polski

english

français

wernisaż wystawy prac plastycznych Andrzeja Mariana Bartczaka

„Na porcelanie”

04. 11. 2008 r. – wtorek
godz. 15.00
Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18, sala 114

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

Zamiast wstępu

Ich materia jest wyjątkowo delikatna, a konstrukcja — zwięzła. Są utworami do kontemplacji i ze względu na lapidarność, chciałoby się je porównywać do kamyków zbieranych nad morzem, kiedy mamy tyle prawdziwego (nie zdeformowanego) czasu, by rzeczywiście móc się im przyjrzeć i zobaczyć ich niepowtarzalną konkretność. Podobnie rzecz się ma ze słowami powściągliwej poezji Andrzeja Bartczaka. Rzeczywistość ukryta w jego krótkich wierszach wyjawia się pod spojrzeniem, jak bywało niegdyś podczas wywoływania zdjęć: od ledwie majaczejących zarysów do głębi ostrości. Nie wystarczy więc poprzestać na okamgnieniu, na satysfakcji delektowania się aforystyczną urodą tych przelśnień. Bo — nie trzeba tego ukrywać — są to wiersze malarza. Malarza o zdecydowanie poetyckiej proweniencji: widzącego całym swoim byciem i wypowiadającego się całym swoim byciem — najskromniej, ale intensywnie. Nie naruszając intymności, uderza z takim wewnętrznym impetem, że potrafi wywołać czysty ton z (utajonej we współbrzmieniach) duszy.

Bogusław Kierc

Na porcelanie — Andrzej Marian Bartczak

Urodzony 8 marca 1945 roku w Kutnie. Studia w PWSSP w Łodzi na Wydziale Tkaniny w latach 1963 — 1969. Dyplom z wyróżnieniem u prof. Hanny Orzechowskiej, specjalizacja: druk na tkaninie w roku 1969. Studiował malarstwo u profesorów: Stanisława Byrskiego i Stanisława Fijałkowskiego, tkaninę unikatową u prof. Janiny Tworek-Pierzgalskiej, kompozycję u prof. Lecha Kunki.

W 1971 roku podjął pracę pedagogiczną i dydaktyczną w macierzystej uczelni jako asystent prof. Stanisława Fijałkowskiego na Wydziale Grafiki w Pracowni Technik Drzeworytnicznych. Tytuł profesora sztuk plastycznych uzyskał w 1992 roku. Profesor zwyczajny (1994) ASP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Grafiki i Malarstwa i WSHE na Wydziale Artystycznym. Od 1975 roku Kierownik Pracowni Technik Drzeworytniczych, od 1984 do 2008 Kierownik Katedry Grafiki Warsztatowej.

Promotor stu kilkudziesięciu dyplomantów w dyscyplinie grafika warsztatowa, recenzent w przewodach kwalifikacyjnych I i II stopnia, o tytuł naukowy profesora sztuk plastycznych, promotor w przewodach doktorskich.

Zajmuje się grafiką artystyczną, rysunkiem, malarstwem, tkaniną unikatową, obiektami przestrzennymi, ceramiką i książką artystyczną (około 1500 realizacji). W latach 1969 — 2007 uczestniczył w ponad 500 wystawach okręgowych, ogólnopolskich, międzynarodowych, sztuki polskiej za granicą , w konkursach, aukcjach, targach sztuki, w tym od 1971 roku miał ponad 100 wystaw, pokazów i prezentacji indywidualnych w Polsce i za granicą, m.in. w Austrii (Wiedeń), Belgii (Bruksela), Mons, Liege, Ostenda), we Francji (Paryż), w Niemczech (Bonn, Brema, Muhlheim/M), w Szwecji (Falun, Vastervik), w USA (Philadelphia), we Włoszech (Urbino).

Jego prace znajdują się w wielu muzeach, bibliotekach, kolekcjach publicznych i prywatnych krajowych, europejskich i amerykańskich. W Polsce m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centralnym Muzeum Włókiennictwa i Muzeum Historii Miasta Łodzi, Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza w Warszawie, w kilkunastu muzeach okręgowych i regionalnych, w wielu bibliotekach m.in. w Bibliotece Narodowej w Warszawie, Jagiellońskiej i PAN-u w Krakowie, Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawskiego, KUL i UMCS w Lublinie, Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu, Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu, w Bibliotece Śląskiej w Katowicach, w Gdańskiej PAN i w innych. Za granicą m.in. w Muzeum Sztuk Pięknych im A. Puszkina w Moskwie, w Narodni Galerie w Pradze, Graphische Sammlung Albertina w Wiedniu, Kupferstich-Kabinett Dresden, Stanford University Library, Yale University Library, New York Public Library i w innych.

Uzyskał kilkadziesiąt nagród, wyróżnień i medali za twórczość i wybitne osiągnięcia w pracy dydaktycznej w wyższym szkolnictwie artystycznym np. Nagroda Ministra Kultury i Sztuki : 1977 (III st.) 1985 (II st.) ,1991 nagroda indywidualna. Liczne nagrody rektorskie, stypendia artystyczne i inne, np. Okręgowy Konkurs na Obraz, Łódź 1971 (I), IV Ogólnopolski konkurs na Grafikę, Łódź 1975 (II), III Ogólnopolski Konkurs Malarski im. J Spychalskiego, Poznań 1975 (II) , VIII Ogólnopolska Wystawa Grafiki, Warszawa 1978 (wyróżnienie), III Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztyn 1983 (wyróżnienie), VI Międzynarodowe Triennale Tkaniny, Łódź 1988 (brązowy medal), VI Międzynarodowe Triennale Sztuki, Majdanek 94 (wyróżnienie), 8 Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki — CZAS , Łódź 2006/07 (Nagroda Specjalna Jury za twórczość w dziedzinie sztuki książki).

Bibliografia (wybór z kilkuset pozycji):
Cecylia i Janusz Duninowie, Philobilion polski, Wrocław 1983.
Danuta Wróblewska, Polska grafika współczesna, Warszawa 1983.
Tomasz Gryglewicz, Współczesność grafiki (w:) Jan Fejkiel, Polska grafika lat dziewięćdziesiątych, Bielsko-Biała 1996.
Irena Jakimowicz, Pięć wieków grafiki polskiej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1997.
Piotr Rypson, Polska książka artystyczna w latach 90-tych (w:) Książka i co dalej. Trzecia edycja prezentacji książki artystycznej, Galeria AT, ASP, Poznań 2000.
Współcześni uczeni polscy. Słownik biograficzny, Warszawa 1998.
Złota Księga Nauki Polskiej. Naukowcy Zjednoczonej Europy, Gliwice 2006.
Who is who w Polsce. Encyklopedia biograficzna z życiorysami znanych Polek i Polaków. Hubners blaues who is who, 2003.

Członek rzeczywisty ZPAP, w latach 1986 — 2000 członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów Drzeworytników „Xylon” w Szwajcarii.