polski

english

français

P.G.R. — Projekt Grzegorza Rogali

11. 11. 2009 r. – środa
godz. 16.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

P.G.R. — Projekt Grzegorza Rogali

Powstawał w Polsce, w Niemczech i w USA (miejscach studiów autora projektu).

Międzykulturowy muzyczny projekt jazzowy Grzegorza Rogali. Dominantą tej muzyki są utwory inspirowane ludową muzyką polską i żydowską, dopełnione kompozycjami w stylu latynoamerykanskim. Brzmienie „P.G.R-u” można porównać do kultowej „Masady” Johna Zorna — zarówno ze względu na rustykalny skład (bez instrumentu harmonicznego), jak i hasydzkie inspiracje. „P.G.R.” — cześciowo nawiązuje do „Alchemika” — czerpiąc z polskiej muzyki ludowej. Podobnie jak w „Sex Mob” jest tu element muzycznego pastiszu. To muzyka koncertowa, choć jej rytmiczność zachęca do tańca. Większość utworów to kompozycje autorskie. Muzyka P.G.R. odpowiada na wyzwanie czasów, jest próbą powrotu do korzeni ludowych i multikulturowości muzycznej.

Program koncertu:

1. Abidan — hasydzka ballada o przywódcy powstania Izraelitów
2. Hekhal — hasydzki „taniec” szaleństwa
3. Job (Hiob) — kompozycja własna — tytuł nawiązujący do biblijnej historii
4. Polish-jam — kompozycja własna — komentarz do polskiej rzeczywistości
5. Ma(jaz)zur — tytuł jak i muzyka stanowią kolaż jazzu i polskiego tańca ludowego „mazura”
6. Harmony 4 — utwór skomponowany jako projekt na zajeciach harmonii jazzowej, na Berklee College of Music — w Bostonie
7. Cuban Report — utwór w pewnym sensie ilustracyjny — przywołujący atmosferę rewolucji na Kubie — mieszające sie dźwięki rumby i wystrzałów z karabinów maszynowych
8. Latis — kilkuczęściowa krótka kompozycja bazująca na kontraście rytmu brazylijskiej samby i swingu.

Skład zespołu:

Dawid Główczewski — saxofon altowy i sopranowy
Andrzej Zielak — kontrabas
Cezary Konrad — perkusja
Grzegorz Rogala — puzon

 

Grzegorz Rogala — puzonista, kompozytor, aranżer, band-lider.

Student Jazz Institut Berlin. Autor multimedialnego projektu „Komeda Jazz” zrealizowanego w ramach Roku Polsko-Niemieckiego w Berlinie. Laureat indywidualnego wyróżnienia na festiwalu FAMA (2005). Członek big-bandu European Colours Orchestra (2008), Stypendysta Berklee College of Music (2008), laureat nagrody im. Phila Wilsona (w 2009), lider autorskiego projektu PGR. Współzałożyciel i menedżer Kattorny.

Dawid Główczewski

Jeden z najzdolniejszych saksofonistów młodego pokolenia w Polsce. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat licznych konkursów jazzowych oraz klasycznych, m.in. w Szczecinku (1996), Olsztynie (1998), Gdyni (2002) i w Radomiu (wraz ze swoim kwartetem, 2004) oraz wyróżnień indywidualnych na konkursach „Nadzieje Warszawy” (2006) i „Jazz nad Odrą” (Wrocław, 2006). Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki (w latach 1997 i 1998). W ramach programu Erasmus studiował na Universitaet fuer Musik und Darstellende Kunst w Grazu w 2004 roku. Jako sideman uczestniczył w nagraniu 15 płyt, jako muzyk często uczestniczy w programach telewizyjnych.

Andrzej Zielak

Urodzony 10 lipca 1982 roku. Absolwent Instytutu Jazzu AM im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie kontrabasu prof. Jacka Niedzieli. Laureat III nagrody na przeglądzie szkolnych zespołów jazzowych w Elblągu z zespołem „Brand new jazz quartet” w latach 2000 i 2002. Zdobywca II nagrody na festiwalu jazzowym Jazzga w Łodzi z zespołem „Twin Tenors” (2001), Grand Prix festiwalu „Krokus jazz festiwal” z zespołem Patrycjusz Gruszecki Quintet (2006), I nagrody na festiwalu „Jazz juniors” z zespołem „The Fellows Quintet” (2006).

Występował na wielu festiwalach jazzowych, między innymi: Bielska Zadymka Jazzowa — z big-bandem A.M Katowice (2005), Jazz Forum Festiwal — z Anną Serafińską (2005), Krokus Jazz Festiwal — w projekcie „CIRCLE”: Piotr Wojtasik, Maciej Sikała, Andrzej Jagodziński, John Betsh (2006).

Aktualnie współpracuje z: zespołem „Kattorna”, na stałe gra w zespołach: „Krzysztof Popek QUINTET”, „PGQ Quintet”, „Eryk Kulm „Quintessence”, z którym nagrał ich najnowszą płytę: "Back to the Presence".

Cezary Konrad

Perkusista, kompozytor, aranżer, absolwent Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie perkusji prof. Stanisława Skoczyńskiego. Przez czytelników miesięcznika Jazz Forum uznawany za najlepszego polskiego perkusistę jazzowego — według rankingu Jazz Top — nieprzerwanie od roku 1992.

Pod koniec „studiów klasycznych” poświecił się muzyce jazzowej, a pierwsze znaczące sukcesy zaczął odnosić jako współtwórca grupy Central Heating Trio (wraz z pianistą Filipem Wojciechowskim, 1989), z którą zajął I miejsce na festiwalu Jazz Juniors ‘90 w Krakowie oraz otrzymał I nagrodę na Festiwalu „Pomorska Jesień Jazzowa — Klucz Do Kariery” w 1990 roku. Central Heating Trio było również finalistą międzynarodowych konkursów jazzowych w roku 1990: „IX European Jazz Competition” w Leverkusen/Niemcy i „Europe Jazz Contest” Hoeliard /Belgia.

W roku 1995 nagrywa pierwszą współautorską płytę wraz z Susan Weinert — „Meeting in Krakow”— wydaną w 1996 roku. W 1995 roku zakłada też swoją pierwszą grupę: Cezary Konrad Quartet, z którą w 1999 roku nagrywa swoją pierwszą autorską płytę — „One mirror… many reflections” — wydaną w 2000 roku. Muzyka na tej płycie stylistycznie nawiązuje do dokonań Allana Holdswortha oraz zespołów Tribal Tech i Yellow Jackets. Płyta nagrana została w składzie: Darek Krupa (guitars), Piotr Żaczek: (electric bass, fretless bass), Marek Podkowa (tenor sax, EWI), Leszek Możdżer (acoustic and electric piano), Zbigniew Jakubek (keyboards).

Po dłuższej współpracy z Anną Marią Jopek, trwającej od roku 1998, w 2005 roku powstał nowy autorski projekt muzyczny, grupa — Cezary Konrad‘ the NEW BAND, którego pierwszy skład tworzyli: Krzysztof Herdzin (electric piano), Paweł Pańta (electric bass, contrabas), Marek Podkowa (saxophones). W ostatnich latach Cezary Konrad (CK) współpracuje z takimi formacjami muzycznymi jak Włodek Pawlik Trio ( w składzie Włodek Pawlik, Paweł Pańta, CK), Krzysztof Herdzin Trio (w składzie Krzysztof Herdzin, Zbigniew Wegehaupt, CK), a do marca 2007 roku Andrzej Kurylewicz Trio (w składzie: A. Kurylewicz, Paweł Pańta, CK).

Poza wymienionymi już muzykami, Cezary Konrad występował i nagrywał z wieloma znakomitymi postaciami polskiej sceny jazzowej, miedzy innymi Leszkiem Możdżerem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Stańko oraz z zagranicznymi muzykami, takimi jak Karrin Allyson, Randy Brecker, Deborah Brown, Mino Cinelu, Joe de Franco, Volker Greve, Gary Guthman, Omar Hakim, Paul Imm, Didier Lockwood, Pat Metheny, Nippy Noya, Susan Weinert.

Od roku 2006 Cezary Konrad występuje również z koncertami solowymi, podczas których w sposób niezwykle widowiskowy prezentuje publiczności magiczny świat instrumentów perkusyjnych. Projekt koncertów solowych wywodzi się z wieloletnich doświadczeń Cezarego jako pedagoga, wykładowcy i prowadzącego zajęcia na wielu warsztatach muzycznych zarówno na terenie Polski jak i Europy.

Wśród wielu nagród i wyróżnień Cezarego Konrada — na uwagę zasługują: Nagroda „Mateusza” im. Mateusza Święcickiego przyznana przez Program III Polskiego Radia oraz Stypendium im. K. Komedy przyznane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, a ostatnio Wyróżnienie dla Najlepszego Muzyka Perkusyjnego 2006 i 2007 w kategorii „Perkusista Jazz / Latin / Funk” wg ankiety czytelników czasopisma „Top Drummer”.

Na swoim koncie ma blisko 80 nagranych płyt. Współpracuje z Warszawską Grupą Perkusyjną oraz z Polską Orkiestrą Radiową.