polski

english

français

Hania Chowaniec-Rybka z Zespołem

koncert muzyki góralskiej i folkowej

03. 11. 2008 r. – poniedziałek
godz. 19.00
OPUS, ul. Łąkowa 29

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Hania Rybka

Artystka obdarzona pięknym głosem i wybitą muzykalnością — urodziła się i wychowała na Podhalu, w rodzinie pielęgnującej tradycję, dla której muzyka była i jest naturalnym dopełnieniem codziennego życia. W 2004 roku wydała w Polskim Radiu płytę folkową w nowoczesnej jazzowej aranżacji z pogranicza muzyki pop. Utwory z płyty „I to i to” cieszą się dużą popularnością słuchaczy i często goszczą na radiowej antenie. Album został nominowany do nagrody Fryderyka 2004 w kategorii etno/folk.

Nie jest to jednak pierwszy sukces wokalistki. Hania Rybka jest laureatką wielu nagród. Jakość jej oryginalnej muzyki doceniło jury V Konkursu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w roku 2002, pod przewodnictwem Czesława Niemena, przyznając zespołowi „Rybka i Przyjaciele” trzecią nagrodę, ufundowaną przez TV Polonia. Artystka otrzymała również nagrodę na Festiwalu Eurofolk — Etnosfera oraz Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Górskiej i Folkowej. W czerwcu tego roku reprezentowała Polskę na 25 Festiwalu Folkowym Europejskiej Unii Radiowej w Puli w Chorwacji. Współpracowała z Ireną Santor, Marylą Rodowicz, zespołami „Brathanki”, „Skaldowie”, „Golec uOrkiestra” i przez jakiś czas z krakowskim kabaretem „Loch Camelot”. Śpiewa także na płycie Marka Grechuty.

Współpracowała z zespołami góralskimi, zaśpiewała partię solową Jadwisi w operze góralskiej „Jadwisia spod Regli” Juliana Reimschussla. Nagrała wspólnie z kapelą „Zokopiany” Jana Karpiela-Bułecki dwie płyty z muzyką góralską — „Nuty spod hól” i „Ginie śniezek po holach”. Od kwietnia 2004 roku koncertuje z Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną pod dyrekcją Agnieszki Kreiner. W 2006 roku w maju wzięła udział w dużym projekcie realizowanym dla Polonii Amerykańskiej w Chicago, w ramach którego odbył się koncert Andrzeja Brandstattera z udziałem The Paderewski Symphony Orchestra.

W 2007 roku została zaproszona do projektu przygotowanego przez legendarnego amerykańskiego jazzmena Bennie Maupin'a. Jego efektem jest płyta wydana w kwietniu 2008 roku na rynku amerykańskim i polskim — „Early Reflections”. Dwie z 13 kompozycji inspirowane są muzyką Karola Szymanowskiego i melodiami ludowymi Podhala (ATMA, Spirits of the Tatras). Właśnie w nich pojawiają się wokalizy Hani Rybki. Na płycie oprócz Amerykanina zagrali: Michał Tokaj, Michał Barański i Łukasz Żyta. Pierwszy koncert zapowiadający krążek odbył się w Zakopanem. Po premierze płyty zorganizowano trasę koncertową w USA, w Los Angeles (klub jazz'owy CATALINA) oraz Nowym Jorku (JAZZ STANDARD). Trasę promocyjną zakończył ponowny koncert pod Tatrami w maju 2008 roku. Za oceanem skład grupy tworzyli Bennie Maupin, Michal Tokaj, Darek Oles, Munyungo Jackson, Michael Stephans i gościnnie Hania Rybka. Płyta i koncerty wzbudziły duże zainteresowanie mediów: „Jazz Forum”, „The Week Daily”, „The Urban Network”, „100 Greatest Jazz Albums”, „The New York Times”, „The Village Voice”, „Spannered” i  „Rzeczpospolita”.

Wokalistka występuje z własnym zespołem, w którym grają zarówno górale z Podhala, jak i muzycy jazzowi. Zespół tworzą: Andrzej Polak (skrzypce), Paweł Trebunia-Tutka (altówka), Leszek Szczerba (saksofon sopranowy), Józef Michalik (kontrabas) i Sławomir Berny (perkusja).

Zespół

Andrzej Polak — jest młodym i utalentowanym muzykiem z Podhala. Pracuje z najlepszymi muzykami góralskimi. Grając tradycyjną muzykę poszukuje współczesnych brzmień aranżacyjnych. Andrzej Polak jest założycielem zespołu „Poloki” — grupy folkowej, która w unikalny sposób łączy muzykę z Karpat z innymi stylami muzycznymi. Współpracuje z zespołem Trebunie-Tutki z Białego Dunajca. Uczestniczy w wielu sesjach nagraniowych, m.in. w realizacji projektu „Muzyka Karpat”.

Paweł Trebunia-Tutka pochodzi z najbardziej znanej, wielopokolenioewej muzykującej rodziny na Podhalu. Ukończył liceum plastyczne im. Antoniego Kenara w Zakopanem. Jako muzyk jest świetnym altowiolistą, znakomicie radzi sobie również z innymi tradycyjnymi instrumentami ludowymi. Grał z wybitnymi muzykami takimi jak: Zbigniewem Namysłowskim, kapelą rodzinną Trebuniów-Tutków, Piotrem Majerczykiem. Uczestniczył w wielu nagraniach muzyki góralskiej i folkowej.

Leszek Szczerba — jest jednym z najlepszych polskich saksofonistów. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Gra z najlepszymi polskimi i zagranicznymi artystami jazzowymi.

Józef Michalik — ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie kontrabasu. Swoje doświadczenie muzyczne zdobywał w czasie koncertów symfonicznych w filharmonii, a także podczas licznych sesji jazzowych. Uczestniczył w wielu ważnych nagraniach dla radia, widowisk telewizyjnych i filmów (m.in. „Pornografii” w reż. Jana Jakuba Kolskiego). Współpracował z najbardziej znanymi muzykami polskiej sceny: Markiem Grechutą, Grzegorzem Turnauem, Wojciechem Młynarskim.

Sławomir Berny — perkusista, po krakowskiej Akademii Muzycznej. Najbardziej znany muzyk sesyjny. Uczestniczył w ponad 60 nagraniach i projektach muzycznych, m.in. z grupą „Kroke”, kabaretem „Piwnica pod Baranami”. Stale współpracuje z takimi artystami jak: Jan Kanty Pawluśkiewicz, Grzegorz Turnau, Andrzej Sikorowski i Jarosław Śmietana.