Chór DISCANTUS (Hiszpania)
koncert
20. 11. 2015 r. – piątek
godz. 20.00
Kościół MBZ, ul. Łąkowa 42
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
Chór „Discantus” z Murcji
Dyrektor: Ángel Luis Carrillo Gimeno
Chór „Discantus” powstał w 1995 roku, z inicjatywy dyrygenta Ángela Luis Carrillo Gimeno. Składa się z około osiemdziesięciu członków „Sekcji oficjalnej”, poza którą istnieje również chór kameralny, sekcja dla dzieci, młodzieży oraz sekcja dla kandydatów. W sumie „Discantus” składa się nawet z 400 aktywnych śpiewaków.
W ciągu dwudziestu sezonów ciężkiej pracy zyskał miano pierwszego podmiotu muzycznego w kraju, oferując koncerty w Chinach, USA, Polsce, Argentynie, Niemczech, Francji, Portugalii, we Włoszech i całej Hiszpanii. Zdobywał nagrody w konkursach krajowych i międzynarodowych, występując w telewizji w tych krajach oraz w telewizji hiszpańskiej, a także międzynarodowych i krajowych stacjach radiowych.
W swojej dyskografii, posiada czternaście utworów wydanych w najróżniejszych stylach, między innymi: „Stabat mater” F. J. Haydna, „Romancero Gitano” M. Castelnuovo-Tedesco, „Cantos de nuestra Tierra”, „Nuestra Navidad”, „Misa Jubilar” Fo. Canto, „Pasión según S. Marcos” J. S. Bacha, a także „CD didactico con ejemplos corales” dla amerykańskiego wydawnictwa McGraw Hill oraz „Con Versiones”, z którym koncertował w Stanach Zjednoczonych w sierpniu 2010. We wrześniu 2015 zaprezentował swój najnowszy album „Discantus Latino”.
Chór wykonuje ważne dzieła chóralne z repertuaru symfonicznego, jak „Pasja św. Mateusza” (Bach), „Mesjasz” (Handel), „Requiem” Mozarta, „Carmina Burana” (Orffa) i wiele więcej. Charakterystyką chóru jest jego wszechstronność, dlatego w jego repertuarze znajdziemy także „Romancero Gitano” Garcia Lorki, oratorium argentyńskie „Navidad Nuestra” wraz z grupą argentyńską „Huella Pampeana”, koncert „Gospel Americano” z Jimmy Williamsem i „The Jazz Factory”, pokaz muzyki kubańskiej „Son Cubanisimo” z kubańską grupą „Chocolate Latino”, a także wiele spektakli zarzueli i opery wykonywanych w całej Hiszpanii.
Ángel Luis Carrillo Gimeno
Urodzony w Murcji, od dzieciństwa ściśle związany ze śpiewem chóralnym, uczestniczył jako śpiewak i solista w różnych grupach regionalnych. Równolegle do formacji chórowej, studiował altówkę, organy i klawesyn w Konserwatorium Muzycznym w Murcji. Wyższy stopień w zakresie dyrygentury chóralnej otrzymał w „Royal School of Music” w Londynie.
Skomponował muzykę do wielu spektakli teatralnych. Nagrał wiele płyt jako akompaniator, śpiewak i dyrygent różnych chórów dziecięcych i młodzieżowych.
W dziedzinie edukacji, prowadził różne wykłady, kursy i konferencje na temat dyrygentury chóralnej, pedagogiki muzyki dla Consejería de Educación w Murcji, na Uniwersytecie w Murcji, Katolickim Uniwersytecie Św. Antoniego, na KUL-u w Polsce i dla Federación Coral Argentina. Żywo zainteresowany popularyzowaniem muzyki chóralnej wśród młodszych, założył wiele chórów młodzieżowych związanych ze szkołami, a także prowadził ważne podmioty chóralne z regionu Murcja.
Obecnie łączy stanowisko profesora edukacji muzycznej z prowadzeniem chóru „Discantus” z Murcji i koordynuje warsztaty Orkiestry Symfonicznej UCAM.
Program koncertu
Część I (muzyka hiszpańska)
Jesu dulcis memoria — T. L. de Victoria (1548-1611)
(katolicki hymn przypisywany św. Bernardowi z Clairvaux)
Popule meus — T. L. de Victoria (1548-1611)
(Żale. Adoracja Krzyża — Wielki Piątek)
Ave María — T. L. de Victoria (1548-1611)
(modlitwa katolicka oparta na Ewangelii wg Łukasza 1,28)
O magnum mysterium — T. L. de Victoria (1548-1611)
(responsorium liturgiczne Godziny Czytań Uroczystości Bożego Narodzenia)
Tenebrae factae sunt — T. L. de Victoria (1548-1611)
(z „Officium Hebdomadae Sanctae” — Ewangelia wg św. Łukasza 23,44-46)
Pecantem me — C. de Morales (1500-1553)
(z „Officium Defunctorum”)
O crux — F. Sors (1778-1839)
(z hymnu eucharystycznego „Vexilla Regis”)
Panis angelicus — H. Eslava (1807-1878)
(hymn św. Tomasza z Akwinu na Uroczystość Bożego Ciała)
Senor, me cansa la vida — J. A. García (1935-2015)
(z wiersza „Tres cantares” Antonio Machado)
Część II
Crux Fidelis — J. C. non Papa (1510-1555)
(antyfona i hymn z liturgii Wielkiego Piątku)
Christus Factus est — F. Anerio (1560-1614)
(z mszy „In Coena Domini” z Wielkiego Czwartku)
In monte oliveti — L. Viadana (1560-1627)
(wg Mt 3-9)
De profundis clamavit — C. W. Gluck (1714-1787)
(Psalm 130)
Nos autem gloriari — M. Haydn (1737-1806)
(introit Feria V „In Coena Domini” — Wielki Czwartek)
Adoramus te — W. A. Mozart (1756-1791)
(modlitwa wstępna z „Vía Crucis” na Wielki Piątek)
Salvum fac regem — F. Mendesohnn (1809-1847)
(Psalm 29)
Locus Iste — A. Bruckner (1824-1896)
(graduał z mszy na poświęcenie kościoła)
Eli, eli — L. Bardos (1899-1986)
(Ostatnie słowa Jezusa na krzyżu — Mt 27:46)
Na bis
Salmo 150 — E. Aguiar (1950)
(doksologia końcowa z psalmu 150)