ZAKOŃCZENIE FESTIWALU
The Tallis Scholars (Wielka Brytania)
koncert
20. 11. 2016 r. – niedziela
godz. 20.00
Kościół MBZ, ul. Łąkowa 42
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
The Tallis Scholars
Peter Phillips — dyrygent
Amy Haworth — sopran
Emma Walshe — sopran
Gwen Martin — sopran
Charlotte Ashley — sopran
Caroline Trevor — alt
Simon Ponsford — alt
Simon Wall — tenor
Guy Cutting — tenor
Nick Ashby — bas
Lawrence White — bas
The Tallis Scholars powstał w roku 1973 z inicjatywy obecnego kierownika zespołu — Petera Phillipsa. Dzięki wielu występom koncertowym oraz nagraniom grupa ma ugruntowaną pozycję czołowego propagatora renesansowej muzyki sakralnej na całym świecie.
Zespół od początku pracował nad tworzeniem takich dźwięków, które swą czystością i precyzją najlepiej służą repertuarowi renesansowemu, dzięki czemu każdy szczegół linii muzycznych jest słyszalny.
The Tallis Scholars występują w obiektach świeckich oraz sakralnych, dając średnio 70 koncertów rocznie na całym świecie. Trzy lata temu, w roku 40-lecia istnienia, grupa odbyła światowe tournée wykonując 99 koncertów w 80 miejscach i w 16 krajach, osiągając dystans zbliżony do czterokrotnego okrążenia globu. Jubileusz muzycy rozpoczęli w katedrze Świętego Pawła w Londynie spektakularnym koncertem prezentującym czterdziestoczęściowy motet „Spem in Alium” Thomasa Tallisa (1505-1585) oraz prawykonania utworów napisanych specjalnie dla nich przez Gabriela Jacksona i Erica Whitacre’a. Nagranie „Missa Gloria Tibi Trinitas” Johna Tavernera (1490-1545) ukazało się dokładnie w rocznicę ich pierwszego koncertu w 1973 roku i przez 6 tygodni cieszyło się pozycją numer jeden rankingu UK Specialist Classical Album Chart.
Sezon artystyczny 2015/2016 to dla The Tallis Scholar okres wyjątkowo bogaty w dalekie podróże. Wiosną roku 2015 zespół wydał płytę „Tintinnabuli” z kompozycjami Arvo Pärta, która zyskała wielkie uznanie całego muzycznego świata.
The Tallis Scholars są laureatami wielu prestiżowych nagród przyznawanych im na całym świecie. W 1987 roku ich zapisy „Missa La sol fa re mi” i „Missa Pange lingua” Josquina dés Présa otrzymały od magazynu „Gramophone” nagrodę „Nagranie Roku” — był to pierwszy w historii tej nagrody laur dla muzyki dawnej. Dwa lata później francuski magazyn Diapason przyznał zespołowi dwie nagrody „d’Or de l’Année” za nagrania mszy i motetów Orlando di Lasso oraz mszy Josquina dés Présa. The Tallis Scholars byli też trzykrotnie nominowani do nagrody Grammy (2001, 2009 i 2010).
Swój dwutysięczny koncert The Tallis Scholar wykonają 21 grudnia na St. John’s Smith Square w Londynie.
Peter Phillips
Peter Phillips wyrobił sobie niesamowitą reputację, o ile można tak nazwać oddanie życia badaniom i wykonaniom renesansowej polifonii. Otrzymawszy stypendium do Oxfordu w roku 1972, Peter Phillips badał muzykę renesansową wraz z Davidem Wulstanem i Denisem Arnoldem, zbierając doświadczenia i dyrygując niewielkimi zespołami, eksperymentując z najrzadszymi rodzajami repertuaru. W 1973 r. założył The Tallis Scholars, z którymi dał już ponad 2000 koncertów i nagrał ponad 60 płyt, szerząc zainteresowanie polifonią na całym świecie.
Poza The Tallis Scholars, Peter Phillips nadal pracuje z grupami o różnych specjalnościach. Pojawił się z BBC Singers, the Collegium Vocale of Ghent i z the Netherlands Chamber Choir, a obecnie pracuje z Choeur de Chambre de Namur, Intrada z Moskwy, Musica Reservata z Barcelony i El Leon de Oro z Orviedo. Rokrocznie prowadzi wiele warsztatów na całym świecie, np. w Rimini (Włochy), Evora (Portugalia) czy Barcelonie (Hiszpania). W 2014 zainaugurował „London International A Cappella Choir Competition” na St John’s Smith Square, przyciągając chóry z całego świata.
Peter Phillips dokonał także wielu nagrań radiowych i telewizyjnych. Poza tymi z The Tallis Scholars (w tym transmisje na żywo w latach 1988, 2001, 2003, 2007, 2008, 2011, 2013 czy 2014 BBC Proms), kilkukrotnie pojawił się na BBC’s Music Weekly oraz the BBC World Service, w Kaleidoscope (BBC Radio 4), w Today (BBC Radio 4), National Public Radio w Stanach Zjednoczonych i Niemczech, a także w radiu francuskim, włoskim, hiszpańskim czy kanadyjskim, gdzie wykazał także pasję językową. W 1990 ITV The South Bank Show pokazała „prywatną odyseję” Petera i The Tallis Scholars; zaś w 2002 r. nakręcono specjalny reportaż dla BBC na temat życia i czasów Williama Byrda.
Ostatnio Peter został mianowany Reed Rubin Director of Music and Bodley Fellow w Merton College, w Oxfordzie, gdzie pomagał wprowadzić śpiewane msze w październiku 2008. Transmisja na żywo miała miejsce w BBC Radio Three’s Choral Evensong w październiku 2011. W 2005 Peter Phillips został odznaczony Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres przez francuskiego ministra kultury. Odznaczenie to honoruje osoby, które propagują kulturę francuską na świecie.