Zakończenie Festiwalu
Zespół AQUARIUS (Belgia)
flamandzka muzyka sakralna — koncert
18. 11. 2007 r. – niedziela
godz. 19.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej–Curie 22
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
AQUARIUS
Spotkanie z grupą będącą sercem muzyki współczesnej
Aquarius jest flamandzką grupą wokalną, założoną w 1995 jako GOEYVAERTS CONSORT – z myślą o rozwijaniu muzyki współczesnej. Muzyka ta ma wiele twarzy, a Aquarius chce oddać głos im wszystkim. W przeszłości skupialiśmy się wyłącznie na współczesności. Teraz jednak łączymy repertuar współczesny ze znaną muzyką z przeszłości.
Każda nowa muzyka wymaga nowej formy wizualnej. Aquarius wykorzystuje przy wykonywaniu muzyki wielorakie tradycje teatralne. Jedną z naszych twarzy stały się kiedyś tradycyjne koncerty. Teraz śpiewamy w mniejszych grupach, często indywidualnie, w solówkach. Tworzymy operę kameralną w oparciu o muzykę Karela Goeyvaerts’a (1923-1993), ważnego kompozytora belgijskiego.
W ezoterycznych utworach Aquariusa jest miejsce na nową erę rozwoju duchowego ludzkości. Wygląda na to, że sztuka i kultura wkroczyły w nowy wiek, w którym nieuniknione staje się poszukiwanie nowych dróg komunikacji między artystami i publicznością. Grupa wokalna Aquarius pragnie uczestniczyć w tych poszukiwaniach.
Koncertowaliśmy w wielu miejscach: na festiwalach w Belgii (Festiwal Flandrii, Festiwal w Liege), Niderlandach (Amsterdam, Bergen op Zoom's Hertogenbosch, Musica Sacra Festival Maastricht), w Paryżu i Lille (Francja), Niemczech (Music in European Gardens, Kleve, Endenicher Herbst Bonn, Festival Flandern/ Nord-Rhein/Westfalen: Bonn, Düsseldorf, Musica Sacra: Marktoberdorf, 29. Fränkische Musiktage), Estonii (Talinie, Värska, Pärnu, Viljandi), Hiszpanii…
W maju 2007 zostaliśmy zaproszeni na festiwal Gaude Mater w Częstochowie, w Polsce.
W grudniu 1998: pierwszy Festiwal Goeyvaerts z utworami Schnittke (Penitential Psalms), Claude’a Coppens’s, Arvo Pärt’a, Morton Feldman, Norbert Rosseau, Hanns Eisler, Olivier Messiaen, Gunter Bialas and Lucien Posman.
2000/01: 22 przedstawienia w Belgii, Niderlandach i w Niemczech z operą Meneer, de zot&tkint Waltera Husa. Listopad 2001: drugi festiwal Goeyvaerts z utworami Roberta Schumanna, Hanns Eisler, Paul Dessau, Murray Schafer, André Laporte, Walter Hus, Lucien Posman… Nas zrepertuar obejmuje muzykę Pärt, Gorecki, Schnittke, Tormis, Sigurbjörnsson, Vaughan Williams, Ligeti, Tormis, Eisler, Escher, Sandström, MacMillan i wielu innych.
Oczywiście śpiewamy także chóralną muzykę flamandzką i wykonaliśmy wiele utworów premierowych. We wrześniu 2006 śpiewaczki AQUARIUSA wzięły udział w nagraniu „Il catalogo è questo” Sylvano Bussottiego – trudny i niebywale zabawny utwór, nagrany przez Tympany Records. Orkiestra Filharmonii Luxemburga grała pod dyrekcją Arturo Tamaro.
Aquarius został założony i kierowany jest przez Marc Michael De Smet, zagorzałego animatora współczesnej muzyki flamandzkiej
Marc Michael De Smet
Wiolonczelista Marc Michael De Smet studiował w konserwatorium w Gent, Brukseli i Maastricht. W trakcie studiów został członkiem awangardowych grupy „Enteuxis i Logos”.
Podczas 10 lat studiów był asystentem profesora muzyki kameralnej w konserwatorium Mons i w Brukseli. Teraz uczy na uniwersytecie Gent — Konserwatorium (chór, dyrygowanie chórem, grupy wokalne i orkiestry smyczkowe).
Dyrygentury uczył go Lucas Vis, z którym dzielił zamiłowanie do muzyki współczesnej. Uczęszczał też na zajęcia Franco Ferrara w Sienie, we Włoszech, a także na spotkania z Laszko Heltay.
W 1983 De Smet założył DE NIEUWE MUZIEKGROEP, większą grupę, która przygotowała w Belgii ponad 100 premier i którą prowadził przez 7 lat. Występował z koncertami w Belgii i za granicą. Zespół nagrywał dla BRTN, RTBF, NOS, WDR, radio Zürich …
De Smet zostal nagrodzony nagrodą Julien Roussel-Prize w 1988 i Fuga-Prize w 2005 za promowanie muzyki flamandzkiej i belgijskiej.
Wykonał całkowitą oprawę muzyczną opery Karela Goeyvaerts’a „AQUARIUS” na orkiestrę kameralną z holenderską grupą wokalną AQUARIUS; dodatkowo opracował muzykę do filmu “Le huitième jour”. Jako kompozytor, uczył się od kompozytora belgijskiego Norberta Rosseau i holenderskiego kompozytora Loisa Andriessen’a. Pisał też muzykę teatralną (“De Trojaanse vrouwen”). Napisał ok. 150 pieśni na głos i wiolonczelę.
W 2000 otrzymał compositieprijs voor Oost-Vlaanderen za utwór „Ter nagedachtenis”, 5 pieśni na sopran i wiolonczelę.
Marc Michael De Smet założył i dyryguje chórem Gent Elcer-Ic, chórem Brecht/Eisler (Antwerpia, Gent, Bruksela) i „De Tweede Adem” (Drugi Oddech) w Gent.
Prowadzi warsztaty i zajęcia dla chóru oraz z muzyki kameralnej w Belgii i za granicą. Jako krytyk muzyczny, pracował dla magazynu Privilège.
Dawał też wykłady na temat ważnych kompozytorów belgijskich composers (Norbert Rosseau, Louis De Meester, Karel Goeyvaerts, Lucien Goethals).
W 1995 założył GOEYVAERTS CONSORT, obecnie AQUARIUS, chór kameralny, specjalizujący się w wokalnej muzyce współczesnej, z którą to grupą wyrobił sobie międzynarodową reputację.
Nagrał wiele różnych płyt.