Teatr Współczesny (Wrocław)
„Bramy Raju” wg Andrzejewskiego
18. 11. 2015 r. – środa
godz. 19.00
Wytwórnia, ul. Łąkowa 29
fot. Tomasz Żurek, WTW
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
O spektaklu
adaptacja i reżyseria: Paweł Passini
asystenci reżysera: Beata Passini, Grzegorz Grecas
scenografia i kostiumy: Anna Met
asystentka scenografki: Marta Kosek
muzyka: Daniel Moński, Paweł Passini
projekcje: Maria Porzyc
światło: Jan Sławkowski
inspicjentka, suflerka: Elżbieta Kozak
OBSADA:
Spowiednik — Bogusław Kierc
Ludwik z Vendôme, hrabia na Chartres i Blois — Włodzimierz Dyła [gościnnie] / Przemysław Kozłowski
Goliard — Krzysztof Boczkowski
Maud — Ewelina Paszke-Lowitzsch
Maud Biała — Jolanta Solarz
Robert — Jerzy Senator
Robert Biały — Michał Szwed
Blanka — Elżbieta Golińska
Blanka Biała — Maria Kania
Aleksy — Maciej Tomaszewski
Aleksy Biały — Piotr Bondyra
Jakub — Krzysztof Kuliński
Jakub Biały — Maciej Kowalczyk
premiera 22 lutego 2014 r.
Powieść Jerzego Andrzejewskiego wydana w 1960 r. opowiada o krucjacie dziecięcej z 1212 r. zwołanej przez pasterza Jakuba z Cloyes w intencji uwolnienia Grobu Pańskiego spod panowania niewiernych. Sposób myślenia i samowiedza młodych krzyżowców niewiele mają jednak wspólnego z mentalnością człowieka XIII wieku. Nie chodzi tu bowiem o rekonstrukcję historii, lecz o pokazanie uniwersalnych, ponadczasowych mechanizmów rządzących ludźmi i ich zachowaniami. O obnażenie wielkich idei, skażonych już w momencie narodzin, zwłaszcza gdy wypływają z zatrutych źródeł, jak nieszczęście, cierpienie, zagubienie, ślepa wiara. Tą powieścią Jerzy Andrzejewski rozliczał się z okresem swojej fascynacji komunizmem. Utwór składa się z dwóch zdań, z czego drugie obejmuje tylko cztery słowa: „I szli całą noc”.
Paweł Passini o spektaklu:
„Pięcioro młodych pasterzy wyrusza w stronę Jerozolimy. Idą dzieci, niosą krzyże. Po kilku dniach jest ich wiele tysięcy. Czyste i niewinne porzucają domy, żeby wyzwolić od pogańskiej niewoli pusty grób Chrystusa. Nikt z nich nie zobaczy złotych bram raju. Zaludnią za to domy publiczne i alkowy całego Bliskiego Wschodu lub padną z głodu i wycieńczenia. Bóg, który jest miłością, przygląda się temu widowisku w milczeniu. Brak jego reakcji może świadczyć o tym, że ogląda z zapartym tchem. Albo zasnął. Obdarzony wolną wolą człowiek nieustannie dostarcza mu coraz to nowej rozrywki. Już od czasów Hioba zaskakuje stwórcę aktorskim talentem i radykalnym zmysłem performera, wydobywając ze swych wątłych trzewi wciąż nowe tony okrzyków i westchnień. Jest napisane, że miłość może zdziałać cuda. To dobrze, że miłość to potrafi, bo nic prócz cudu nas nie uratuje. Kochają się więc dzieci ile sił w serduszkach, kochane są do końca, bez reszty, do bólu.”
W spektaklu wykorzystano fragmenty „Krucyaty dziecięcej” Marcelego Schwoba w przekładzie Zenona Przesmyckiego (Miriama).
Paweł Passini
Reżyser teatralny, kompozytor. Jeden z prekursorów nurtu teatru interaktywnego w Polsce. Założyciel pierwszego na świecie teatru internetowego neTTheatre. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował na Uniwersytecie Warszawskim filozofię i kulturoznawstwo. Jako spektakl dyplomowy zrealizował „Dybuka” Szymona An-skiego w poznańskim Teatrze Nowym. Związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Pracował m.in. w: Izraelu, Finlandii, USA, Indiach, Grecji, we Włoszech, na Cyprze. W karierze ma także epizody aktorskie. Wyreżyserował m.in. „Zbrodnię z premedytacją” Witolda Gombrowicza w Teatrze Miejskim w Gdyni, „Klątwę” Stanisława Wyspiańskiego i „Ifigenię w Aulidzie” Eurypidesa w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, „Artaud — Sobowtór i jego teatr” w warszawskim Teatrze Studio i „Amszela Kafkę” [współautorstwo z Tomaszem Gwincińskim] w Teatrze Polskim we Wrocławiu. 1 sierpnia 2008 r. w Muzeum Powstania Warszawskiego przygotował „Hamleta 44” wg Szekspira. W 2007 r. na scenie krakowskiej Łaźni Nowej wyreżyserował „Odpoczywanie” — pierwszy spektakl pokazywany na żywo w Internecie. W 2007 r. zrealizował z Teatrem Chorea z Łodzi spektakl „Sczeźli” wg tekstów Tadeusza Kantora.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotych Masek za „Ifigenię w Aulidzie”, „Słownik Chazarski — Dzieci Snów”, Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyka Polska za reżyserię „Klątwy” oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego za spektakl „Morrison/Śmiercisyn”. Swoje autorskie spektakle „Turandot” oraz „Kukła. Księga Blasku” prezentował na FRINGE Festival w Edynburgu, gdzie otrzymał Herald Angel i Total Theater Award. Oprócz pracy artystycznej ze swoim zespołem prowadzi także działalność laboratoryjną i dydaktyczną, m.in. międzynarodowy projekt badań nad technikami aktorskimi w tragedii antycznej Dynamika Metamorfozy realizowany przez Stowarzyszenie Artystów „Bliski Wschód” z Lublina i Instytut Grotowskiego we Wrocławiu. Laureat nagrody ANGELUS przyznawanej w Lublinie tym, którzy niosą pomoc i przywracają nadzieję innym [2014 r.].
Anna Met
Absolwentka wydziału scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stale współpracuje z Natalią Korczakowską. Wspólne projekty, to m.in.: „Pensjonat Madryt” [Centrum Artystyczne M25 w Warszawie, 2005], „Verklärte Nacht” [Teatr Narodowy w Warszawie, 2006], „Smycz” [Teatr Polski we Wrocławiu, 2006], „Strefa działań wojennych” [Teatr Rozmaitości w Warszawie, 2006], „Śmierć człowieka-wiewiórki” [2007] oraz „Elektra” [2008] w Teatrze im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, „Nelly” na podstawie „Skrzywdzonych i poniżonych” Fiodora Dostojewskiego [Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2008], „Pasażerka” Zofii Posmysz [Wrocławski Teatr Współczesny, 2009], „Solaris. Raport” na podstawie „Solaris” Stanisława Lema [Teatr Rozmaitości w Warszawie, 2009], „Dynastia. Sclerosis multiplex” [Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, 2010], „Natan Mędrzec” [Teatr Narodowy w Warszawie, 2012]. Pracowała także z Grażyną Kanią — „Nordost” [Teatr Polski w Bydgoszczy, 2007], Anną Smolar — „Pani z Birmy” [Teatr Polonia w Warszawie, 2009 ], „Bullerbyn” [Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu, 2011].
W 2011 r. zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim — Operze Narodowej, przygotowując na Scenie Kameralnej świetnie przyjętą inscenizację „Jakoba Lenza” Wolfganga Rihma. Kolejna realizacja operowa to scenografia do „Halki” Stanisława Moniuszki w reżyserii Natalii Korczakowskiej. W następnych latach zrealizowała scenografię do dwóch przedstawień w reżyserii Iwana Wyrypajewa: „Iluzje” [Stary Teatr w Krakowie, 2012] i „Ożenek” [Teatr Studio w Warszawie, 2013].
Daniel Moński
Z muzyką związany od 12 lat, religioznawca, absolwent Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie. Wielokrotnie podróżował na Wschód zdobywając teoretyczną i praktyczną wiedzę muzyczną. Muzyk kolektywów Masala SoundSystem, Trifonidis Roots Trio, Sama Yoon oraz MundoMono, w których gra na instrumentach perkusyjnych [darabuka, daf, bendir, cajon, tabla, dhol] oraz śpiewa alikwotowo [kargyra, hoomey, Sygut]. Kompozytor i współkompozytor muzyki teatralnej, m.in. do spektakli Pawła Passiniego [„Wszystkie rodzaje śmierci”, 2009; „Yerma”, 2011; „Artaud — Sobowtór i jego teatr”, 2011; „Kukła — Kantor//re//mix”, 2011], Zbigniewa Kowalskiego [„Z diariusza prywatnego”, 2009; „Bóg Fejs”, 2010], Filiz Ozcan [„Cutting coast”, „Rusalka”, „A Midsummer Nights Dream”, 2012, Newcastle-under-Lyme, Wielka Brytania].
Współpracował m.in. z zespołami Yerba Mater, Ogrody Alamut, Maćko Korba, Zespół Polski Marii Pomianowskiej oraz z Jędrzejem „Kodymem” Kodymowskim [Apteka] i Maciejem Cieślakiem [Ścianka], Mamadou Dieuf’em, Denisem Kolokolem, Lenką Lichtenberg, Dimą Gorelikiem, Saskią Bodeke i Peterem Greenawayem [„Wielki Wybuch” w Centrum Nauki Kopernik], Mittu Sainem — genialnym dholistą z Pakistanu, Sabri Brothers — legendarnym zespołem qawwali z Pakistanu, z perskim kompozytorem Mahdim Golamy i tureckim gitarzystą Denizem Atalayem — tworząc zespół Alli Turnam.
Maria Porzyc
Absolwentka Liceum Plastycznego w Lublinie oraz ASP we Wrocławiu [Wydział Ceramiki i Szkła]. W 2006 r., obok ceramiki, zaczęła zajmować się sztuką performensu. Dyplom, traktujący o związkach między ceramiką i performensem, obroniła w 2011 r. Zainteresowanie sztuką tworzoną „na żywo” i improwizacją doprowadziło ją w 2008 r. do nawiązania trwającej do dzisiaj współpracy z Pawłem Passinim i zespołem neTTheatre. Od tego czasu głównym polem jej działania są nowe media. Jest autorką scenografii multimedialnych do kilkunastu spektakli m.in. „Hamlet 44”, druga część. tryptyku „Osąd”, „Artaud — Sobowtór i jego teatr”, „Morrison/Śmiercisyn”, „Wanda”. Część z nich również realizowała, m.in.: „Turandot”, „Zwierzątka małe zwierzenia” oraz „Kukła. Księga Blasku”. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea [projekcje do spektaklu „Muzg”, w reżyserii Tomasza Rodowicza]. Scenografia i projekcje do spektaklu „Morrison/Śmiercisyn” zostały wyróżnione na XX Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek SPOTKANIA w Toruniu. W pracy wykorzystuje video, różne rodzaje animacji, a także obraz interaktywny tworzony „na żywo”. Czasami różne techniki przenikają się w obrębie jednej projekcji. Równolegle do pracy teatralnej zajmuje się vj’ingiem. Tworzy wizualizacje na koncertach zespołów Blue Rabbit i Tatvamasi.