polski

english

français

L’Arpeggiata Christina Pluhar (Francja)

„Via Crucis”

12. 11. 2016 r. – sobota
godz. 20.00
Kościół MBZ, ul. Łąkowa 42

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Via Crucis”

Chwalebne Misterium Męki Pańskiej
pasja barokowa

Christina Pluhar — teorba i kierownictwo arystyczne

Céline Scheen — soprano
Vincenzo Capezzuto — alto

kwartet wokalny „Barbara Furtuna” (Korsyka):
Jean Pierre Marchetti — terza
André Dominici — bassu
Jean Philippe Guissani — bassu, contracantu
Maxime Merlandi — seconda

Doron Sherwin — cynk
Veronika Skuplik — skrzypce barokowe
Eero Palviainen — arcylutnia i gitara barokowa
Sergey Saprychev — instrumenty perkusyjne
Boris Schmidt — kontrabas
Francesco Turrisi — klawesyn, pozytyw
Haru Kitamika — klawesyn, pozytyw

realizator dźwięku: Frédéric Braye

Program „Via crucis”

„Maria le sette spade” — tradycyjna melodia korsykańska
Barbara Furtuna

„L’Annonciation” — H. F. I. Biber
instrumental

„Ninna nanna alla Romanesca” — tradycyjna melodia włoska
Céline Scheen, Vincenzo Capezzuto

„Hor ch’e tempo di dormire” — Tarquinio Merula
Céline Scheen

„Maria” — melodia tradycyjna /Merlandi /Guissani
Barbara Furtuna

„Stu criatu” — tradycyjna melodia włoska /Gragnaniello/ Christina Pluhar
Vincenzo Capezzuto

„Queste pungente spine” — Benedetto Ferrari
Céline Scheen

„Suda sangue” — tradycyjna melodia korsykańska
Barbara Furtuna

„O gloriosa domina” — Ignazio Donati
Céline Scheen

„Stabat mater” — tradycyjna melodia korsykańska
Barbara Furtuna

„La Vinciolina” — Pandolfo Mealli
instrumental

„Stabat Mater” — Giovanni Felipe Sances
Céline Scheen

„Lamentu di Ghjesu” — R.Mambrini /T. Casalonga /N.Acquaviva
Barbara Furtuna

„Ciaccona” — Maurizio Cazzati
instrumental

„Laudate Dominum” — Claudio Monteverdi
Céline Scheen

 

L’Arpeggiata

L’Arpeggiata logo

kierownictwo artystyczne: Christina Pluhar

Zespół, założony przez Christinę Pluhar w 2000 roku, skupia artystów z różnych środowisk muzycznych, pochodzących z wielu krajów Europy i świata, wokół spektakularnych programów-projektów tworzonych przez Christinę Pluhar w oparciu o jej muzykologiczne poszukiwania, niewyczerpaną, inspirującą ciekawość oraz o jej niezmierzony talent. Instrumenty szarpane (chordofony) nadają brzmieniu zespołu niepowtarzalny charakter.

Od samego początku swego istnienia l’Arpeggiata stawia sobie za cel eksplorowanie bogatej muzyki mało znanego repertuaru kompozytorów rzymskich, neapolitańskich i hiszpańskich wczesnego baroku. Główną zasadą twórczą, którą kieruje się zespół, jest improwizacja i poszukiwanie najczystszej tradycji w muzyce barokowej, a także inscenizacja spektakli-wydarzeń. Umożliwia to spotkanie muzyki i śpiewu z innymi dyscyplinami sztuki epoki baroku, nieodłącznymi w tamtym czasie, takimi jak taniec i teatr, prezentując jednocześnie otwartość na różnorodne gatunki muzyczne, jak jazz i muzykę tradycyjną.

Koncerty l’Arpeggiaty to prawdziwe zaproszenie do krainy marzeń, pełnej zaskoczeń i niespodzianek, które odwołują się do pierwotnego znaczenia słowa barok: perła o nieregularnym kształcie (XVI w.), nietypowy szczegół (XVII w.).

 

Christina Pluhar

Christina Pluhar, austriacka charyzmatyczna założycielka ensemble’u l’Arpeggiata, odkryła zainteresowanie muzyką barokową i renesansową po studiach gitary klasycznej na Uniwersytecie w rodzinnym Grazu. Rozpoczęła więc naukę gry na lutni, teorbie i gitarze barokowej w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Hadze oraz u Hopkinsona Smitha w Schola Cantorum Basiliensis (Szwajcaria), a następnie na harfie barokowej u Mara Galassi w Schuola Civica w Mediolanie oraz u Paula O’Dettes, Andrew Lawrence’a Kinga i Jespera Christensena.

W 1992 r. otrzymała główną nagrodę w międzynarodowym konkursie muzyki dawnej w Malmö wraz z zespołem La Fenice. W tym samym roku zamieszkała w Paryżu, gdzie występowała jako solistka i continuistka w najbardziej prestiżowych teatrach i festiwalach. W jej repertuarze króluje muzyka na renesansową i barokową lutnię, gitarę barokową, arcylutnię, teorbę i harfę barokową z XVI, XVII i XVIII wieku.

Współpracuje z wieloma zespołami takimi jak La Fenice (Jean Tubéry), Hesperion XXI (Jordi Savall), Il Giardino Armonico, Concerto Soave (Maria Cristina Kiehr), Accordone (Marco Beasley), Elyma (Gabriel Garrido), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Ricercar Consort (Philippe Pierlot), La Grande Ecurie et la Chambre du Roi (Jean-Claude Malgoire), Cantus Cölln (Konrad Junghänel). Christina Pluhar jest zapraszana jako continuistka do orkiestr pod batutą takich dyrygentów jak René Jacobs, Ivor Bolton, Alessandro di Marchi, Marc Minkowski, Gabriel Garrido. Jest również asystentką Ivora Boltona w Staatsoper w Monachium. W latach 2007-2010 była zapraszana do kierowania orkiestrami Australian Brandenburg Orchestra, European Baroque Orchestra, Orchestre Divino Sospiro w Portugalii.

Obok działalności artystycznej jako solistka i dyrygent, Christina Pluhar prowadzi klasę harfy barokowej Konserwatorium Muzycznym w Hadze i udziela lekcji mistrzowskich na Uniwersytecie w Grazu.