polski

english

français

Atom String Quartet (Polska)

Koncert

14. 11. 2011 r. – poniedziałek
godz. 20.00
OPUS Film, ul. Łąkowa 29

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Atom String Quartet

Atom String Quartet jest jednym z nielicznych na świecie i pierwszym w Polsce kwartetem smyczkowym grającym jazz. Zespół tworzą – Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński na skrzypcach, Michał Zaborski na altówce oraz Krzysztof Lenczowski na wiolonczeli. Są to muzycy, którzy na co dzień prowadzą własne zespoły oraz występują z najlepszymi polskimi artystami. Atom String Quartet wykonuje głównie własne kompozycje, które dzięki zastosowaniu tak nietypowej dla muzyki jazzowej obsady wykonawczej, brzmią bardzo nowocześnie i oryginalnie. Ten obiecujący kwartet stale zyskuje rozgłos i uznanie, w ostatnim czasie zdobył stypendium w programie „Młoda Polska”, przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej oraz Grand Prix „Stowarzyszenia Melomani” w kategorii „Nowa Nadzieja 2010”. W czerwcu 2011 ukazała się płyta „Fade in” – nagranie koncertu w Radiu Katowice. Album ten został przyjęty z wielkim entuzjazmem zarówno wśród krytyków muzycznych jak i słuchaczy.

 

Dawid Lubowicz

Dawid Lubowicz to skrzypek, którego styl i charakter improwizacji wykształcił się pod wpływem różnorodnych gatunków muzyki: klasyki, folkloru, tanga, jazzu… Pochodzi ze znanej zakopiańskiej rodziny muzycznej. W dzieciństwie kształcił się pod kierunkiem Mieczysława Galicy i Leszka Brodowskiego. Jest absolwentem Liceum Muzycznego w Rzeszowie, w klasie skrzypiec Oresta Telwacha. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, w klasie skrzypiec klasycznych prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Muzyk niezwykle ceni sobie fakt, iż spotykał wspaniałych pedagogów na każdym etapie swojej edukacji. Umiejętności doskonalił także podczas licznych kursów mistrzowskich u wybitnych wirtuozów, m.in. Rolanda Baldiniego, Mariny Jaszwili, Mirosława Ławrynowicza, Zorana Milenkovića, Wandy Wiłkomirskiej, Andrzeja Jagodzińskiego, Michaela Parkinsona, Garry’ego Wittnera. Dawid Lubowicz jest laureatem wielu festiwali i konkursów.

Jego osiągnięcia to m.in.: II nagroda na „Międzynarodowym Festiwalu Standardów Jazzowych” – Siedlce 2004, specjalne wyróżnienie podczas „Jazzowej Sceny Młodych” - Radom 2004, finał w „Międzynarodowym Konkursie Krokus Jazz Festiwal” – Jelenia Góra 2004 i 2005, zwycięstwo w konkursie jazzowym „Nadzieje Warszawy” w 2005 r. Obecnie jest drugim koncertmistrzem Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie, a także współzałożycielem takich zespołów jak: kwartet smyczkowy „Opium”, „alTango”, „Lubowicz Jazz Quartet” oraz „East Wall Jazz Quartet”. Znaczącym wydarzeniem w karierze solowej artysty było wykonanie utworu Christophe’a Voise ,,Missa Brevis” w towarzystwie Dariusza Stachury i Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją samego kompozytora.

 

Mateusz Smoczyński

Mateusz Smoczyński – absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie ad. dr Andrzeja Gębskiego. Jest skrzypkiem jazzowym, który zadebiutował w 1999 r. na Jazz Campingu „Kalatówki” z Quintetem Jacka Namysłowskiego. Z zespołem tym zdobył również wiele nagród i wyróżnień. Pomimo młodego wieku Mateusz występował już wielokrotnie poza granicami kraju (m.in. we Włoszech, Niemczech, Ukrainie, Rosji, Danii, Szwecji, Czechach i Słowacji) oraz na większości najważniejszych festiwali jazzowych w Polsce. Współpracuje z najlepszymi Polskimi muzykami m.in. Zbigniewem Namysłowskim, Jarosławem Śmietaną, Tomaszem Stańko, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Strzelczykiem, Januszem Skowronem, Kazimierzem Jonkiszem, Zbigniewem Wegehauptem, Grzechem Piotrowskim, André Ochodlo oraz Krzysztofem Herdzinem (m.in. w oryginalnym projekcie „Jazz na smyki”, gdzie Mateusz Smoczyński występował jako solista i koncertmistrz orkiestry Sinfonia Viva). Razem z Joachimem Kuhnem, Bronisławem Suchankiem, Januszem Stefanskim i Bohdanem Jarmołowiczem brał udział w prawykonaniu koncertu jazzowego na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i grupę rytmiczna Zbigniewa Seiferta. Wielokrotnie koncertował z niemiecką grupą schultzing.

Jest liderem kwintetu, w którym gra Konrad Zemler na gitarze, jego starszy brat Jan na fortepianie, Wojciech Pulcyn na kontrabasie i Łukasz Żyta na perkusji. Z zespołem tym nagrał swoją debiutancka płytę „Inspirations”, poświęconą jego dwóm największym inspiracjom – Johnowi Coltrane’owi i Zbigniewowi Seifertowi. W roku 2008 została wydana kolejna płyta kwintetu Mateusza – „Expressions”. Obydwie pozycje cieszyły się dużą popularnością i otrzymały wiele pozytywnych recenzji. W roku 2007, po sukcesach pierwszego albumu, Mateusz otrzymał stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Młoda Polska”, a w czerwcu 2008 roku został uhonorowany Jazzowym Oskarem w kategorii Nadzieja Melomanów Roku 2007.

Wiosną 2010 roku miała miejsce premiera płyty z najnowszym projektem Mateusza - „New Trio”, w którym u boku skrzypka pojawia się jego brat Jan Smoczyński (tym razem w roli Hammondzisty) oraz gwiazda rosyjskiej perkusji Alexander Zinger. Album ten został nominowany w kategorii „Debiut Roku” do nagrody Fryderyk przyznawanej przez Akademię Fonograficzną.

 

Michał Zaborski

Michał Zaborski – w 2004 roku ukończył z oceną celującą Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Ryszarda Duzia. Był laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i  Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Brał udział w licznych konkursach altówkowych m.in.: w  Poznaniu (III nagroda, 2003 r.), w Portschach — Austria (III miejsce, 2003 r.), Bled — Słowenia (II nagroda, 2004 r.). W 2009 roku wraz z zespołem The Transgress zwyciężył na „Blues Rock Jazz Warsaw Festival” w kategorii zespół jazzowy. Z tym samym zespołem wystąpił również w Sali Kongresowej jako support przed triem „Medeski, Martin & Wood”. Wystąpił też jako solista z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej wykonując „Harolda w Italii” Hectora Berlioza. Swoje umiejętności doskonalił na wielu warsztatach klasycznych i jazzowych w kraju i za granicą pod okiem m.in. takich muzyków jak: Nobuko Imai, Stefan Kamasa, Hatto Beyerle, Jean Sulem, Cezariusz Gadzina, Robert Majewski, Maciej Strzelczyk. Nagrał też razem z triem Krzysztofa Herdzina fragmenty muzyki Bartłomieja Gliniaka do filmu Feliksa Falka pt. „NN”. Jest członkiem orkiestr: Sinfonia Varsovia oraz Radomska Orkiestra Kameralna.

 

Krzysztof Lenczowski

Krzysztof Lenczowski – urodzony w 1986 r. w Krakowie, jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i Rafała Kwiatkowskiego. Od kwietnia 2008 r. do listopada 2009 r. pracował w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, a od lutego 2009 r. wchodzi w skład Warszawskiej Grupy Wiolonczelowej Cellonet prowadzonej przez prof. Andrzeja Bauera. Jest wiolonczelistą Atom String Quartet. Z tym zespołem zdobył Grand Prix na konkursie 13. Lotos Jazz Festival Bielska Zadymka Jazzowa 2011, oraz stał się laureatem programu stypendialnego Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska” 2011.

Jako gitarzysta jazzowy ukończył Policealne Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie w klasie prof. Piotra Lemańskiego. Jest członkiem kwintetu Jazz Construction, oraz kwartetu Fusionator. Wśród artystów wykonujących kompozycje lub aranżacje autorstwa Krzysztofa Lenczowskiego znaleźli się: Maxim Vengerow, Leszek Możdżer, Krzesimir Dębski, Andrzej Bauer, oraz wielu innych wybitnych muzyków zarówno z kręgu muzyki poważnej, jak i jazzowej.