polski

english

français

Leszek Możdżer (Gdańsk)

Recital fortepianowy

06. 11. 2011 r. – niedziela
godz. 20.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej–Curie 22

fot. Przemysław Krzakiewicz

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Leszek Możdżer

Leszek Możdżer jest jednym z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, pianistą światowej klasy, odważnym eksploratorem, oryginalnym twórcą posiadającym własny język muzyczny. Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku, naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i przeszedłszy wszystkie szczeble edukacji uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej, zdobywał ostrogi w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył na swoje 20 urodziny. We wczesnych latach działalności muzycznej był również członkiem kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. w roku 1993 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla deszczu nagród, jakie na niego spadły. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum” w kategorii fortepianu, dwa razy został uznany Muzykiem Roku (1995-96).

Leszek Możdżer otrzymał wiele prestiżowych nagród, między innymi:

— Nagroda imienia Krzysztofa Komedy przyznana w 1992 przez Polską Fundację Kultury
— I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach w 1994
— Nagroda imienia Mateusza Święcickiego przyznana przez 3 Program Polskiego Radia
— Grand Prix „Melomani” — Artysta Roku 1997, nagroda przyznana przez Towarzystwo Przyjaciół Muzyki z Łodzi
— Fryderyk 1998 — Jazzowy Muzyk Roku 1998
— Nagroda Burmistrza Miasta Gdańsk za całokształt twórczości 2004
— Paszport Polityki w 2004 roku przyznany przez magazyn „Polityka”
— Wielka Nagroda Fundacji Kultury — luty 2006
— „Złota Batuta za Zasługi dla Kultury Polskiej” — nagroda dla Leszka Możdżera podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2006/2007 na Akademii Ekonomicznej w Krakowie
— Nagroda Ministerstwa Spraw Zagranicznych za promowanie polskiej kultury za granicą — 2007
— Nagroda czytelników „Jazz Forum” w kategorii Pianista Roku nieprzerwanie od 1994 do 2008
— Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska — Neptuny 2009
— Sztorm Roku — plebiscyt Gazety Wyborczej Trójmiasto — za Możdżer+ w kategorii najlepsze wydarzenie 2010
— Splendor Gedanensis — nagroda Miasta Gdańsk w kategorii Muzyka, 2011
— MocArty 2010 RMF Classic — nagroda w kategorii Człowiek Roku 2010, 2011
— Fryderyk 2011 za płytę „Kaczmarek by Możdżer” w kategorii Album Roku Oryginalna Ścieżka  Dźwiękowa
— Grand Prix Jazz Melomani 2010, nagroda w kategorii Artysta Roku 2010.

Leszek Możdżer nagrywał płyty z prawie wszystkimi naszymi najwybitniejszymi muzykami jazzowymi:

Tomaszem Stańką („Pożegnanie z Marią”), Januszem Muniakiem („One And Four”), Michałem Urbaniakiem („Live In Holy City”), Piotrem Wojtasikiem („Lonely City”, „Quest” - wraz Billym Harperem i „Hope” — z Dave'em Liebmanem), Adamem Pierończykiem („Live In Sofia” i „19-9-1999”), Henrykiem Miśkiewiczem („Ja nie chcę spać”), Anną Marią Jopek (m.in. „Bosa”, „Barefoot”, „Upojenie”, „Farat”). Współpracował ze Zbigniewem Preisnerem (m.in. „Requiem dla mojego przyjaciela”, „10 łatwych utworów na fortepian”) a od lat współpracuje również z mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem (nagrania dla wytwórni 20th Century Fox oraz Mira Max) — włącznie z nagraniem nagrodzonej Oscarem muzyki do „Finding Neverland”. Napisał muzykę do filmu dokumentalnego w reżyserii Sylwestra Latkowskiego „PUB 700”, którego sam jest bohaterem, a także do filmu „Nienasycenie” wg Witkacego w reżyserii Wiktora Grodeckiego.

Na uwagę zasługują także teatralne realizacje Leszka Możdżera:

„Hair — love, rock musical” — Teatr Muzyczny w Gdyni
„Tango with Lady M.” — Polski Teatr Tańca w Poznaniu
„A Midsummer Night's Dream” — Teatr Muzyczny w Gdyni, Październik 2001
„Psychosis” Sarah Kane, w reżyserii Grzegorza Jarzyny, sztuka wystawiana w Dusseldorfie
„Rewizor” Mikołaja Gogola, w reżyserii Andrzeja Domalika, Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2002
„Mandarynki i Pomarańcze” Julian Tuwim, w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław 2003
„Śluby Panieńskie” by Aleksander Fredro, w reżyserii Jana Englerta, Teatr Narodowy w Warszawie, 2007
„Operetka” Witold Gombrowicz, w reżyserii Michała Zadary, Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław 2007

Do chwili obecnej Leszek Możdżer nagrał ponad 100 albumów, w tym wiele pod swoim własnym nazwiskiem:

„Chopin — impresje” w 1994
„Talk to Jesus ” in 1996 (uznany za album roku 1996 przez ankietę Jazz Forum)
„Facing the Wind ” 1996 w duecie z amerykańskim kontrabasistą Davidem Friesenem
„Live in Sofia ” in 1997 z Adamem Pierończykiem (uznany za album roku 1998 przez czytelników Jazz Forum)
„Chopin Demain — Impressions ” w 1999
„Live in Ukraine” w 2003
„Makowicz vs Możdżer” — w The Carnegie Hall NYC, EMI 2004
„PIANO” , Arms Records 2004
„The Time” Możdżer, Danielsson, Fresco — Outside Music 2005 ( status Podwójnej Platynowej Płyty w dwa miesiące po nagraniu)
„Between Us And The Light” Możdżer, Danielsson, Fresco — Outside Music 2006
(status Podwójnej Platynowej Płyty w dwa tygodnie po nagraniu)
„Pasodoble” — Lars Danielsson & Leszek Możdżer, ACT 2007
„LIVE CD&DVD” Możdżer, Danielsson, Fresco — Outside Music 2007
„FIREBIRD VII” Phil Manzanera, Leszek Możdżer, Charles Hayward, Yaron Stavi, Expression Records, 2008
„Missa gratiatoria” — Leszek Możdżer wraz z Akademickim Chórem Uniwersytetu Gdańskiego, 2008 „Tarantella” — Lars Danielsson, Leszek Możdżer, Mathias Eick, John Parricelli, Eric Harland, ACT 2009
„Kaczmarek by Możdżer”, Universal 2010
„Komeda”, ACT 2011

Wraz z Andrzejem Bauerem — wybitnym wiolonczelistą oraz Michałem Skrokiem, czyli m.bunio.s, hit makerem, Leszek Możdżer wciąż „przenoszą sztukę układania dźwięków w przestrzeń, w której Witold Lutosławski sam nigdy nie przebywał”. Projekt LUTOSPHERE, kilkukrotnie już prezentowany publiczności, wciąż czeka na wydanie.

21 sierpnia 2010 Leszek Możdżer wystąpił na trzech scenach w projekcie “Możdżer +”, a wraz z nim: Naná Vasconcelos, Lars Danielsson, Zohar Fresco, John Scofield oraz Steve Swallow i Bill Stewart; Marcus Miller oraz Alex Han, Louis Cato; Eddie Daniels oraz Charles Fox, jak również Polscy Artyści tacy jak: Motion Trio, Gaba Kulka oraz Orkiestra Kameralna AUKSO prowadzona przez Marka Mosia.

Leszek Możdżer występował w prawie wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Brazylii, Urugwaju i Argentynie, Chile (dla 15 000 widzów), w Chinach, Japonii, Malezji oraz Singapurze.