polski

english

français

Artur Dutkiewicz

„Pieśni czterech kultur”

04. 11. 2008 r. – wtorek
godz. 21.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Pieśni czterech kultur”

Na program koncertu składają się jazzowe improwizacje na temat pieśni wywodzących się z różnych tradycji wiary: chrześcijaństwa, islamu, hinduizmu i judaizmu. Są wśród nich: Pan Jest Pasterzem Moim, znana pieśń z kręgu kultury chrześcijańskiej, Saranda Meres — kolęda grecka, Nigun Atik — żydowska pieśń weselna, Oh Mata z Iranu, a także Bajany — pieśni Indii mające charakter transowo-medytacyjny, oparte na ostinatowych rytmach i skalach charakterystycznych dla tego regionu kulturowego, m.in. Om Namo Bagawate, Giridhari, Vitale, vitale.
Na program koncertu składają się również kompozycje własne Artura Dutkiewicza m.in. z solowej płyty „Błękitna Ścieżka”.

Artur Dutkiewicz

Jeden z najwybitniejszych pianistów jazzowych w Polsce. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie kompozycji i aranżacji w 1982 r.
Laureat konkursów: Pianistów Jazzowych w Kaliszu Improwizacji Jazzowej w Katowicach, „Jazz nad Odrą”, „Jazz Jantar”.
Finalista prestiżowego konkursu Theloniousa Monka w Waszyngtonie '89.
Dużym sukcesem był jego solowy recital z transmisją radiową na MIDEM w Cannes, a także recitale w Filharmonii Narodowej oraz Paryżu i Londynie w 1988 r. Koncertował z wybitnymi muzykami jazzowymi i bluesowymi: z Tomaszem Szukalskim, z którym grał przez dziesięć lat tworząc Szukalski Dutkiewicz Duo oraz Kwartet Tomasza Szukalskiego, a także z Urszulą Dudziak, Grażyną Auguścik, Deborah Brown, Lorą Szafran, Michelle Hendrics, Carlosem Johnsonem, Tadeuszem Nalepą, Zbigniewem Namysłowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jorgosem Skoliasem, Darkiem Oleszkiewiczem i Hiramem Bullockiem.

Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji.

Artur Dutkiewicz prowadzi dwa własne zespoły: o brzmieniu elektrycznym — ELECTRIC JAZZ CONCERT oraz akustyczny — ARTUR DUTKIEWICZ TRIO. Artur Dutkiewicz jest jednym z niewielu pianistów jazzowych w Polsce i w Europie, którzy podejmują się tworzyć muzykę improwizowaną solo. Jego pianistyka charakteryzuje się niezwykłą rozpiętością stosowanych środków — od romantycznego ciepła muzyki klasycznej przez elementy rythm & bluesa aż po muzykę etniczną. Muzyka wykonywana przez Artura Dutkiewicza łączy w sobie elementy jazzu, klasyki i muzyki etnicznej.

Recitale solowe Artura Dutkiewicza prezentowane były z powodzeniem w wielu prestiżowych salach koncertowych Polski i świata.

Ważniejsze koncerty solowe Artura Dutkiewicza w ostatnich dwóch latach:
• na Carthage Jazz Festival w Kartaginie (obok takich sław jak Al Jarreau, Diana Reeves, Al Foster, Manu Katche czy Roy Hargrove)
• w Konserwatorium Wiedeńskim na Sympozjum Pianistyki Polskiej
• w Tranenpalast w Berlinie na festiwalu poświęconym twórczości Czesława Niemena
• w Operze Damasceńskiej w Syrii na zaproszenie Ambasady Polskiej
• na festiwalu Corso Polonia w Rzymie, organizowanym przez Instytut Polski
• na Zamku Królewskim w Warszawie
• w listopadzie 2007 r. Artur Dutkiewicz odbył tournee po Rosji
• we wrześniu 2008 roku Artur Dutkiewicz wystąpi z koncertami solowymi na Malcie na zaproszenie Ambasady Polskiej w Rzymie.

Wcześniej Artur Dutkiewicz występował m.in. na MIDEM w Cannes, w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Pałacu w Wilanowie, The Barbican Center w Londynie, w salach koncertowych w Rzymie, Paryżu, Moskwie, Rydze, Pradze Czeskiej, Ammanie.

Ważniejsze festiwale:
Campnagel Theater — Hamburg,
Festival Kleiner Bunchen — Bern,
Arhus Festuge — Arhus Denmark,
Jazz Jamboree — Warsaw,
Munster Jazz Festival, Northsea Jazz Festival — Haga,
Copenhagen Jazz Festival, Jazz Ost West — Norymberga,
MIDEM — Cannes,
Music Oggi — Milan,
Festival D'Europe Centrale — Paris,
Festival Opera De Paris Bastille,
Festival Karlowe Vary,
Jazz Pianists Festival — Kalisz,
Guitar City — Warsaw,
Tel Awiw Jazz Festival,
Varna Jazz Festival, Europe XXL — Viena,
Polish Piano Festival — Słupsk,
Sziget Festival — Budapest,
Carthage Jazz Festival — Carthage,
Polish Pianists Symposium — Vienna Conservatory,
Corso Polonia Festival — Roma.

Dyskografia
Błękitna Ścieżka — płyta autorska,
Lady Walking — płyta autorska,
Tina Blues — z Tomaszem Szukalskim,
Double Trouble — z Deborah Brown i Zbigniewem Namysłowskim,
Sunrise Sunset — z Grażyną Auguścik,
Body and Soul — z Tomaszem Szukalskim,
Voice Paintings — z Markiem Bałatą,
Najstarszy Zawód Świata — z Tadeuszem Nalepą,
Zerwany Film — z Tadeuszem Nalepą,
Bogurodzica — z Piotrem Baronem