polski

english

français

Wileński Chór Kameralny „Jauna Muzika” (Litwa)

koncert

19. 11. 2010 r. – piątek
godz. 20.00
Kościół MB Zwycięskiej, ul. Łąkowa 40

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Wileński Chór Miejski „Jauna Muzika”

Chór Kameralny „Jauna Muzika” („Młoda muzyka”) powstał w roku 1989. W latach 1990-1996 chór uczestniczył w szesnastu międzynarodowych konkursach chóralnych, z czego czternaście razy zdobył pierwszą nagrodę. W 1993 roku, w Warnie, wygrał w Grand Prix Europeo, konkursie zorganizowanym przez Międzynarodową Federację Muzyki Chóralnej (IFCM). W roku 1994 Jauna Muzika otrzymał oficjalny status „Wileńskiego Chóru Miejskiego Jauna Muzika”, zdobywając uznanie dzięki otrzymaniu Grand Prix na Światowym Konkursie Pieśni Litewskiej.

Założyciele i pierwsi prowadzący chór to kompozytor Remigijus Merkelys i menadżer Algis Gurevicius. Obecny dyrygent chóru, kompozytor Vaclovas Augustinas, prowadzi zespół od 1992 roku. Chór tworzą zawodowi muzycy, absolwenci oraz studenci Litewskiej Akademii Muzycznej. Liczba śpiewaków waha się od 24 do 50 osób, co uzależnione jest od wymagań repertuaru.

Jauna Muzika to bardzo pracowita grupa prezentująca średnio 60 koncertów rocznie, zarówno w kraju jak i za granicą.

Misją chóru jest prezentowanie cennego i bardzo różnorodnego repertuaru muzyki chóralnej a capella. Wysokie wymagania co do umiejętności i wirtuozerii, pozwoliły grupie na osiągnięcie bardzo wysokiego standardu cenionego na całym świecie.

Oprócz repertuaru a capella chór często przedstawia kompozycje wokalno-instrumentalne wykonywane z towarzyszeniem światowej sławy orkiestr, takich jak Orkiestra Filharmonii Izraelskiej, Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna, The Izrael Camerata, Ludwigsburger Schloßfestspiele Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Bach Soloists Berlin, Moscow Virtuosi, St. Petersburg Camerata and Novosibirsk Camerata.

Na Litwie chór występował z Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, z którą współpracuje do dzisiaj. Chór prowadziło wielu znanych na świecie dyrygentów : Pinchas Steinberg, Wolfgang Gönenwein, Noam Sheriff, Frieder Bernius, David Shallon, Nicholas McGegan, Anders Eby, Vladimir Ashkenazy, Vladimir Spivakov, Werner Pfaff, Simon Halsey, Hermann Max, Albert Hartinger, Rinaldo Alessandrini, Bo Holten, Manfred Honeck, William Boughton, Murry Sidlin, Avner Biron, Rheinhardt Goebel, Tonu Kaljuste, Bob Chilcott, Saulius Sondeckis.

Chór występował również z wieloma współczesnymi muzykami. Są wśród nich wiolonczelista Mark Drobinsky, śpiewacy Robin Blaze, Eva Ben-Zvi, Benno Schollum, Adam Zdunikowski, Anatolij Safiulin, Gerard Lesne, kantor Joseph Malovany, wyśmienici litewscy soliści Virgilijus Noreika, Sigutė Stonytė, Judita Leitaitė, Algirdas Janutas and Audrius Rubežius.

Jedną z ważnych dziedzin aktywności chóru jest reprezentowanie litewskiej sztuki chóralnej poza granicami kraju. Trasy koncertowe prowadziły chór przez Europę, zawiodły do Chin, Japonii i, kilkakrotnie już, do Izraela.

Chór Jauna Muzika pojawiał się w wielu prestiżowych salach koncertowych takich jak Philharmonie im Gasteig (Monachium), Suzan Dellal Center (Tel Aviv), Fredric R.Mann Auditorium (Tel Aviv), Haifa Auditorium, Bimot (Jerozolima), Festsaal Kulturpalast Dresden, Ludwigsburg Theater im Forum, St. Matthew Church (Budapeszt), Alte Oper (Frankfurt), the Chamber Hall of Berlin Philharmonic, Haus der Berliner Festspiele, Grand Opera of Shanghai, Novosibirsk Philharmonic, “Nowaya Opera”, G. Vyshnewskaya and S. Rachmaninov Halls (Moskwa), Queen Elisabeth Hall (Londyn).

W ciagu 17 lat działalności chór zgromadził cenny i niezwykle zróżnicowany repertuar, który tworza kompozycje a capella autorstwa bacha, Vivaldiego, Schutza, Brahmsa, Poulenca, Schönberga, Messiaena, Ligetiego, Xenakisa, Berioza, Pärta . A ponadto dzieła wokalno-instrumentalne takie jak Judasz Mahabeusz Handla, Mesjasz, Four Coronation Anthems, Psalm No. 109 Dixit Dominus, Mass in B minor i Magnificat Bacha, Requiem Verdiego, Davide penitente i Requiem Mozarta, Oedipus Rex, Strawińskiego, Carmina Burana, Orfa, Psalms of Jerusalem and Mehaye Hametim, Noama Scheriffa, Honegger’s Jeanne d’Arc au bûcher, Honeggera, Elgar’s Dream of Gerontius, Elgara i wiele innych.

Jauna Muzika wystawia dzieła autorstwa kompozytorów litewskich, w tym Osvaldasa Balakauskasa, Feliksasa Bajorasa, Mindaugasa Urbaitisa, Vidmantasa Bartulisa, Nomeda Valančiūtė, Onutė Narbutaitė, Vaclovasa Augustinasa, Remigijusa Merkelysa, Giedriusa Svilainisa, Raminta Šerkšnytė.

Chór jest także autorem i wykonawcą wielu znaczących projektów muzycznych. Od roku 1995 chór organizuje warsztaty z interpretacji i dyrygentury chóralnej. Warsztaty te są zwykle prowadzone przez światowej sławy dyrygentów chóralnych, nauczycieli i studentów szkół średnich i uczelni wyższych mających nowoczesne tendencje rozwoju sztuki chóralnej.

Warsztatom przewodniczyli Frieder Bernius, dyrektor artystyczny Kammerchor Stuttgart i Barockorchester Stuttgart, Werner Pfaffa, dyrektor artystyczny Studio Vocale Karlsruhe (Germany), Anders Eby, dyrektor artystyczny the Mikaeli Choir (Sweden), Simon Halsey, mistrz City of Birmingham Symphony Orchestra Chorus (Wielka Brytania), Hermann Max, dyrektor artystyczy Rheinische Kantorei (Niemcy), Albert Hartinger, dyrektor artystyczny Collegium Vocale Salzburg (Austria) i Rinaldo Alessandrini, dyrektor artystyczny Concerto Italiano (Włochy), Ira Spaulding (USA), dyrektor srtystyczny Wiener Singverein and Viena Chamber Johannes Priz, Gary Graden, dyrektor artystyczny St. Jacobs Chamber Choir, Bo Holten, “Musica Ficta oraz dyrygent honorowy BBC, Bob Chilcott, kompozytor i honorowy dyrygent wokalistów BBC.

W roku 1998 z inicjatywy chóru Jauna Muzika zorganizowano Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Eternal Jerusalem (Wieczne Jeruzalem). Koncerty odbywały się w Litewskiej Filharmonii Narodowej, w Narodowej Operze Litewskiej oraz w gmachu Ratusza Wileńskiego. Z chórem wystąpiło wówczas wielu sławnych litewskich i zagranicznych wykonawców.

Pod koniec roku 2000 Jauna Muzika oraz Ratusz Wileński zaprosił miłośników muzyki baroku na serię koncertów Angielska i Francuska Muzyka Baroku.

W roku 2001 zorganizowano Polsko-Litewskie Dni Baroku, w których uczestniczyły Musica Antiqua Koln oraz Capella Gedanensis.

Od roku 2006 Jauna Muzika organizuje cykl koncertów muzyki chóralnej w kościele św. Katarzyny w Wilnie.

Program koncertu

Wileński Chór Miejski „Jauna muzika“
Dyrygent Vaclovas Augustinas

1. Charles Villiers Stanford (1852 — 1924) — Coelos ascendit hodie

2. Luca Marenzio (1553 — 1599) — Ergo non vis abire

3. Cristofano Malvezzi (1547 — 1599) — A voi, reali amanti

4. Morten Lauridsen (1943) — Ubi caritas et amor (1998)

5. Paweł Łukaszewski (1968) — Nunc dimittis (2007)
Solo: Skaistė Zutkutė, Lina Valionienė, Saulius Kizikas

6. Sergiej Rachmaninov (1873 — 1943) — Bogoroditse Devo

7. Algirdas Martinaitis (1950) — Saluto alla Beata vergine Maria (2000)

8. Jurgita Mieželytė (1980) — O ignis Spiritus Paracliti (2007)
Solo: Nora Petročenko

9. Eric Whitacre (1973) — Sleep (2002)

10. Sven — Davido Sandstrom (1942) — Lobet den Herrn (2005)

11. Vaclovas Augustinas (1959) — Anoj pusėj Dunojėlio (2005)
Solo: Giedrė Paukštytė

Vaclovas Augustinas

Urodzony w 1959 r. Dyrygent chóralny, kompozytor i nauczyciel. Ukończył Litewską Akademię Muzyczną na wydziale dyrygentury chóralnej (1981) i kompozycji (1992).

Od 1980 do 1992 roku pracował w szkole muzycznej Azuoliukas. Od roku 1992 prowadzi chór „Jauna Muzika”.

Vaclovas Augustinas jest członkiem Stowarzyszenia Kompozytorów Litewskich, Stowarzyszenia Chórów Litewskich oraz Amerykańskiego Towarzystwa Dyrygentów Chóralnych.

W roku 1993 jako gość honorowy brał udział w Szwedzkiej Narodowej Konwencji Dyrygentów Chóralnych w Vaxjo.

W 1996 roku prowadził warsztaty z dyrygentury chóralnej podczas 16. Międzynarodowego Festiwalu Jordanas Coralistas Aragonesas w Hiszpanii.

Był głównym dyrygentem na światowym festiwalu Pieśni Litewskich w 1998 roku.

W 1999 roku prowadził wykłady i seminaria na Światowym Sympozjum Muzyki Chóralnej w Rotterdamie (Holandia).

W roku 2000 prowadził mieszany chór na festiwalu nordycko-bałtyckim.

Z chórem „Jauna Muzika” zorganizował w Wilnie warsztaty prowadzone przez znamienitych dyrygentów europejskich.