polski

english

français

Faustino Fernandez z zespołem (Hiszpania)

Obraz flamenco z modlitwami (Saetas)

05. 11. 2007 r. – poniedziałek
godz. 19.00
Teatr Powszechny, ul. Legionów 21

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

CUADRO FLAMENCO AZALEA

W spektaklu tym pragniemy zarysować swoistą historię flamenco w jego różnorodnych gatunkach i interpretacjach na przestrzeni wieków, ale z akcentami współczesnymi, widocznymi na przykład w instrumentarium sekcji perkusyjnej.
Choreografie pochodzą od mistrzów hiszpańskich, takich jak: Eva la Hierbabuena, Carmen Ledesma, Milagros Mengibar …

Skład: dwóch gitarzystów, solista, perkusista i dwie tancerki.
• Lorena Jiménez „La Lore” (Baile y Jaleos)
• Tońi García (Baile y Jaleos)
• Paquito Sánchez (Cante)
• Abraham García (Percusión Flamenca)
• Mercedes Luján (Guitarra)
• Faustino Fernández (Guitarra)

José Faustino Herrera Fernández

Urodzony w Alcantarilla (MURCIA), gitarzysta flamenco, specjalność — akompaniowanie do tańca.

Doświadczenie w akompaniamencie zdobył podczas zajęć z tańca w akademiach MARIA DOLORES RIQUELME i FLEXIÓN, MARIA LOLI SORNICHERO. Uczestniczył w zajęciach organizowanych przez ASOCIACIÓN DE PROFESORES DE DANDA DE LA REGIÓN DE MURCIA, ACADEMIA DE RAQUEL PEŃA…. Jako gitarzysta flamenco, przez trzy lata uczestniczył w projekcie wymiany międzykulturowej na polu muzyki organizowanym przez „Eurojoven” z krajami takimi jak Niemcy, Francja, Portugalia, czy Włochy. Rezultatem tej współpracy jest koncert, który ukazuje łatwość komunikacji międzykulturowej za pośrednictwem muzyki.

Uczestniczył w „Festival Internacional del Cante de las Minas de La Unión”, „Festival Nacional de Lo Ferro”, „Teatro Romea”, „Auditorio Víctor Villegas” i wielu innych w regionie Murcji. Poza regionem brał udział w wielu spektaklach organizowanych w Madrycie, Granadzie, Kastylii i innych miastach.

Akompaniował takim tancerkom i tancerzom jak Ana Belén Ruiz (półfinalistka w „El Festival Internacional del Cante de Las Minas de La Unión”), Cyntia Cano (Zwyciężczyni „El Veo Veo”, programu telewizyjnego Teresy Rabal), Daniel Valera i wielu innym.

Jego gitara służyła również takim śpiewakom jak Bastián Contreras, David Andreu, Paquito Sánchez, Antuán, Aroa Cala, Rosa Mª Luján, Juan Marín, Jesús Benedicto …

Mercedes Luján

Pseudonim artystyczny: Mercedes del Rocío Sanguiao Horneros.
Młoda, ale bardzo obiecująca gitarzystka, urodziła się w Lorca (Murcja) w 1987 roku. Już jako dziecko akompaniowała swojej matce Rosa Maria Luján podczas jej występów w całej Hiszpanii, ale to jej dziadek, słynny gitarzysta, po raz pierwszy włożył jej w ręce gitarę, gdy miała 12 lat.

Uczestniczyła w zajęciach w Jerez de la Frontera, między innymi u takich mistrzów jak Pascual de Lorca i Fernando Moreno oraz akompaniowała takim śpiewakom, jak Aroa y Nazareth Cala, Alberto Sánchez „El Almendro”, Paquito Sánchez, Rosa Maria Luján, Isabelita Rico, Pilar „La Ratita”, Emi Bonilla, a także tancerzom i tancerkom jak Ana Belén Ruiz i Daniel Valera y Cintia Cano.

Występowała w el Teatro Romea, Teatro Guerra, Teatro Español de San Miguel de Tucumán en Tucumán (Argentina) i wielu innych.

Akompaniowała artystom tego formatu co Luís Aguilé, Mariana Cornejo, Chano Lobato, Fosforito, Juanito Valderrama czy India Martínez.

Paquito Sánchez — śpiew

Francisco Sánchez Ruiz, bardziej znany jako Paquito Sánchez, urodził się w Molina de Segura w rejonie Murcji. Od dziecka interesował się flamenco, a jego kariera rozpoczęła się w końcu lat dziewięćdziesiątych w Utrero, gdzie osobiście spotkał się ze sławami flamenco, takimi jak Fernanda (niedawno zmarła) i Bernarda de Utrera. Od tego czasu nawiązała się między nimi serdeczna więź, która owocowała między innymi wspólnymi występami. To te dwie wielkie postacie świata flamenco były dla młodego śpiewaka źródłem inspiracji i to one zachęciły go, by swoją duszę „oddał” flamenco.

Debiutował latem 2001, z gitarzystą Antonio Fernández „El Torero” i od tamtej pory jego występy zaczęły być coraz częstsze. Tylko w ostatnich dwóch sezonach było ich ponad siedemdziesiąt.

W 2005 rozpoczął współpracę z Pepe Piñana, razem z tancerką Carmen Lara. Obecnie sporadycznie współpracuje z inną tancerką Nadia Márquez oraz z gitarzystami Antonio Fernández „El Torero”, Faustino Fernández i Juan Antonio de Jerez.

Jest finalistą el Festival de Flamenco w Jumilla w 2003 i wielokrotnie uczestniczył w galach organizowanych w el Teatro Romea i w el Auditorio Víctor Villegas w Murcji.