Jazz Band Ball Orchestra & Harriet Lewis (USA)
koncert pieśni gospel
09. 11. 2008 r. – niedziela
godz. 21.00
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
Harriet Lewis
Harriet Lewis zaczęła śpiewać w wieku dwunastu lat w chórze kościoła Baptystów. Poza śpiewem studiowała klasyczny balet oraz taniec afrykański i pantomimę. w 1967 roku była współzałożycielem studyjnej grupy wokalnej the Forget MeKnots, którą słychać na płytach tak znanych artystów, jak: Patti LaBelle, Billy Paul, Donald Byrd, Harold Melvin, Melba Moore, Teddy Penedergrass, Bobby Humprey oraz grup: O’Jays, Three Degrees i Four Tops. Nagrywała też dla wytwórni Blue Note i Sal Soul Orchestra. Po ukończeniu studiów wokalistka odbyła tourne z Philly Groove Recording Artists „Raw Image”. W roku 1973 założyła swój własny zespół „Posh” i prawie natychmiast została uznana za gwiazdę pierwszej wielkości na jazzowym firmamencie Filadelfii. Harriet Lewis występowała na wielu estradach świata (Japonia, Afryka, Japonia, Francja). Była gościem benefisów m.in. George Bensona, Earla Klugha, Charlie Byrda i wielu innych.
Po osiedleniu się w Sztuttgarcie, Harriet Lewis rozpoczęła występy w niemieckich klubach jazzowych i hotelowych salach balowych. Podczas jednego z takich koncertów wystąpiła z orkiestrą kierowana przez Popsa Wilsona. Rezultatem tej współpracy było nagranie wspólnej płyty CD „A Touch of Elegance”. Wokalistka ma w swoim dorobku 13 płyt CD. W Europie była specjalnym gościem tras Mariah Carey, Erica Claptona, Lisy Stansfied, Michaela Boltona, Luthera Vandrossa czy Crash Test Dummies. Harriet Lewis jest uznawana w Europie za jedną z najlepszych jazzowych wokalistek soulowo-bluesowych.
Jazz Band Ball Orchestra
Skład zespołu to:
Jan Kudyk — trąbka,
Marek Michalak — puzon,
Jacek Mazur — saksofon, klarnet,
Wojtek Groborz — fortepian,
Teofil Lisiecki — kontrabas,
Wiesław Jamioł — perkusja
Jaki jest sposób na długowieczność zespołu? Jak JBBO przetrwało do dziś? Jak pogodzić ze sobą sześć zupełnie różnych osobowości? Jan Kudyk, założyciel i lider zespołu ma swoją wypróbowaną receptę: ustępliwość, kompromisowość i tolerancja. Dzięki takiemu liderowi JBBO nieprzerwanie przemierza wzdłuż i wszerz Europę i Amerykę, od jednego miejsca koncertu do drugiego. Zespół stworzony przez grupę studentów Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie po pierwszych swoich sukcesach w Polsce (między innymi zwycięstwo w pierwszym konkursie Jazz nad Odrą) rozpoczął trasy w krajach ościennych. Od końca lat 60. trwa do dziś eksportowa działalność w Niemczech i innych krajach Europy Zachodniej, zespół tam jest bardziej znany niż w swoim własnym kraju. W końcu lat 70. JBBO rozpoczął następny etap swojej historii. Punktem zaczepienia stał się największy w świecie (około 100 wykonawców na każdym) festiwal jazzu tradycyjnego „Sacramento Jazz Jubilee”. Zespół szybko stał się ulubieńcem publiczności, a grupa najbardziej zagorzałych fanów założyła Fan Club JBBO. 25-lecie działalności fetowała między innymi 80-osobowa grupa amerykańskich fanów, którzy specjalnie na tę okazję przylecieli do Polski.
JBBO trudno jest zaszufladkować. Już od dawna nie mieści się w kategorii „banjo’a i tuby” a mimo to akceptowany jest przez purystów jazzu tradycyjnego. Z drugiej strony dowcipnisie rozszyfrowują skrót JBBO jako Jazz Be Bop Orchestra, co nie przeszkadza im w oklaskach. „Armstrongowska tradycja, to fundament na którym zbudowana jest muzyczna machina JBBO. Jazz Band Ball Orchestra to Satchmowski tradycjonalizm, Goodmenowsko-Elingtonowski swing, szczypta Boogie, latynowska furia i echa Rhythm & Bluesa. Wszystko to wymieszane, uzupełnione showem i twórczą parodią”. Taka jest definicja muzyki JBBO, którą fani ze Wschodu i Zachodu oklaskują już czwartą dekadę.