Ballestrero Franciscone Pala Trio (Włochy)
„Włoskie melodie”
02. 11. 2008 r. – niedziela
godz. 21.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
Program koncertu Włoska melodia
Trio - koncerty
Pietro Ballestrero
Paolo Franciscone (perkusja)
Danilo Pala (saksofon)
Program koncertu Włoska melodia
Pietro Ballestrero — gitara klasyczna
Danilo Pala — saksofon altowy
Paolo Franciscone — perkusja
Po ubiegłorocznym cudownym spotkaniu z Waldemarem Sondką i świetną widownią na festiwalu ECK, trio powraca z zupełnie nowym programem. Na tę okazję wybrano utwory z różnych źródeł: włoskiego jazzu, pieśni popularnych z festiwalu w Sanremo, ścieżek dźwiękowych z filmów włoskich, muzyki sakralnej, a także kompozycji Pietro Ballestrero.
Pietro Ballestrero, gitarzysta zespołu, wyjaśnia: „próbujemy znaleźć równowagę między tymi światami, poszukując korzeni w kulturze śródziemnomorskiej i ludowej, szukając melodii i zawartości lirycznej wspólnej dla tych elementów muzycznych, ostatecznie ujawniając własne podejście do muzyki”.
Koncert będzie podróżą przez część muzycznego świata Włoch. Dzięki dźwiękowi i energii wielkiego trio, 3 instrumenty, jak trzy niezbędne elementy muzyki — melodia, harmonia i rytm — łączą się razem w pełnej charakteru, mocnej muzyce i improwizacji, które nie pozostawiają żadnego słuchacza obojętnym.
Program koncertu:
1. Luna di mezzogiorno (Bebo Ferra)
2. Ave Maria (traditional, from Sardinia)
3. Cerchio (Pietro Ballestrero)
4. Lester (Antonello Salis)
5. Pelle (Pietro Ballestrero)
6. Celeste (Paolino Dalla Porta)
7. Temat z „Nuovo Cinema Paradiso” (Ennio Morricone)
8. Festa (Pietro Ballestrero)
9. Estate (Bruno Martino)
10. I cani di Delphine (Pietro Ballestrero)
Trio - koncerty
Trio pracuje razem z włoską grupą teatralną „STALKER” nad przedstawieniem pt. „Tripodi”. Poza intensywną działalnością w klubach jazzowych w Turynie, grupa brała udział w niektórych ważnych festiwalach.
Jako trio:
— XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej, Łódź (Polska), 4 listopada 2007
— Pino Torinese festiwal jazzowy, czerwiec 2008
— Festiwal „Armonie in collina”, czerwiec 2008
— Festiwal „Perinaldo in Musica”, Perinaldo (Imperia), sierpień 2007
— Festiwal „Piemonte in Musica”, Unione Musicale, Brandizzo (Turyn), październik 2007, z gościem specjalnym Aldo Mella na basie.
Wraz z teatrem Stalker, „Tripodi”, pod auspicjami Regione Piemonte — „Piemonte dal vivo”:
— Biella, Italy, ex Lanificio Pria, 8 i 9 września 2006;
— La Cavallerizza reale, Turin, Włochy, czerwiec 2007;
— Forte di Finestrelle, near Turin, Italy, 30 czerwca 2007;
— Międzynarodowy festiwal „Miasto”, Legnica (Polska), 14 i 15 września 2007
— Festiwal „Chalon sur la route” (Francja), od 17 do 20 lipca 2008.
Pietro Ballestrero
Gitarzysta i kompozytor ur. w 1973 w Turynie, Włochy. Rozpoczął naukę muzyki, gdy miał 10 lat, pobierając nauki z jazzu i muzyki klasycznej u różnych nauczycieli we Włoszech i za granicą. Uczęszczał na 4 edycje kursów Jazz w Siennie oraz zajęcia u Ralpha Townera, Johna Abercrombie, Dave’a Liebman i innych. Przez rok mieszkał w Stanach, w latach 1990 — 1991. Uczęszczał do szkoły w Portsmouth, gdzie obronił dyplom w 1991 r. Powrócił do Włoch w 1997, ukończył wydział matematyki na Uniwersytecie w Turynie.
PROJEKTY I DYSKOGRAFIA
Od 1998 Pietro Ballestrero pracował z wieloma grupami, jako lider lub muzyk wspierający, głównie grając jazz i muzykę współczesną. Prowadził badania na polu improwizacji i poprzez doświadczenia, takie jak „Stałe warsztaty badań muzycznych” prowadzone przez Stefano Battaglia, na które uczęszczał przez 3 lata, a także poprzez współpracę z „Lab Dance Orchestra” — rozwinął się jako muzyk. Zawsze aktywny jako kompozytor i aranżer, dał wiele koncertów w klubach jazzowych i na ważnych festiwalach, np. Linguaggi jazz (2006), Jazz and Press (2006), Międzynarodowy Festiwal Teatralny w Legnicy (Polska, wrzesień 2007), Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi w 2007.
GŁÓWNE NAGRANIA
QFWFQ kwintet, „SCARABORECCHI” (Panastudio Productions, 1999).
PIETRO BALLESTRERO kwartet, „LA CASA DEGLI SPECCHI”, (Velut Luna 2003).
LUCIA MINETTI, „LUZ” (Velut Luna, 2004).
PIETRO BALLESTRERO, grupa FRANCESCO SAIU, „LINNAS” (Enthropya, 2006).
MARCO TARDITO, kwintet Oiseaux (w przygotowaniu).
PRACA NAUCZYCIELSKA
Pietro Ballestrero uczy gry na gitarze i imporwizacji na „Centro Jazz Torino” od 1999.
Prowadzi również letnie kursy w Perinaldo (IM, Włochy).
Paolo Franciscone (perkusja)
Rozpoczął grę kiedy miał 12 lat. W latach 70 zajmował się muzyką funky i rock. Stopniowo, dzięki sugestiom ojca, przeniósł się w stronę jazzu. Jest głęboko zainteresowany jazzem i historią bluesa. Styl jego muzyki jest mocno zakorzeniony w tradycji i bebob, ale otwarty na wpływy współczesne z różnych kultur i tradycji. Studiował perkusję u Marco Volpe i Roberto Gatto, a także uczęszczał na zajęcia do Petera Erskine. Największy wpływ wywarł na nim jednak pianista — legenda jazzu Mal Waldron, z którym dał wiele koncertów.
Paolo Franciscone grał z wieloma muzykami, jak choćby Norma Winstone , Drew Gress, Garrison Fewell, Jiggs Whigham, Audrey Morris, Gianluigi Trovesi, Flavio Boltro , Franco Cerri, Tiziana Ghiglioni, Claudio Fasoli, Emanuele Cisi, Gianni Basso, Giorgio Licalzi, Roy Paci i klasycznym kwintetem smyczkowym Architorti.
Prowadził także projekty teoretyczne ze sławnym aktorami włoskimi i reżyserami, takimi jak Mauro Avogadro, Michele Di Mauro, Francesco Gagliardi oraz ze sławną tancerką współczesną Rosita Mariani. Zagrał na wielu festiwalach: Montreux Jazz Festival, Turin JVC Festival, Praha Jazz Festival. Obecnie uczy gry na perkusji w „Centro Jazz Torino”, gdzie prowadzi wykłady dotyczące jazzu i historii bluesa.
NIEKTÓRE PŁYTY
Giorgio Licalzi: „La nuit americaine” (Philology)
Jazzinaria: „Grazie dei Fior” (Splasc(h) Records)
Beppe Barbera Trio: „Day dreams” (L’Eubage Records)
Amanda Carr Quartet: „Live in San Giorgio” (OMS)
Jazzinaria with Emanuele Cisi: „Camminando” (Splasc(h) Records)
Luigi Martinale Trio: „Sweet Marta” with Drew Gress, Paolo Franciscone (DDQ)
Di Gregorio, Martinale, Pejrolo, Franciscone: „Links” (Splasc(h) Records)
Jazzinaria con Architorti, F. Bosso, E. Cisi: „Dipinto di Blu” (Splasc(h) Records )
Luigi Martinale Trio: „Simple Memory” (GatsPro-Tokyo)
Pietro Ballestrero: „La casa degli specchi” (Velut Luna)
Luigi Martinale Standard Quartet: „Stella” (DDQ)
Roberto Demo Quartet: „Sono Un Bluff” (Abeat)
Luigi Martinale Trio: „Caruso-Jazzin’ Italian Pop Songs” (GatsPro-Tokyo)
Danilo Pala (saksofon)
Saksofonista, Danilo Pala, grał z takimi muzykami jak Massimo Urbani, Larry Nocella, Audrey Morris, Antonio Faraò, Steve Grossman czy Mike Mainieri. Uczy gry na saksofonie i techniki improwizacji w szkole „Centro Jazz Torino”. Jest liderem kwartetu jazzowego z Aldo Rindone na pianinie, Massimo Strati na basie i Paolo Franciscone na perkusji, z którymi brał udział w wielu ważnych festiwalach we Włoszech. Uczestniczył również w wielu różnych projektach jazzowych. W Turynie brał udział w wielu ważnych wydarzeniach muzycznych, takich jak „Linguaggi jazz”, „Luci d’artista”, „Ciack gli indimenticabili”, „Il salone del libro”, „Il salone della musica”, inauguracji „Castello di Rivoli” etc. Współpracował także z wieloma ważnymi grupami tworzącymi w różnych stylach muzycznych, innych niż jazz:
— latino-american band „Havana Express”;
— etno groups „Bruno Genero Percussion Ensemble” i „Jambour” (Senegal);
— flamenco „Anema Onda”;
— acid jazz: „Watari Ni Fune”, „Primitivo”, „Neu Mars Posse”;
— pop z pianistą Paolo Serazzi i angielską śpiewaczką Carmel;
— ambience i new age z „TZemaj”.
Wystąpił razem z włoskim śpiewakiem Mariano Deidda w głośnej pracy „Deidda interpreta Pessoa”, wyprodukowanej przez Vince Tempera. Jest liderem i solistą w grupie drum and bass „Doctor jazz universal remedy” tworzącej w Niemczech. Pracuje z trębaczem i kompozytorem Giorgio Licalzi, z którym nagrał 3 płyty, a gościnnie z Franco D’Andrea i Tiziana Ghiglioni.