„Logos” — międzynarodowy projekt Wolfganga Muthspiela (Austria, Norwegia, Niemcy, Szwajcaria)
wyk. Rebekka Bakken, Dhafer Youssef, Markus Stockhausen, Claudio Puntin i Wolfgang Muthspiel
10. 11. 2008 r. – poniedziałek
godz. 20.00
Archikatedra, ul. Piotrkowska 265
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
„Logos” Wolfganga Muthspiela
Rebekka Bakken, śpiew
Dhafer Youssef, śpiew
Markus Stockhausen, trąbka
Claudio Puntin, klarnet basowy
Wolfgang Muthspiel, gitary, muzyka
LOGOS Wolfganga Muthspiela to kompozycja wielu tekstów biblijnych, Koranu oraz pism mistyków islamu i chrześcijaństwa, która miała swoją premierę 21 czerwca 2007 w Kolegiacie w Zwettl w Austrii. Pracę zlecono Muthspielowi do napisania na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Zwettl w Austrii. Punktem początkowym kompozycji „Logosu” jest słowo jako wibracja i przekaźnik znaczeń. Na początku Pisma, wg. św. Jana, pierwszym słowem JEST Bóg. W Koranie z kolei, mamy wiadomość od Boga zakodowaną w słowach. Brzmieniem słów jest muzyka, w ich melodii i rytmie, które rozumiemy znacznie wcześniej niż to, co pojmowane rozumem. Stąd tylko mały krok do kompozycji. W czasie pisania tego utworu gitarzysta i kompozytor wziął pod uwagę specyficzną akustykę kościoła. To również mogło być motywacją dla Muthspiela przy wyborze muzyków do wykonania utworu. Poszukiwał takich, którzy poświęcili znaczną część życia twórczego przygodzie z dźwiękiem
Rebekka Bakken
Dorastała w maleńkiej wsi norweskiej niedaleko Oslo. Szybko wyruszyła w świat: najpierw do Nowego Jorku, w 1994, a 8 lat później wróciła do Europy, gdzie wśród wielu metropolii odkryła Wiedeń, który wybrała na swój dom.
„Wiedeń jest bardzo pięknym miastem, gdzie jest dużo cichych i spokojnych miejsc, mimo że to przecież duże miasto” mówi piosenkarka. Rebeka Bakken lubi ciszę i spokój, bo pozwala jej zebrać myśli i naładować baterie. Od 2003 i wydania jej solowego albumu „The Art of How to Fall”, charyzmatyczna piosenkarka i twórczyni wierszy jest na językach całego miasta. Jej piosenki wzmacnia trzyoktawowy głos, który pozwala na zabawę dźwiękiem w sposób swobodny i harmonijny. Artystka porusza się między pop, folk, jazz i R&B — a wszystko to z dużym powodzeniem, co pozwala za każdym razem wyprzedawać bilety na koncert.
Za „The Art of How To Fall”, Deutscher Phonoverband przyznał jej nagrodę JazzAward, co uważa się za ekwiwalent Złotej Płyty w świecie jazzowym. Jej następny album, „Is That You?” z 2005 przyniósł morze pochwał, wg. niemieckiego magazynu „Musikexpress”: „Bakken otwiera muzyczne horyzonty sięgające od Amerykańskiego Midwest do krajobrazów skandynawskich.” Kariera Bakken zaczęła się toczyć się bardzo prędko w ostatnich trzech latach, ale ciężko na to wcześniej zapracowała.
Zaczynała od nauki gry na skrzypcach. Ale gdy tylko wykazała preferencje w kierunku śpiewania, nauczyła się też sama grać na pianinie, żeby móc sobie akompaniować. Największa zmiana nastąpiła, gdy była nastolatką. Po okresie śpiewania pieśni w kościołach, zaczęła przygodę z funk, soul i rockiem z lokalnymi grupami. Od tamtej pory szła przeznaczoną dla niej ścieżką i nic nie mogło jej od niej oderwać, nawet studia filozoficzne i ekonomiczne.
Zatem w 1994 „pojechałam do Nowego Jorku, żeby grać” — mówi Bekken – „I doznałam szoku, kiedy nikt nie dzwonił, żeby ze mnie zrobić gwiazdę. Łaziłam po mieście i sprzątałam mieszkanie 5 razy dziennie – póki nie zauważyłam, że jeśli sama czegoś nie zrobię, nic się w moim życiu nie zmieni.”
To wtedy właśnie kompozytorka i śpiewaczka, zaczęła nagle rozkwitać. „Pisałam, bo chciałam. Nie dlatego, że chciałam pokazać to innym, lub recytować, ale raczej po to, by zbadać siebie i swoje myśli” – mówi – „Chciałam się otworzyć na pieśni. Nie zmuszam się do niczego. Pozwalam, żeby wszystko działo się samo. Rzeczy do mnie przychodzą i ja je śpiewam.” Było tylko kwestią czasu, żeby ktoś ją zauważył i odkrył jej naturalny talent.
Universal Music zaoferowało Rebece szansę wydania i nagrania własnego materiału. Pierwszy album, to wydany w 2003 „The Art Of How To Fall”. Do tej produkcji i następnej, „Is that you?”, 2005, sama wybrała muzyków do wspólnego grania. „Produkcja drugiego albumu uwolniła energię i dała mi pewność, że mogę kontynuować pracę jako artystka” — opowiada bardziej refleksyjnie niż skromnie.
Zaledwie rok później przelała swoją energię na trzeci album „I keep my cool” i od tamtej pory idzie swoją ścieżką jako artystka, piosenkarka i kompozytorka.
Wolfgang Muthspiel
(ur. 2 marca, 1965 w Judenburg, Austria) austriacki gitarzysta i kompozytor, głównie kojarzony z jazzem, brat pianisty i puzonisty, Christiana Muthspiela. Zaczął grę na skrzypcach w wieku 6 lat, a jako nastolatek zajął sie grą na gitarze. Po studiach nad muzyką klasyczną i jazzem w Graz, ukończył edukację w Konserwatorium w Nowej Anglii i Kolegium Muzyki w Berklee. Nawet w czasach młodości, jego sława dała mu miejsce w grupie Pata Methany i Gary Burtona.
W kolejnych latach Muthspiel grał z kilkoma sławami jazzu, takimi jak Maria Joao, Dave Liebman, Peter Erskine, Paul Motian, Bob Berg, Gary Peacock, Don Alias, Larry Grenadier czy John Patitucci. Potem nastąpiła współpraca ze słynną norweską piosenkarką jazzową, Rebekką Bakken.
W 2002 Muthspiel powrócił do Wiednia, zakładając studio nagrań Material Records, która skupia się na wydawaniu własnych płyt, ale także promuje młodych artystów. W 2003 wygrał nagrodę European Jazz.
Markus Stockhausen
Jako trębacz i kompozytor jazzowy, Markus Stockhousen dobrze się czuje zarówno w muzyce współczesnej, jak i klasycznej, i plasuje się wśród najbardziej elektryzujących muzyków naszych czasów. Urodzony w Kolonii w 1957 roku, zaczął grać na pianinie w wieku 6 lat. Od roku 1957 uczył się gry na pianinie i trąbce w Akademii Muzyki w Kolonii. W 1981, na rok przed koncertem egzaminacyjnym, wygrał nagrodę na Deutscher Musikwettbewerb (Konkurs Muzyki Niemieckiej). Od tego czasu regularnie koncertuje jako solista, wykonując wiele premier, np. Jet Stream, koncert na trąbkę skomponowany w 2002 r. przez Petera Eotyosa z Orkiestrą BBC z Londynu. Jest też regularnym gościem na znanych festiwalach międzynarodowych. Przez długi czas pracował intensywnie z ojcem, kompozytorem Karlheinz’em Stockhausenem, autorem kilku kompozycji. Występował jako solista w dramatach ojca, w Mediolanie, w Londyńskiej Operze w Covent Garden i w Liepzig Opera.
Markus Stockhousen pojawił się także jako członek i lider formacji jazzowych. Regularnie grał z trio MAP, z Arildem Andersenem i Patrice Heral, jako duet z gitarzystą Ferencem Snetbergerem i ostatnio w trio z Angelo Comisso i Christianem Tome. Wraz z bratem, Simonem, stworzył kilka projektów, ostatnio nagrał płytę „nonDuality” z dźwiękami elektronicznymi i muzyką instrumentalną. Regularnie daje koncerty w duecie z Moving Sounds, z żoną klarnecistką Tarą Bouman.
W lutym 2002 przygotował serię koncertów z Rolfem Zavlbergiem z muzyką improwizowaną w kościele ST Maternusa w Kolonii, gdzie co miesiąc daje koncerty. Markus Stockhousen odnosił też liczne sukcesy jako kompozytor. W początkach roku 2004 miały premierę trzy utwory jego autorstwa: Akcent and Pause na trąbkę i orkiestrę smyczkową z Orchestra d'Archi Italiana, Portet Tary na róg z Tarą Bouman i London Sinfonietta, a także Sunrise dla trio MAP z Orkiestrą Symfoniczną Winterthur. W 2005 napisał Any Way na Festiwal Muzyków Chatleham.
Osiągnięcia Makrusa Stockhausena dokumentują liczne płyty CD. Ostatnio otrzymał nagrodę WDR Jazz dla najlepszego improwizatora. Brał też udział w koncercie Kolnmusic z Ferencem Snetbergerem i Orkiestrą F. Liszta w październiku 2005.
Dhafer Youssef
Urodził się w Teboulba, w Tunezji w 1967 roku. Jego spotkanie z muzyką zaczęło się w wieku pięciu lat, gdy zaczął śpiewać tradycyjne pieśni islamskie. Ucząc się przez słuchanie muzyki, przejął brzmienie Sufi, tworząc jednocześnie własny, bardzo indywidualny styl. Szukając nowych inspiracji, w 1990 roku Dhafer przeniósł się do Wiednia. Obecnie jest obywatelem Austrii, mieszka jednak na stałe w Paryżu, skąd rusza w kolejne trasy koncertowe po całym świecie. Odkąd mieszka w Europie, Dhafer prezentuje swoją muzykę na scenach Austrii, Francji, Niemczech, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, a teraz również w Polsce; koncertował też w Stanach Zjednoczonych i swojej rodzimej Tunezji. Pracował w czasie swojej kariery ze znakomitymi muzykami, m.in.: Renaudem Garcią-Fonsem, Markusem Stockhausenem, Nielsem Peterem Molvaerem, Carlo Rizzo, Nguyên Lê, Jatinderem Thakurem, Sainkho Namchylak, Paolo Fresu, Arto Tuncboyacianem, Lindą Sharrock, Wolfgangiem Puschnigiem, Christianem Muthspielem, Jamey Haddadem, Ivą Bittova, Tomem Cora, i wieloma innym. Owocem tej współpracy były różne formacje muzyczne, wraz z którymi prezentował niezwykle zróżnicowane projekty.
Muzyka Dhafera ma swoje korzenie w tradycji Sufi i innych źródłach mistycznych, zawsze jednak otwarta była na wpływy wszystkich scen muzycznych, w tym również jazzu. Dzięki swojemu poetyckiemu podejściu do oud (arabska lutnia), zabarwionej arabską kulturą kompozycji, oraz niezwykle nastrojowemu śpiewowi Dhafer Youssef jest od wielu lat jednym z najbardziej intrygujących postaci na rynku muzycznym. Prezentujący szeroką gamę brzmień, różnych stylistyk i elementów muzyki z całego świata, jego debiutancki album „Malak” w roku 1999 (wydany przez wytwornię Enja) okazał się wydarzeniem na rynku muzycznym.
Prezentując arabski liryzm, potęgę rytmu, siłę wizjonerstwa, wielokulturowe wpływy muzyczne i jazzowe improwizacje Dhafer Youssef stworzył, przecząc Huntingotnowi, nową definicję połączenia kultur Zachodu i Wschodu. „Malak” został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i publiczność. W latach 1999 — 2001, po ukazaniu się albumu, Dhafer, wraz ze swoim kwartetem (Markus Stockhausen – trąbka, Dieter Ilg lub Renaud Garcia-Fons — bass, Patrice Heral – perkusja) koncertowali w całej Europie. W tym czasie pracował również ze skandynawskimi muzykami: trębaczem Nilsem Peterem Molvaerem i perkusistką Marilyn Mazur. Wtedy też otrzymał zaproszenie, od producenta i gitarzysty basowego, Billa Lasswela do wzięcia udziału w Festiwalu Muzyki Sakralnej w Hiroszimie, który odbywał się w maju 2001 roku. Drugi album Dhafera nosi tytuł „Electric Sufi” (wydany również przez wytwórnię Enja) — został nagrany w Nowym Jorku, Kolonii i Paryżu. Na płycie tej słychać pracę genialnej grupy złożonej z Willa Calhouna na perkusji, Douga Wimbisha na gitarze basowej i syntezatorach, Dietera Ilga na basie, Mino Cinelu na instrumentach perkusyjnych, Wolfganga Muthspiela na gitarach, oraz Markusa Stockhausena na trąbce i grającego na bansuri (flet bambusowy) Deepaka Rama, tworzącej perfekcyjne podłoże dla oud Dhafera i jego niezwykłego śpiewu. Kolejnym albumem Dhafera Youssefa jest Digital Prophecy łączący brzmienie spirytualnego Sufi z siłą elektrojazzu w wykonaniu największych muzyków skandynawskich. Digital Prophecy przepięknie oddaje zarówno pobudzające zmysły brzmienie bajecznej Norwegii, jak i rytmy arabskiej tradycji.