polski

english

français

Stanisława Celińska (Warszawa) z Zespołem

„Atramentowa”

13. 11. 2016 r. – niedziela
godz. 20.00
Kościół MBZ, ul. Łąkowa 42

fot. Szymon Michta

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Atramentowa”

„Atramentowa...” to najnowsza płyta Stanisławy Celińskiej. Aktorka odgrywa swoją kolejną wspaniałą rolę — pieśniarki, która wie o czym śpiewa i wie, jak przyciągnąć słuchacza wykorzystując pełną paletę barw i emocji.

A wszystko zaczęło się od „Atramentowej rumby”, którą Maciej Muraszko i Marcin Sosnowski napisali specjalnie z myślą o Stanisławie Celińskiej. Razem z latynoamerykańskim zespołem Los Locos artystka zaprezentowała ją w Koncercie Premier 46. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej Opole 2009. Dodatkowo warto podkreślić, że występ ten odbył się dokładnie w 40. rocznicę debiutu piosenkarskiego aktorki na VII KFPP Opole 1969 z utworem „Ptakom podobni” (muzyka Roman Orłow i słowa Włodzimierz Ścisłowski). Wówczas przyznano jej wyróżnienie oraz nagrodę za debiut.

Po występie z „Atramentową rumbą” okrzyknięto Stanisławę Celińską polską Cesarią Evorą. Aktorka — tak jak kiedyś Cesaria — potrafi zaczarować publiczność swoim charyzmatycznym głosem i pomimo wielu przeciwności oraz trudów — kocha życie.

Na tej wyjątkowej płycie można usłyszeć utwory skomponowane i przygotowane przez uznanych autorów specjalnie dla Stanisławy Celińskiej. Niepowtarzalne teksty do kompozycji Macieja Muraszko napisali: Wojciech Młynarski, Dorota Czupkiewicz oraz Muniek Staszczyk i Marcin Sosnowski. Ponadto Maciej Muraszko zaaranżował na nowo ulubione utwory artystki, które dzięki nowemu wykonaniu nabrały niezwykłej pogody ducha.

Artystce na płycie towarzyszą wybitni muzycy oraz artyści z Ukrainy. Ciekawym akcentem jest wykonanie przez Stanisławę Celińską znanego przeboju zespołu Hey „Do rycerzy, do szlachty, do mieszczan” wraz z jego autorką — Katarzyną Nosowską przygotowanego w nowej zaskakującej aranżacji. Ponadto artystka śpiewa wraz z Muńkiem Staszczykiem przejmującą piosenkę, którą Muniek napisał specjalnie dla niej.

Album „Atramentowa...” — Stanisławy Celińskiej w czerwcu 2015 r. stał się Złotą Płytą, po paru kolejnych tygodniach Platynową, na dzień dzisiejszy sprzedaż osiągnęła 60.000 egzemplarzy i album uzyskał status podwójnej Płyty Platynowej.

W październiku 2015 r. ukazała się płyta „Atramentowa... Suplement” z 9 premierowymi nagraniami.

„Atramentowa... Suplement” zawiera niezwykle klimatyczne utwory, zmysłowo — jak zawsze — zaśpiewane przez niepowtarzalną artystkę. Muzykę do tekstów Doroty Czupkiewicz oraz samej Stanisławy Celińskiej skomponował i zaaranżował producent płyty Maciej Muraszko. Na płycie znalazły się ponadto dwa wspaniałe covery: nowa odsłona jednego z najbardziej znanych utworów z repertuaru Czesława Niemena — „Pod papugami” oraz przebój lat 60. — „Manha De Carnaval” (niezapomniany temat z musicalu „Czarny Orfeusz”), do którego polskie słowa napisała Stanisława Celińska.

W lutym 2016 r. odbyła się kolejna edycja Gali Bestsellery Empiku (to nagrody dla najpopularniejszych płyt, książek, filmów, gier oraz czasopism minionego roku). Ranking najlepszych tytułów przygotowywany jest na podstawie wyborów kilkudziesięciu milionów osób, które dokonują zakupów w salonach w całym kraju oraz sklepie internetowym empik.com — każdy zakup to głos w tym największym plebiscycie kulturalnym w Polsce. Na tegorocznej gali, która transmitowana była w TVP płyta „Atramentowa...” znalazła się na pierwszym miejscu, a artystka odebrała statuetkę za najlepiej sprzedaną płytę polską 2015 roku. Płyta miała także nominacje do Fryderyków za 2015 rok w kategorii Muzyka Pop.

Podczas 53. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu Stanisława Celińska otrzymała wręczaną po raz pierwszy w historii festiwalu nagrodę Narodowego Centrum Piosenki Polskiej, dodatkowo uhonorowana została Złotym Mikrofonem i podwójną platyną za album „Atramentowa...”.

Stanisława Celińska „Atramentowa...”:
1. Czerń i biel — sł. Wojciech Młynarski, muz. Maciej Muraszko
2. Czy o kimś ktoś — sł. Dorota Czupkiewicz, muz. Maciej Muraszko
3. Atramentowa rumba — sł. Marcin Sosnowski, muz. Maciej Muraszko
4. Do rycerzy, do szlachty, do mieszczan (feat. Katarzyna Nosowska) — sł. Katarzyna Nosowska, muz. Katarzyna Nosowska, Paweł Krawczyk, Marcin Zabrocki
5. Drzwi odemknij — sł. Wojciech Młynarski, muz. Maciej Muraszko, Anna Liv
6. Moje życie, twoje życie — sł. Wojciech Młynarski, muz. Francis Blanche
7. Obfitość — sł. Dorota Czupkiewicz, muz. Maciej Muraszko
8. Jego portret — sł. Jonasz Kofta, muz. Włodzimierz Nahorny
9. I znowu on — sł. Dorota Czupkiewicz, muz. Maciej Muraszko
10. Nie strasz — sł. Dorota Czupkiewicz, muz. Maciej Muraszko
11. Smuteczku mój — sł. Wojciech Młynarski, muz. Maciej Muraszko
12. Szeptem do mnie mów — sł. Jacek Korczakowski, muz. Jerzy Abratowski
13. Wielka słota (feat. Muniek Staszczyk) — sł. Muniek Staszczyk, muz. Maciej Muraszko
14. Wakacje z deszczem — sł. Kazimierz Szemioth, muz. Hanna Skalska
Bonus:
15. Pieśń cygańska — sł. Papusza, tłum. Jerzy Ficowski, muz. Jerzy Tyszkowski,

Stanisława Celińska „Atramentowa... Suplement”:
1. Manha De Carnaval — muz i sł. Luiz Bonfa i Antonio Maria sł. polskie Stanisława Celińska
2. Za spokojnie —  sł. Dorota Czupkiewicz, muz. Maciej Muraszko
3. Pod papugami —  sł. Bogusław Choiński, Jan Gałkowski, muz. Mateusz Święcicki
4. Wybierz się w drogę —  sł. Stanisława Celińska, muz. Maciej Muraszko
5. Za małe serce —  sł. Stanisława Celińska, muz. Maciej Muraszko
6. Trudny dzień —  sł. Stanisława Celińska, muz. Maciej Muraszko
7. W głębokich cieniach —  sł. Dorota Czupkiewicz, muz. Maciej Muraszko
8. Pomilczenie —  sł. Dorota Czupkiewicz, muz. Maciej Muraszko
9. W imię miłości —  sł. Stanisława Celińska, muz. Maciej Muraszko

 

Stanisława Celińska

Stanisława Celińska jest przede wszystkim znana, jako znakomita, wszechstronna aktorka występująca zarówno na deskach teatralnych, jak i przed kamerą. Ale jest również wspaniałą piosenkarką, która wykonując „Atramentową rumbę” czy też utwory z albumu „Nowa Warszawa” zaskakuje i ujmuje swoim przejmującym głosem.

Warszawianka, silnie związana właśnie ze stołeczną Pragą, jak nikt potrafi wprowadzić w klimat, nastrój i pociągnąć słuchacza w swoją opowieść. Jak mówi w filmie „Nowa Warszawa”, marzyła o scenie teatralnej, by znaleźć się w kolorowym świecie i jednocześnie mieć bezpośredni kontakt z publicznością.

W 1969 roku ukończyła PWST w Warszawie pod kierunkiem Ryszardy Hanin. Przez lata kariery związana była niemal wyłącznie z warszawskimi teatrami: Współczesnym, Na Woli, Ateneum, Nowym, Dramatycznym, Studio, Kwadrat i Współczesnym. Przez jeden sezon (1990/91) występowała też w Teatrze Nowym w Poznaniu. Obecnie pracuje na deskach Teatru Nowego w Warszawie.

Udał się jej jeden z najbardziej spektakularnych debiutów w historii kina, u boku Daniela Olbrychskiego w „Krajobrazie po bitwie” Andrzeja Wajdy (1970, nagroda aktorska w Łagowie). W dekadzie lat 70. była jedną z najzdolniejszych i najpiękniejszych gwiazd polskiego kina. Grała w filmach m.in.: Krzysztofa Zanussiego, Stanisława Barei, Jerzego Antczaka, Janusza Majewskiego, Andrzeja Kostenki, Wojciecha Marczewskiego, Piotra Szulkina, Barbary Sass, Andrzeja Barańskiego, czy Kazimierza Kutza. Za tragikomiczną rolę Izy Gęsiareczki, jednej z byłych ukochanych głównego bohatera w „Spisie cudzołożnic” Jerzego Stuhra, otrzymała nagrodę na FPFF w Gdyni (1994). Udział w komediach: „Złote runo” Janusza Kondratiuka (1996) i „Fuks” Macieja Dutkiewicza (1999) przyniósł jej nominację do Orła. Statuetkę Polskiej Nagrody Filmowej, jak również nagrodę na FF w Szanghaju otrzymała w 2001 roku za rolę w komedii „Pieniądze to nie wszystko” Juliusza Machulskiego. Jedną z jej ostatnich kreacji filmowych była wyróżniona kolejną nominacją do Orła rola w „Południe — Północ” (2006) Łukasza Karwowskiego.

W 1986 roku została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi, w 1995 roku uhonorowano ją nagrodą „Prometeusza” za ogół twórczości estradowej, w 2001 nagrodą Teatru Polskiego Radia „Wielki Splendor” za kreacje radiowe, a w 2002 otrzymała statuetkę Feliksa Warszawskiego oraz nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę w „Oczyszczonych” Sarah Kane w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego.

Wybitną twórczość komediową Celińskiej doceniono na VIII Festiwalu Dobrego Humoru w Gdańsku, przyznając jej statuetkę Melonika w 2007 roku.

Wybrana dyskografia:

2002
„Ptakom podobni” — Złota Kolekcja
2009
„Atramentowa rumba” — utwór napisany specjalnie dla Stanisławy Celińskiej, z którym wystąpiła w Koncercie Premier 46. KFPP Opole 2009 (muzyka Maciej Muraszko, słowa Marcin Sosnowski) — 40 lat wcześniej artystka zadebiutowała jako piosenkarka na VII KFPP Opole 1969 utworem z muzyką Romana Orłowa i słowami Włodzimierza Ścisłowskiego
2010
„Uciekaj moje serce” — artystka wzięła udział w nagraniu specjalnego albumu „Cudowny Świat” dla Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. Prof. Zbigniewa Religii
2012
„Nowa Warszawa” — album z utworami o Warszawie nagrany wspólnie z pianistą Bartłomiejem Wąsikiem i The Royal String Quartet
2015
„Atramentowa...” — na tej wyjątkowej płycie można usłyszeć utwory skomponowane i przygotowane przez uznanych autorów specjalnie dla Stanisławy Celińskiej; niepowtarzalne teksty do kompozycji Macieja Muraszko napisali: Wojciech Młynarski, Dorota Czupkiewicz oraz Muniek Staszczyk i Marcin Sosnowski; ponadto Maciej Muraszko zaaranżował na nowo ulubione utwory artystki, które dzięki nowemu wykonaniu nabrały niezwykłej pogody ducha

„Atramentowa... Suplement” — po sukcesie płyty „Atramentowa...” album uzupełniający z dziewięcioma kolejnymi piosenkami