Duo Moving Sounds: Tara Bouman, Marcus Stockhausen (Niemcy)
koncert
14. 11. 2010 r. – niedziela
godz. 19.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej-Curie 22
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
Duet Moving Sounds
Kompozycje, muzyka intuicyjna
Na program koncertu składać się będą utwory:
Andrea
Belfor
Serenade
Moving Sounds
Mater Dolorosa
Becken solo
Dialog
(i inne)
Tara Bouman (klarnet, rożek basetowy, klarnet basowy) gra wespół z Markusem Stockhausenem (trąbka, trąbka piccolo, flugelhorn) w duecie o nazwie MOVING SOUNDS od roku 2002. Wykonują muzykę intuicyjną, improwizacje oraz kompozycje własne — obojga członków duetu.
Zazwyczaj duet spontanicznie postanawia, które kompozycje zostaną wykonane podczas danego koncertu — w zależności od przestrzeni wykonawczej, jaką dysponują muzycy, godziny koncertu, liczebności audytorium, wreszcie — wewnętrznych uwarunkowań ich samych; wszystkie te czynniki grają w takiej decyzji określoną rolę. Tytuły granych utworów muzycy ogłaszają podczas samego koncertu.
Duet MOVING SOUNDS występował z koncertami we Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji, Holandii, Szwajcarii, Norwegii, Izraelu, Rosji, Rumunii, Bułgarii, na Węgrzech, w USA, Chile — i oczywiście w samych Niemczech. Muzycy ci szczególnie lubią grać w miejscach o szczególnej akustyce, jak kościoły czy muzea, dające możliwość wprost nadzwyczajnego wybrzmienia instrumentów dętych blaszanych i drewnianych, którymi członkowie duetu się posługują.
Wydane nagrania płytowe:
„Thinking About”
„Symbiosis”
Tara Bouman
Holenderska klarnecistka Tara Bouman studiowała u Pieta Honingha, pobierała też nauki u Suzanne Stephens i Alaina Damiensa. Jako solistka i kameralistka występowała w różnych miejscach na całym świecie — jej koncertowe trasy objęły całą Europę, Meksyk i USA.
U początku swej kariery wykonywała głównie muzykę współczesną, która to praktyka wprowadziła ją w sferę muzycznej improwizacji; ta ostatnia stanowi obecnie główny obszar zainteresowania artystki.
Wraz z Markusem Stockhausenem założyła Tara Bouman duet „Moving Sounds”. Występuje regularnie z perkusistą Stephanem Froleyksem, a także w duecie z opowiadaczką Reginą Sommer. Z innych jej partnerów muzycznych można wymienić pianistę Fabrizia Ottaviucciego, kontrabasistę Stefana Scodanibbio czy perkusistę Marka Nauseefa.
Tara Bouman mieszka w Niemczech, opodal Kolonii. W 2003 r. kolońska wytwórnia Aktivraum wydała we współpracy z Deutschlandradio jej pierwszy album z nową muzyką, zatytułowany „Contemporary”. Kolejny rok przyniósł płytę „Thinking about”, z muzyką w wykonaniu Moving Sounds. Z kolei płyta „Symbiosis”, która ukazała się w roku 2008, przyniosła utwory Markusa Stockhausena — z udziałem kompozytora oraz zespołu kameralnego Kammerakademie Neuss am Rhein.
Podwójny album „Symphonic Colours” ukazał się w 2009 r.; zawiera on dokonane przez orkiestrę kameralną nagranie utworu Portrait for Tara, który Markus Stockhausen skomponował specjalnie dla Tary Bosman. Z kolei płyta „Dream”, nagrana przez grupę Eternal Voyage, ma się ukazać latem 2010 r. pod marką wytwórni Aktivraum.
Więcej na www.tarabouman.de
Marcus Stockhausen
Markus Stockhausen należy do najwszechstronniejszych muzyków obecnej epoki. Studiował początkowo w kolońskiej Musikhochschule. Nieobca jest mu zarówno estetyka jazzowa, jak i muzyka współczesna, a także klasyczna. Przez blisko 25 lat współpracował ściśle ze swym ojcem, kompozytorem Karlheinzem Stockhausenem, który napisał dla syna wiele pięknych utworów. Wraz z bratem Simonem zrealizował szereg przedsięwzięć muzycznych, które spotkały się ze znakomitym przyjęciem na całym świecie.
Jako solista, improwizator i kompozytor cieszy się Markus Stockhausen międzynarodowym wzięciem. Prowadzi lub współpracuje z różnymi zespołami jazzowymi — z muzykami takimi jak Arild Andersen, Patrice Héral, Władysław „Adzik” Endecki (Electric Treasures), Angelo Comisso, Christian Thomé (Trio Lichtblick), Ferenc Snétberger. Wykonuje muzykę współczesną i intuicyjną w duecie Moving Sounds z klarnecistką Tarą Bouman, jak i ze swymi wieloletnimi przyjaciółmi-muzykami: Stefanem Scodanibbio, Markiem Nauseef i Fabriziem Ottaviuccim. Jego nowa formacja Eternal Voyage ma w swym składzie muzyków z Indii, Grecji i Libanu. Od lutego 2000 r. Markus Stockhausen kieruje serią koncertów o nazwie Klangvisionen w kościele św. Maternusa w Kolonii, gdzie grana jest muzyka intuicyjna; wspomaga go tam Rolf Zavelberg, odpowiedzialny za kunsztowną reżyserię świateł.
Jako kompozytor otrzymywał zamówienia m.in. od Chóru Kameralnego RIAS, orkiestry London Sinfonietta, Orchestra d‘Archi Italiana, Orkiestry Kameralnej Winterthur, Festiwalu Muzycznego w Cheltenham i „12 Wiolonczelistów Filharmonii Berlińskiej”. W roku 2007 Stockhausen skomponował Dancing Light na trąbkę, big band i orkiestrę smyczkową — dla Szwajcarskiej Orkiestry Jazzowej i zespołu Camerata Bern, a także Symbiosis — koncert podwójny na klarnet, trąbkę i orkiestrę smyczkową, napisany dla Orkiestry Kameralnej im. Franciszka Liszta.
Markus Stockhausen komponuje również dla potrzeb filmu, uczy (w różnych okolicznościach), wydaje lub bierze udział w nagraniach płyt, których obecnie ma na swym koncie ponad 60. Rok 2005 przyniósł mu nagrodę Zachodnioniemieckiej Rozgłośni Radiowej (WDR) w kategorii jazzu.
Więcej na www.markusstockhausen.com