio di Castri i Gianluca Petrela, z którymi grał wiele koncertów wraz ze“specjalnym udziałem takich gwiazd jak: Roberto Gatto, Maria Pia De Vito, Paolo Fresu.
Jest członkiem nowego kwintetu „Oiseaux” Marco Ardito. Nagrał z nim płytę, która ma się wkrótce ukazać. Zimą 2006 grupa grała na festiwalu „Linguaggi jazz” w Turynie. Jego druga płyta nagrana wraz z Francesco Saiu, jest zatytułowana „LINNAS” i wydana została latem 2006 pod nazwą „Enthropya”. Pozostali członkowie grupy to Achille Succi na klarnecie basowym, Aya Shimura na wiolonczeli i Fabrizio Saiu na perkusji.
Pietro Ballestrero od 1999 jest nauczycielem gry na gitarze i techniki improwizacji na „Centro Jazz Torino”. Poza tym pracuje także na letnich kursach muzycznych w Perinaldo (Włochy).
Danilo Pala - saksofon altowy
Saksofonista jazzowy, Danilo Pala, grał z wielkimi muzykami, takimi jak Massimo Urbani, Larry Nocella, Audrey Morris, Antonio Faraò, Steve Grossman czy Mike Mainieri.
Uczy gry na saksofonie i techniki improwizacji w szkole „Centro Jazz Torino”. Jest liderem kwartetu jazzowego, w którym Aldo Rindone gra na fortepianie, Massimo Strati na basie i“Paolo Franciscone na bębnach. Uczestniczył z nimi w wielu ważnych festiwalach we Włoszech. Brał także udział w wielu projektach jazzowych. W Turynie brał udział w różnych ważnych wydarzeniach, takich jak „Linguaggi jazz” „Luci d’artista”, „Ciack gli indimenticabili”, „Il salone del libro”, „Il salone della musica”, inauguracja „Castello di Rivoli” itd.
Pracował także z wieloma ważnymi grupami grającymi styl inny niż jazz:
— z latino-amerykańską grupa „Havana Express”,
— z grupami preferującymi muzykę etniczną „Bruno Genero Percussion Ensemble” i „Jambour” (Senegal),
— flamenco „Anema Onda”,
— acid jazz: „Watari Ni Fune”, „Primitivo”, „Neu Mars Posse”,
— pop z pianistą Paolo Serazzi i angielską piosenkarką Carmel,
— ambience i new age z „TZemaj”.
Wraz z włoskim piosenkarzem Mariano Deidda, jest znany z pracy „Deidda interpreta Pessoa”, wyprodukowanej przez Vince Tempera. Jest współpracownikiem i solistą niemieckiej produkcji grupy drum and bassowej „Doctor jazz universal remedy”. Współpracuje z kompozytorem i trębaczem Georgio Licalzi. Nagrał z nim 3 płyty, na których gościnnie wystąpili Franco D’Andrea i Tiziana Ghiglioni.
Paolo Franciscone - bębny
Zaczął grać w wieku 12 lat.
W latach 70. bardziej interesował go rock i muzyka funky. Stopniowo, dzięki wskazówkom ojca, skierował się w stronę jazzu. Jest głęboko zainteresowany historią jazzu i bluesa, a jego styl muzyczny wywodzi się z tradycji i ewolucji bebop, choć jest jednocześnie otwarty na współczesność i wpływy różnych muzyk i kultur.
Gry na bębnach uczył się u Marco Volpe i Roberto Gatto, uczęszczał także na kilka zajęć z Peterem Erskine, choć nauczycielem, który miał na niego największy wpływ, był pianista, legenda jazzu Mal Waldron, z którym zagrał wiele koncertów. Podczas całej swojej kariery, grał z wieloma wielkimi muzykami, a byli wśród nich: Norma Winstone , Drew Gress, Garrison Fewell, Jiggs Whigham, Audrey Morris, Gianluigi Trovesi, Flavio Boltro , Franco Cerri, Tiziana Ghiglioni, Claudio Fasoli, Emanuele Cisi, Gianni Basso, Giorgio Licalzi, Roy Paci. Grał także z klasycznym kwintetem smyczkowym Architorti.
Uczestniczył również w projektach teatralnych ze słynnymi aktorami włoskimi i reżyserami, takimi jak Mauro Avogadro, Michele Di Mauro, Francesco Gagliardi i ze sławną tancerka tańca współczesnego, Rositą Mariani. Brał udział między innymi w Montreux Jazz Festival, Turin JVC Festival i Praha Jazz Festival.
Obecnie uczy gry na bębnach w “Centro Jazz Torino”, gdzie także wykłada jazz i historię bluesa.
Niektóre z nagranych płyt:
Giorgio Licalzi: „La nuit americaine” (Philology )
Jazzinaria: „Grazie dei Fior” (Splasc(h) Records)
Beppe Barbera Trio: „Day dreams” (L’Eubage Records)
Amanda Carr Quartet: „Live in San Giorgio” (OMS)
Jazzinaria with Emanuele Cisi: „Camminando” (Splasc(h) Records)
Luigi Martinale Trio: „Sweet Marta” with Drew Gress, Paolo Franciscone (DDQ)
Di Gregorio, Martinale, Pejrolo, Franciscone: „Links” (Splasc(h) Records)
Jazzinaria con Architorti, F. Bosso, E. Cisi: „Dipinto di Blu” (Splasc(h) Records )
Luigi Martinale Trio: „Simple Memory” (GatsPro-Tokyo)
Pietro Ballestrero: „La casa degli specchi” (Velut Luna)
Luigi Martinale Standard Quartet: „Stella” (DDQ)
Roberto Demo Quartet: „Sono Un Bluff” (Abeat)
Luigi Martinale Trio: „Caruso-Jazzin’ Italian Pop Songs” (GatsPro-Tokyo)