polski

english

français

Polski Teatr Tańca Balet Poznański (Poznań)

„Desert” na podstawie „Małego Księcia” Antoine’a de Saint–Exupéry’ego

03. 11. 2012 r. – sobota
godz. 19.00
Teatr Powszechny — Duża Scena, ul. Legionów 21

fot. Maciej Zakrzewski

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

O spektaklu

Realizatorzy:

choreografia: Paulina Wycichowska
muzyka: Szymon Brzóska
współpraca dramaturgiczna: Agata Siwiak
scenografia: Piotr Tetlak
kostiumy: Adriana Cygankiewicz
video: Daniel Stryjecki
asystent choreografa: Anna Gruszka
reżyseria światła: Arkadiusz Kuczyński
realizacja dźwięku: Mateusz Rogaliński
kierownik sceny: Grzegorz Potocki
kierownik techniczy: Grzegorz Okupniak
inspicjent: Mariola Hendrykowska
organizacja produkcji: Katarzyna Anioła

Obsada:

Andrzej Adamczak
Karina Adamczak-Kasprzak
Urszula Bernat
Artur Bieńkowski
Adriana Cygankiewicz
Agnieszka Fertała
Katarzyna Kulmińska
Kornelia Lech
Lukas Lepold
Karol Miękina
Marcin Motyl
Jacek Niepsujewicz
Tomasz Pomersbach
Katarzyna Rzetelska
Luca Scarpa
Daniel Stryjecki

gościnnie:
Krzysztof Raczkowski
Konrad Stefański

W spektaklu wykorzystano: wiersz Walta Whitmana w przekładzie Andrzeja Szuby To ty jesteś tą nową istotą, która ma się ku mnie? oraz fragmenty Małego Księcia Antoine de Saint-Exupéry'ego w przekładzie Jana Szwykowskiego i Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Utwór Vesperi Szymona Brzóski w wykonaniu Mosaic String Quartet (Nowy Jork).

Paulina Wycichowska

Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu i London Contemporary Dance School, gdzie studiowała taniec współczesny na Wydziale Praktyki Tańca, Pedagogiki i Choreografii. Była stypendystką British Council, danceWEB na Festiwalu i Międzynarodowych Warsztatach Tańca Współczesnego ImPuls Tanz w Wiedniu, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (obserwator Konkursu Choreograficznego Bagnolet w Paryżu) oraz Marszałka Wojewodztwa Wielkopolskiego. Jest laureatką nagrody Miasta Poznania dla Młodych Twórców za choreografię Stop non stop, wzięła udział w międzynarodowym projekcie Pointe to Point zorganizowanym przez ASEF Asia-Europe Foundation, podczas którego współpracowała z Benem Cabrerą — filipińskim artystą międzynarodowej sławy.

Od roku 1998 związana z Polskim Teatrem Tańca jako solistka oraz choreograf. Jest również pedagogiem tańca współczesnego (w różnych technikach, m. in. opartych na Graham i Cunninghamie) i choreologii praktycznej. Prowadzi kursy w ramach Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego, współpracuje również z wieloma ośrodkami Polsce, realizując warsztaty tańca współczesnego, terapii ciała i choreologii praktycznej na wszystkich poziomach zaawansowania. Jako tancerka współpracowała z takim choreografami, jak: Ohad Naharin, Orjan Andersson, Jens Ostberg, Dominique Baguet, Joe Alter, Jossi Berg, Virpi Pakkinen, Istvan Juhos-Putto, Jacek Przybyłowicz, Ewa Wycichowska, Wayne McGregor, Sue McLennan, Henri Oguike. Swoje prace choreograficzne realizowała w Polsce, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Jest autorką choreografii: „Ad hoc” dla Teatru Wielkiego w Łodzi i Polskiego Teatru Tańca na inaugurację Łódzkich Spotkań Baletowych (2011), „U progu nieba” (2011) i „7 słów o ziemi” (2009) dla Teatru Logos w Łodzi (2011), „Catch the Silece” dla Goerlitz Theater (2010), „Alexanderplatz” dla Fundacji Kultury (2009), „of(F) love” (2009), „O-zone” (2008), „Beatus vir, qui...” (2008), „Czas Ewy” (2007), „XY Road” (2006), „Dancing Hz” w reżyserii Marcina Libera Tańca (2002), „Z cienia” (2001), „Stop non stop” (2001), „W drodze do...” dla Polskiego Teatru Tańca (1999), „In the process of being” w ramach projektu Pointe to Point — Platformy Wymiany Europa-Azja w Warszawie (2006), „Prometheusspuren” (we wspołpracy z Tarkiem Assamem and Eric'em Oberdorffem) dla Stadttheater Giessen w Niemczech (2004); musicalu dla dzieci „Czarnoksiężnik z Krainy Oz” w reżyserii Czesława Sieńko w Teatrze Lalkowym Miniatura w Gdańsku (2003); „Never Play with the Fire of Love — Episode One” (1998), „----” (1998), „Freedom” (1997), „The Point” (1997), „The Other Side” (1996) w London Contemporary Dance School.

W 2011 roku otrzymała stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, przeznaczone dla młodych twórców z różnych dziedzin sztuki, legitymujących się wybitnymi osiągnięciami, będące wyrazem uznania dla dotychczasowych osiągnięć artystycznych.

„Desert” na podstawie „Małego Księcia” Antoine’a de Saint–Exupéry’ego

Opowieści przynoszą uzdrowienie. Od momentu, gdy usłyszałam pierwszą w życiu, całkowicie mną zawładnęły. – pisze współczesna amerykańska badaczka legend Clarissa Pinkola Estes (1) – Mają wielką moc. W opowieściach znajdziemy lekarstwo, które przywróci nam każdy utracony psychiczny popęd, instynkt, energię. Opowieści pobudzają, wzruszają, rodzą smutek, pytania, tęsknoty i głębokie zrozumienie. O leczniczych mocach opowieści dowodził naukowo Bruno Bettelheim – wybitny psychoanalityk, uczeń Zygmunta Freuda – autor pracy Cudowne i pożyteczne (2), w której analizował baśnie, jako elementarz uczący nas, jak żyć w poczuciu własnej wartości, integralności i w głębokich, trwałych relacjach z innymi ludźmi.

Mały Książę Antoine'a de Saint-Exupery'ego nosi wszelkie znamiona gatunkowe baśni: realność miesza się tu z magią, zwierzęta i rośliny stają się pełnoprawnymi bohaterami z własną wizją świata i bliskości, a cała narracja jest osnuta wokół wędrówki głównego bohatera. Przestrzenią podroży jest Pustynia – miejsce silnie nacechowane symbolicznie, historycznie, budujące ciągi skojarzeń i metafor. Pustynia jako stan ducha, szansa na konfrontację z samotnością i głęboko ukrywanymi pragnieniami, lękami i marzeniami. To także miejsce spotkań Ja–Inny i potencjał oswojenia Innego/Obcego, spojrzenia na jego ułomności z czułością i akceptacją. Jak w każdej baśni, nasz bohater spotka w podróży Mędrca (w Małym Księciu symbolizuje go Żmija), tajemniczą postać, ktora posiadła wielką wiedzę, doświadczenie i niezwykły dar zmieniania ludzkiego życia.

Spektakl Pauliny Wycichowskiej jest próbą dojrzałej, niekiedy ostrej, bo odartej ze stereotypów i jednoznaczności, lektury książki Antoine'a de Saint-Exupery'ego. Artystka wskazuje na pułapki, w które wpada Mały Książę, odrzucając kolejne szanse budowania przyjaźni z napotykanymi postaciami. To pochopna ocena, brak współczucia i cierpliwości oraz pogarda dla ludzkich słabości uniemożliwiają mu budowanie związków i duchowo-emocjonalną harmonię. Zastosowany przez Paulinę Wycichowską psychologiczny mechanizm interpretacyjny buduje nową perspektywę dla odczytania postaci Narratora-Pilota: Mały Książę jest w istocie niedojrzałą częścią, „wewnętrznym dzieckiem” Pilota. Samotność na Pustyni okazuje się dla Narratora szansą na odbycie symbolicznej podroży w głąb siebie: porzucenia idealnej (a więc nierealnej) wizji miłości symbolizowanej przez Różę na rzecz dojrzałości. Dojrzałości, osiągnąwszy którą rozumiemy, że nic nie jest jednoznaczne: ludzie są zarazem piękni i brzydcy, niewinni i okrutni, pragnący miłości i jednocześnie przed nią uciekający. Wizualną metaforą tych sprzeczności jest w spektaklu „figura niemożliwa” – operujący złudzeniem optycznym płaski rysunek, który sprawia wrażenie trójwymiarowości, jednak konstrukcja jego trójwymiarowego odpowiednika jest niemożliwa…

1 Clarissa Pinkola Estés, Biegnąca z wilkami, przeł. Agnieszka Cioch, Poznań 2011.
2 Bruno Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, Warszawa 1996.