polski

english

français

Teatr Modrzejewskiej (Legnica)

„Pierwsza komunia”

08. 11. 2011 r. – wtorek
godz. 19.00 i 21.00
Teatr Powszechny, ul. Legionów 21

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Pierwsza komunia”

Autor: Paweł Kamza
Reżyseria: Paweł Kamza
Scenografia: Małgorzata Szydłowska
Ruch sceniczny: Witold Jurewicz
Muzyka: Krzysztof Nowikow
data premiery: 12 grudnia 2010 r.

Obsada:
Amelia, matka Synka, siostra Aurelii i Erwina — Magda Biegańska
Aurelia, siostra Amelii i Erwina — Katarzyna Dworak
Ada, szefowa kampanii wyborczej Amelii — Joanna Gonschorek
Amanda, jednosobowa firma reklamowo-eventowa — Zuza Motorniuk
Alicja, psychoterapeutka — Magda Skiba
Anna, katechetka — Ewa Galusińska
Aniołkowska — Małgorzata Urbańska
Angielok — Anita Poddębniak
Edward — Edzio, masażysta, mąż Amelii — Paweł Wolak
Erwin — Harry, brat Amelii i Aurelii — Bogdan Grzeszczak
Ksiądz Edmund, proboszcz — Bartek Bulanda
Eryk, Norweg, partner Aurelii — Paweł Palcat
Eugeniusz, patolog — Robert Gulaczyk
Emil, inżynier, ekolog — Wojciech Kowalski
Emanuel, strażak — Rafał Cieluch

Współczesna opowieść obyczajowa z elementami komedii, ale też stawiająca poważne i rzadko formułowane zasadnicze pytania pod adresem wiernych i ludzi Kościoła.

„Pierwsza komunia” jest jednym z najważniejszych sakramentów w Kościele katolickim, który kilkuletnie dziecko wprowadza na wyższy stopień chrześcijaństwa. Kościół traktuje ten moment jako ważny rodzaj inicjacji. Pytanie jednak, dla kogo ważny, gdy dziecko bywa w tej sytuacji nie tylko podmiotem, ale – zbyt często — wyłącznie przedmiotem gry między rodzicami, Kościołem, a nawet rówieśnikami?

Sztuka umiejscawia tę wyjątkową sytuację w czasach, w których zdjęty został z Kościoła ochronny parasol jego ikony, jaką był Jan Paweł II. Budzi refleksję, ile w tym podkreślanym momencie ujawnia się wiary, a ile obyczaju, rytuału, kościelnej liturgii, ile też zwykłego zakłamania i obłudy?

 

…wielkimi nieobecnymi w spektaklu są dzieci, które tylko pozornie są bohaterami każdej Pierwszej Komunii Świętej. Tak naprawdę spychane są na dalszy plan przez dorosłych i ich spory o kształt uroczystości, która zatraciła swój pierwotny sens. Na scenie w oszczędnej scenografii Małgorzaty Szydłowskiej (drewniana skrzynia, która staje się kolejno stołem, ołtarzem, samolotem, wanną, konfesjonałem) dzieje się mnóstwo. Zmienia się tonacja — od dominującej komicznej, przez serio, po tragiczną; od boleśnie konkretnej do przebłysków metafizyki.
[…].
Widz śmieje się z komediowych skeczów, skupia uwagę na zmieniającej się jak w kalejdoskopie akcji, bawi kolejnymi narysowanymi mocną kreską i znakomicie zagranymi postaciami. Czuje się trochę jak w kinie, na słodko-gorzkiej komedii naszych południowych sąsiadów, odnajdując na scenie siebie i swój świat odbity w krzywym zwierciadle.
Magda Piekarska, „Gazeta Wyborcza Wrocław”

 

O Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy

Teatr Modrzejewskiej w Legnicy, którym od 1994 r. kieruje Jacek Głomb, jest jedną z najbardziej uznanych scen w Polsce. Konsekwentnie realizuje się tu koncepcję wiązania działalności artystycznej z przestrzenią miasta. Owocem tej pracy są głośne spektakle: „Koriolan” (reż. Jacek Głomb, Krzysztof Kopka), uznany za najlepszy polski spektakl szekspirowski sezonu 1998/99, z sukcesem pokazywany na festiwalu Fringe w Edynburgu, obsypana nagrodami „Ballada o Zakaczawiu” (reż. Jacek Głomb) czy wielki hit, oklaskiwane w kraju i za granicą „Made in Poland” (reż. Przemysław Wojcieszek).

Organizując I i II Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Miasto”, Teatr Modrzejewskiej zaprosił do współpracy teatry z USA, Rosji, Gruzji, Włoch, Turcji, Hiszpanii, Francji, Czech, Łotwy, Węgier i Polski. Jego spektakle trzykrotnie – jako jedynego teatru w Polsce - w 2001, 2005 i 2007 roku tryumfowały w corocznym Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Legniccy artyści są znani ze wzbudzającej kontrowersje pasji społecznej, która każe im opisywać na scenie aktualną sytuację Polski i jej obywateli i zadawać przy tym niewygodne pytania. Scena legnicka nie zamyka się wszakże w formułce „teatru zaangażowanego”. Proponuje także poetyckie spektakle o uniwersalnej wymowie. Za każdym razem Teatr Modrzejewskiej stara się zaskoczyć widza tak formą, jak i treścią, a jedna rzecz pozostaje bez zmian – wyborna gra legnickich aktorów.