ZAKOŃCZENIE FESTIWALU
„Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika — na fortepian i chór gregoriański
Włodek Pawlik (Warszawa) — fortepian
22. 11. 2015 r. – niedziela
godz. 20.00
Kościół MBZ, ul. Łąkowa 42
fot. Jacek Zawadzki
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
Włodek Pawlik
Włodek Pawlik (ur. 1958) — pianista i kompozytor, laureat nagrody GRAMMY 2014 za płytę „Night in Calisia” w kategorii „The Best Jazz Large Ensemble”. Jest to pierwsza w historii nagroda GRAMMY dla polskiego jazzu.
Absolwent klasy fortepianu prof. B. Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ukończył też studia na Wydziale Jazzowym Hochschule für Musik w Hamburgu. W 2007 roku artysta uzyskał doktorat na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. W jego dorobku znajduje się 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, kompozycji orkiestrowych, muzyki do baletu, opery, utworów wokalnych. Jest laureatem m.in. Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Jazzowym w Dunkierce (Francja) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Jazzowych w Monaco.
Twórca muzyki do filmów „Wrony” i „Pora umierać” Doroty Kędzierzawskiej, do filmu „Rewers” Borysa Lankosza (Złote Lwy za najlepszą muzykę na 34 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Orły 2010 Polskiej Akademii Filmowej), a także międzynarodowych produkcji — Petera Greenawaya i Marleen Gorris.
Projekt „Misterium Stabat Mater” na fortepian jazzowy i chór gregoriański otrzymał FRYDERKA 2005, natomiast płyta „Anhelli” została nagrodzona przez TVP Kultura w roku 2006 . W roku 2008 artysta skomponował i nagrał z Randym Breckerem suitę jazzową „Tykocin”, której światowa edycja pod tytułem „Nostalgic Journey” została wydana przez amerykańską firmę Summit Records. Pawlik został uhonorowany za muzykę z tej płyty m.in. tytułem „Jazzowego kompozytora roku 2009” w ankiecie „Jazz Station” Los Angeles. W tym samym roku został wydany podwójny solowy album pianisty „Grand Piano”.
W roku 2011 ukazała się płyta „Struny na ziemi” z muzyką do wierszy J. Iwaszkiewicza, nagrodzona tytułem Jazzowej Płyty Roku 2011 w rankingu Rzeczpospolitej. W roku 2013 ukazała się płyta z muzyką do poezji J. Czechowicza „Wieczorem”. W roku 2014 Pawlik skomponował na zamówienie Prezydenta RP B. Komorowskiego suitę „Freedom” na chór, orkiestrę i trio jazzowe, która została wykonana 4. 06. 2014 roku na Pl. Zamkowym w Warszawie z okazji Święta Wolności w obecności wielu głów państw, w tym Prezydenta USA Baracka Obamy.
Najważniejsze nagrody:
Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski,
Honorowy Obywatel Miasta Kalisza,
„Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Roku 2014”,
„Fryderyk 2014” — Artysta Roku
„Anioł Jazzu” 2015 (Festiwal Bielska Zadymka Jazzowa),
Artysta Roku 2014 wg Jazz Forum,
Mateusz 2014.
Włodek Pawlik zasiadał w jury m.in. V American Jazz Piano Competition w Indianapolis (2001), wykładał m.in. na Eastman School of Music, Western Michigan University, podczas IAJE Jazz Conference w Los Angeles (1999) oraz w Królewskim Konserwatorium w Brukseli.
Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra”
Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach. Należą do nich takie, jak: Wratislavia Cantans (2003), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (2005, 2011, 2015), Międzynarodowy Festiwal „Musica Sacra” w Katedrze Warszawsko-Praskiej (2005-2009), cykl koncertowy Interpretacje Muzyki Chóralnej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (2006, 2011), Międzynarodowy Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej (2005, koncert w Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 2007), XIX Festival des Cathedrales (Francja 2006), Festiwal Kultury Polskiej (Włochy 2006), Wege durch das Land w Schloss Corvay Höxter (Niemcy 2007), Altstadtherbst w Düsseldorfie (Niemcy 2007), Festiwal Courant d’Art w Rouen (Francja 2008), I Hagener Chorfest w Hagen (Niemcy 2008), Festiwal Kultury Polskiej w Luksemburgu (2013). Ponadto, współpracując od chwili powstania z licznymi agencjami artystycznymi oraz Akademią Finansów w Warszawie, Instytutem Polskim w Düsseldorfie czy Polskim Wydawnictwem Muzycznym, chór uczestniczył w takich wydarzeniach, jak m.in.: Uroczysta Gala Nagród „Teraz Polska” oraz nagranie telewizyjne misterium „Po śladach Chrystusa” na Placu Teatralnym w Warszawie. W 2007 roku zespół wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie — na zaproszenie Paderewski Symphony Orchestra — brał udział w pełnospektaklowym przedstawieniu operowym „Straszny Dwór” St. Moniuszki na deskach Rosemont Theatre w Chicago.
Chór „Musica Sacra” współpracował z licznymi zespołami orkiestrowymi: m.in. z Concerto Avenna („Magnificat” J. S. Bacha), Orkiestrą Filharmonii w Hagen („In terra Pax” F. Martina), Nową Orkiestrą Kameralną („Msza Koronacyjna” W. A. Mozarta), Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej („Requiem” W. A. Mozarta), Orkiestrą Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego („Requiem” G. Faure, „Requiem” J. Ruttera), Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej („Missa de Maria a Magdala” P. Łukaszewskiego) i Polską Orkiestrą Radiową, występując pod batutą: Piotra Borkowskiego, Jana Miłosza Zarzyckiego, Wojciecha Niewrzoła, Pawła Kos-Nowickiego, Michała Klauzy czy Marco Castelliniego.
Istotne miejsce w działalności chóru zajmuje współpraca z laureatem słynnej nagrody Grammy Award 2014, znanym pianistą jazzowym i kompozytorem — Włodkiem Pawlikiem. Razem z nim chór wielokrotnie uczestniczył w wykonaniu misterium „Stabat Mater”, stanowiącym ciekawe połączenie liturgicznych śpiewów chorałowych z fortepianowymi improwizacjami. Projekt ten był prezentowany na ponad dwudziestu pięciu koncertach, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie, VII Festiwalu Filmowym i Artystycznym w Kazimierzu Dolnym (2001, koncert ze „Stabat Mater” ogłoszony został koncertem roku), Festiwalu Transkrypcje w Warszawie, podczas serii koncertów dla PricewaterhouseCoopers (Kraków, Warszawa, Poznań, Wrocław, Gdańsk) oraz na innych koncertach, m.in. w kościele św. Rocha w Białymstoku (dla Filharmonii Białostockiej), w kościele Wszystkich Świętych w Warszawie oraz na Festiwalu Kultury Polskiej w Bazylice Santa Maria in Trastavere w Rzymie (2005). Współorganizatorami ostatniego z wymienionych koncertów były: Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Rzymie, Ministerstwo Kultury RP oraz Instytut Polski w Rzymie. Projekt „Stabat Mater” Włodka Pawlika, zadedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi Wielkiemu, doczekał się także dwóch wydań płytowych. Nagranie zrealizowano w Niedzielę Palmową 20 marca 2005 roku podczas koncertu inaugurującego I Międzynarodowy Festiwal Musica Sacra w Katedrze Warszawsko-Praskiej.
Jakość śpiewu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” odnotowano w prasie. Patryk Różycki pisał na łamach „Muzyki 21”:
„Nastrój kontemplacyjny [...] w sposób bezbłędny przejął i pogłębił Chór Kameralny «Musica Sacra» pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego, zaskakując nas nie tylko doskonałością interpretacji, ale przede wszystkim sprawnością wokalną i estetyką niezwykle wyrównanego, intensywnego brzmienia poszczególnych głosów. Zaprezentowane przez warszawską grupę wokalną, w dużej mierze neotonalne, sakralne kompozycje twórców współczesnych [...], układając się w pewną logiczną całość, nieuchronnie wyprowadzały zgromadzoną publiczność ze stanu kontemplacyjnego w swoisty stan dziękczynnej adoracji [...]”.
Inny recenzent, Bohdan Olędzki, po wykonaniu Misterium „Stabat Mater” Włodka Pawlika w kościele Św. Rocha w Białymstoku zauważył:
„Pozornie mogłoby się wydawać, że godzinny utwór śpiewany w konwencji chorałowej będzie dość nużący. Jednak zapobiegały temu właśnie improwizacje. Tam, gdzie słuchacz mógłby odczuwać pewne znużenie wprowadził pianista wyraźne ożywienie, czego przykładem może być długa ze swej natury sekwencja Stabat Mater, a zwłaszcza poprzedzające ją złowrogo brzmiące interludium fortepianowe [...]. Misterium nie tylko dobrze zabrzmiało w kościelnej akustyce, ale i pięknie zaprezentowało się wizualnie poprzez kontrast czarnych kostiumów wszystkich wykonawców (włączając w to i czerń fortepianu) z bielą wnętrza kościoła Św. Rocha. Chcielibyśmy częściej słuchać podobnych koncertów w tym kościele”.
Emilia Dutkiewicz na portalu „polskamuza.eu” stwierdziła natomiast:
„Niebanalne rozwiązania harmoniczne, piękne melodie, emocjonalne kształtowanie fraz, poruszające teksty — wszystko to odnajdujemy na krążku Prayer. Jednocześnie są to elementy, które dotykają głębokich pokładów ludzkiej wrażliwości, przenosząc słuchacza w inny wymiar, bliżej nieba”.
Chór „Musica Sacra” to zespół wybitny, mający szczególne zasługi dla rozwoju kultury polskiej. Jego misją jest propagowanie i upowszechnianie muzyki sakralnej na możliwie wysokim poziomie, prawykonywanie nowych kompozycji — zespół dokonał prawykonań utworów Witolda Lutosławskiego, Stanisława Moryto, Łukasza Urbaniaka, Łukasza Farcinkiewicza, Pawła Łukaszewskiego, Joëla Merah z Francji oraz kompozytorów amerykańskich: Borisa Alvarado (Chile) i Daniela Luzko (Paragwaj) i Douglasa Pew (USA) — czy nagrania płytowe.
Paweł Łukaszewski
Urodzony w 1968 roku w Częstochowie. Kompozytor, dyrygent, pedagog. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując dwa dyplomy: w zakresie gry na wiolonczeli [1992, prof. A. Wróbel] i kompozycji [z wynikiem celującym, 1995, prof. M. Borkowski]. Od roku 1996 pracuje w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie w 2000 r. uzyskał tytuł naukowy doktora, a w roku 2006 tytuł naukowy doktora habilitowanego w zakresie kompozycji. Od grudnia 2010 r. pracuje na stanowisku profesora naukowo-dydaktycznego. W roku 2014 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. W 2003 i 2006 został zaproszony jako visiting professor do Chile i Argentyny, w 2010 przeprowadził serię wykładów we Francji, Niemczech, Hiszpanii i Norwegii.
Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. w 1994 r. II nagrodę na 2. Forum Młodych Kompozytorów w Krakowie oraz wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (1992), w 1995 r. I nagrodę na Konkursie Akademii Muzycznej w Warszawie, w 1996 r. II nagrodę na 5. Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (1996), w 1998 r. II nagrodę na 27. Międzynarodowym Konkursie Florilege Vocal de Tours we Francji (1995). Ponadto został uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Częstochowy za twórczość kompozytorską (1995), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998), Nagrodą im. św. Brata Alberta (2006), Brązowym Medalem Gloria Artis (2011), Nagrodą Prymasa Polski (2011), Medalem Pro Masovia (2014), Choc de Classica (2014) i Orphee d’Or — Prix Hector Berlioz (2014). Otrzymał także siedmiokrotnie nagrodę fonograficzną Fryderyk (1999, 2005, 2006, 2008, 2011, 2013 — Artysta Roku, 2015).
Stypendysta Miasta Stołecznego Warszawy (2010). Kompozytor sezonu 2010/2011 Filharmonii Narodowej.
Utwory Pawła Łukaszewskiego wykonywane były na ponad 100 festiwalach w kraju, za granicą i są zarejestrowane na ponad 100 polskich i zagranicznych płytach CD (m.in. Hyperion, Acte Préalable, Polskie Nagrania Edition, DUX, Musica Sacra Edition, Signum Records). Ponad 60 jego utworów zostało wydanych przez ChesterNovello, PWM Kraków, Edition Ferrimontana, Edizioni Carrara, Lorenz Corporation, Choris Mundi, Santa Barbara California, Walton Music.
Od roku 1995 do 2013 był Sekretarzem Zarządu Stowarzyszenia i Dyrektorem Organizacyjnym Międzynarodowego Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej, a od roku 2000 jest prezesem Instytutu Musica Sacra. Jest członkiem ZAiKS i Prezydium Rady Akademii Fonograficznej. Pracuje w radach artystycznych festiwali m.in. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Bierze udział w pracach jury konkursów kompozytorskich, m.in. w Arezzo, Rimini (Włochy), Moskwie (Rosja), Bukareszcie (Rumunia) i na Malcie oraz w Polsce (Katowice, Bydgoszcz, Legnica, Warszawa, Częstochowa, Poznań). Jest dyrektorem Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” i Wydawnictwa Musica Sacra Edition.
Twórczość P. Łukaszewskiego zyskała znaczącą pozycję w Europie, USA i Kanadzie. Jego utwory są wykonywane i prawykonywane przez renomowane zespoły chóralne z Londynu i Cambridge (The Kings Singers, The Holst Singers, BBC Singers, Trinity College Choir, Tenebrae, Britten Sinfonia, Polyphony) pod dyrekcją m.in. wybitnego dyrygenta Stephena Laytona. Wydane są także, mające znakomite recenzje, dwie płyty autorskie z jego kompozycjami w wytwórni Hyperion.