polski

english

français

Teatr Współczesny (Szczecin)

Stanisław Wyspiański „Akropolis”

06. 11. 2016 r. – niedziela
godz. 20.00
Teatr Powszechny – Duża Scena, ul. Legionów 21

fot. Piotr Nykowski

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Stanisław Wyspiański
Akropolis

opracowanie dramaturgiczne tekstu: Włodzimierz Szturc
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy Wanda Kowalska
muzyka: Jacek Wierzchowski
ruch sceniczny: Zbigniew Szymczyk
projekcje wideo: Wojciech Kapela
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
asystent reżysera: Tomasz Kaczorowski, Adam Kuzycz-Berezowski
inspicjentka: Jolanta Szadkowska

„Akropolis”, jeden z najbardziej zagadkowych dramatów Wyspiańskiego, którego akcja rozgrywa się „na Wawelu w noc Wielką Zmartwychwstania”, powołuje do życia wawelskie Anioły i postaci z arrasów — Helenę i Parysa, Priama, Hekubę i Kasandrę, Izaaka i Rebekę, Jakuba i Ezawa, wiążąc przeszłość z teraźniejszością i otwarciem na czas przyszły.
Czy dzisiejsze Akropolis, miasto zapatrzone w przeszłość, jest zdolne otwierać perspektywę ku przyszłości?

obsada:
NOC: Maria Wieczorek (gościnnie)
ANIOŁOWIE:
Robert Gondek
Joanna Matuszak
Marian Dworakowski
Maciej Litkowski
NIEWIASTA Z POMNIKA ANKWICZA: Magdalena Myszkiewicz
AMOR Z POMNIKA ANKWICZA: Paweł Adamski
PANI Z POMNIKA SKOTNICKIEGO: Grażyna Madej
TEMPUS: Arkadiusz Buszko
KLIO Z MONUMENTU SOŁTYKA: Krystyna Maksymowicz
PANNA Z MONUMENTU SOŁTYKA: Iwona Kowalska
POSĄG WŁODZIMIE RZA POTOCKIEGO: Wojciech Sandach
CHRYSTUS Z KRUCYFIKSU KRÓLOWEJ JADWIGI: Konrad Beta
HEKTOR: Adam Kuzycz-Berezowski
PRIAMUS: Grzegorz Młudzik
HEKUBA: Ewa Sobiech
HELENA: Magdalena Wrani-Stachowska
PARYS: Paweł Niczewski
ANDROMAKA: Barbara Lewandowska
KASANDRA: Maria Dąbrowska
IZAAK: Konrad Pawicki
EZAW: Szymon Rząca (gościnnie)
REBEKA: Anna Januszewska
JAKUB: Michał Lewandowski
RACHELA: Ewa Sobczak
LABAN: Jacek Piątkowski
LIA: Beata Zygarlicka
ANIOŁ: Adrianna Janowska-Moniuszko
HARFIARZ: Przemysław Walich

Premiera: 20 marca 2015, Duża Scena Teatru Współczesnego w Szczecinie

 

Anna Augustynowicz

Anna Augustynowicz jest jedną z najbardziej nowatorskich artystek tworzących dla rodzimej sceny, absolwentką teatrologii (UJ) i Wydziału Reżyserii krakowskiej PWST. Od roku 1992 pełni funkcję dyrektora artystycznego Teatru Współczesnego w Szczecinie, gdzie stworzyła tzw. „Malarnię”, uruchomiła w Polsce lawinę zainteresowania nową dramaturgią europejską i zwrot ku ważnym problemom społecznym. Skala jej reżyserskich zainteresowań i poczynań daje przestrzeń zarówno sztuce młodej i pełnej aktualnych problemów, jak i klasyce dramatu, od Williama Shakespeare’a po Stiga Larssona. Nie unika w teatrze naturalizmu, a jej adaptacje tekstów klasycznych wsparte są środkami plastycznymi typowymi dla obecnego świata, czytelnymi dla współczesnego widza. Jak sama mówi: „Teatr służy od zawsze człowiekowi, stając po jego stronie”. W Łodzi wyreżyserowała „Rowerzystów” Volkera Schmidta (Teatr im. Stefana Jaracza, 2009). „Akropolis” to jej czwarte – po „Wyzwoleniu”, „Weselu” i „Sędziach” – rozpracowanie tekstu Stanisława Wyspiańskiego.

 

Fragmenty recenzji

Siłą spektaklu jest jego atmosfera. Jak zwykle na wysokości zadania stanął zgrany zespół Teatru Współczesnego. Na wyjątkowe uznanie zasługuje gościnnie występująca w spektaklu aktorka i skrzypaczka Maria Wieczorek. Świetnie spisali się realizatorzy. Scenograf Marek Braun stworzył tak charakterystyczne dla realizacji Augustynowicz funkcjonalne i symboliczne aluminiowe konstrukcje, Wanda Kowalska zaproponowała ascetyczne kostiumy. Wielkie brawa dla Jacka Wierzchowskiego, którego opracowanie muzyczne potęguje wymowę trudnego dramatu i nadaje mu niezwykły rytm.
Festiwal emocji, kontekstów i wyobraźni.
Daniel Źródlewski, prestizszczecin.pl

[Augustynowicz] buduje proste piękne obrazy, świetne rozwiązania formalne scen zbiorowych. Odnajduje w „Akropolis” muzyczność, rytm, gest. Uwalnia pewien rodzaj energii, która przenosi się na publiczność. My, bardzo zagubieni ludzie, znajdujemy wspólnotę w teatrze.
Ewa Podgajna „Gazeta Wyborcza”, 26. 03. 2015

Widowisko prezentuje się fascynująco. W tempie, bez przestojów, bez aktorskich fałszów, w pełni zespołowo.
Katarzyna Stróżyk, „Kurier Szczeciński”