polski

english

français

Leszek Możdżer

Teatrowi Logos na XX–lecie

06. 11. 2007 r. – wtorek
godz. 21.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej–Curie 22

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Leszek Możdżer

Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął mając pięć lat, a w 1996 roku uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej, zdobywając doświadczenie w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego. Pierwszą próbę z yassowym zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny.

W 1993 roku otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors. Rok później zajął pierwsze miejsce w Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii fortepianu, dwa razy został uznany Muzykiem Roku (1995-96), w tej samej kategorii otrzymał nagrodę Fryderyka (1998).

Przez sześć lat (1991-97) był członkiem Miłości — najważniejszego przedstawiciela yassu, z którym nagrał sześć płyt, w tym dwie z Lesterem Bowie. Równolegle (1992-1995) był podporą Kwartetu Zbyszka Namysłowskiego („Secretly & Confidentially”, „Zbigniew Namysłowski Quartet & Zakopane Highlanders Band”) oraz grupy Eryka Kulma „Qunitessence” (1993-95).

Od połowy lat 90. prowadzi własne zespoły i nagrywa płyty autorskie (m.in. „Talk To Jesus” z Sekstetem i „Facing The Wind” w duecie z amerykańskim kontrabasistą Davidem Friesenem, 1996). Pod własnym nazwiskiem zadebiutował w roku 1994 nagraniem „Chopin — Impresje”, włączając się tym samym w chopinowski nurt polskiego jazzu (pięć lat później płyta doczekała się premiery we Francji, pod tytułem „Impressions On Chopin”). Kolejny solowy krążek („Solo In Ukraine 2000-2001”) to zapis koncertów filharmonicznych (m.in. właśnie interpretacje Chopina), które miały miejsce w Kijowie i we Lwowie, wydany nakładem krakowskiej oficyny Gowi. W tym samym roku ukazał się album „PUB 700”, zawierający muzykę z trans-opery „Sen Nocy Letniej”.

Leszek Możdżer nagrywał płyty z prawie wszystkimi polskimi wybitnymi muzykami jazzowymi: Tomaszem Stańką („Pożegnanie z Marią”), Januszem Muniakiem („One And Four”), Michałem Urbaniakiem („Live In Holy City”), Piotrem Wojtasikiem („Lonely City”, „Quest” — z Billym Harperem i „Hope” — z Davem Liebmanem), Adamem Pierończykiem („Live In Sofia” i „19-9-1999”), Henrykiem Miśkiewiczem („Ja nie chcę spać”), czy Anną Marią Jopek (m.in. „Bosa”, „Barefoot”, „Upojenie”, „Farat”).

Od lat współpracuje z kompozytorami muzyki filmowej — Zbigniewem Preisnerem (m.in. „Requiem dla mojego przyjaciela”, „10 łatwych utworów na fortepian”) i mieszkającym w Los Angeles Janem A.P. Kaczmarkiem (nagrania dla wytwórni 20th Century Fox oraz Mira Max) — włącznie z nagraniem nagrodzonej Oscarem muzyki do „Finding Neverland”. Napisał muzykę do filmu dokumentalnego w reżyserii Sylwestra Latkowskiego „PUB 700”, którego sam jest bohaterem, a także do filmu „Nienasycenie” wg Witkacego w reżyserii Wiktora Grodeckiego.

Na uwagę zasługują jego realizacje teatralne: „Hair — Love, Rock Musical” (Teatr Muzyczny w Gdyni), „Tango z Lady M.” (Polski Teatr Tańca w Poznaniu), „Psychosis 4.48” — Sary Kane, w reżyserii Grzegorza Jarzyny (sztuka wystawiana w Dusseldorfie) i „Rewizor” Gogola (Teatr Dramatyczny w Warszawie). Jest autorem muzyki do spektaklu „Mandarynki i pomarańcze” do wierszy Tuwima (Operetka Wrocławska) oraz musicalu „Scat” (Teatr Capitol we Wrocławiu) w reż. Wojciecha Kościelniaka.

Interesująca jest również jego twórczość pozajazzowa — napisał „Psalmy Dawidowe” na chór i kwartet jazzowy, występował z wiolonczelistą Adamem Klockiem (wykonując z nim zarówno sonaty Bacha, jak i tematy jazzowe), a także z Orkiestrą Aukso Marka Mosia („Siedem miniatur na fortepian improwizowany i smyczki”). Jest uczestnikiem specjalnego projektu Ola Walickiego, „Metalla Pretiosa”. Na zaproszenie Pata Metheny'ego gra co roku z międzynarodową orkiestrą Jazz Baltica na festiwalu w Salzau (Niemcy). We wrześniu 2004 Możdżer wystąpił z Adamem Makowiczem na koncertach w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Ich koncert na dwa fortepiany ukazał się na płycie i, obok wydanego w czerwcu 2004 albumu solowego „Piano”, zyskał status podwójnej platyny. W roku 2004 premierę miał jeszcze album „PUB 700” i koncertowe DVD („Piano Live”). Albumy przyniosły Możdżerowi nagrody, w tym Paszport Polityki, Dolnośląski Brylant Roku i Nagroda Kulturalna Prezydenta Miasta Gdańska.

W roku 2005 Leszek Możdżer zarejestrował wraz ze szwedzkim kontrabasistą i wiolonczelistą Larsem Danielssonem i wirtuozem instrumentów perkusyjnych — Zoharem Fresco z Izraela autorski album „The Time”. Płyta, której premiera odbyła się pod koniec września, już na początku grudnia osiągnęła status podwójnej platyny.

Na początku 2006 roku, na zaproszenie Jana A.P. Kaczmarka, Możdżer udał się do Stanów Zjednoczonych, gdzie wziął udział w koncercie inaugurującym działalność Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W lutym tego samego roku kapituła Fundacji Kultury odznaczyła muzyka wraz z Jerzym Jarockim Wielką Nagrodą Fundacji Kultury. Odznaczenie to przyznawane jest osobom, których dokonania artystyczne miały szczególny wpływ na polską kulturę. W październiku, podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2006/2007 na Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Leszek Możdżer został uhonorowany nagrodą Złota Batuta Za Zasługi Dla Kultury Polskiej. Wyróżnienie to przyznawane jest od 2000 roku przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Akademię Ekonomiczną w Krakowie oraz Stowarzyszenie Kultury Akademickiej „Instytut Sztuki”.

W listopadzie 2006 ukazała się płyta Leszka Możdżera, „Between Us And The Ligot” nagrana wraz z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco.

opracowała Anna Kokot