polski

english

français

Adam Strug i Kwadrofonik (Warszawa)

„Requiem ludowe”

08. 11. 2016 r. – wtorek
godz. 19.00
Akademia Muzyczna, ul. Żubardzka 2

© archiwum zespołu

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Requiem ludowe”

Skomponowana na nowo muzyka żałobna, zanurzona w tradycji pieśni mazowieckich i tekstach pochodzących ze Śpiewnika Pelplińskiego z 1871 roku.

muzyka: Kwadrofonik
słowa: tradycyjne
Adam Strug – śpiew
Emilia Sitarz – fortepian
Bartek Wąsik – fortepian
Magdalena Kordylasińska – instrumenty perkusyjne
Miłosz Pękala – instrumenty perkusyjne

Spotkanie nestora pieśni tradycyjnych Adama Struga (znanego m.in. z albumu „Adieu” oraz współpracy ze Stanisławem Sojką – „Strug. Leśmian. Soyka” 2014) wraz z tegorocznymi laureatami Paszportu Polityki, grupą Kwadrofonik, doprowadziło do powstania dzieła na pograniczu muzyki tradycyjnej i współczesnego eksperymentu. „Requiem...” w sposób symboliczny nawiązuje do mszy żałobnej. Wyrafinowana struktura dzieła (kolejne etapy wędrówki człowieka ku śmierci) łączy się z pięknem interpretacji Adama Struga i eksperymentalnymi oraz niezwykle sugestywnymi aranżacjami grupy Kwadrofonik. Słychać w nich odwołania do minimalizmu, techniki inside-piano i improwizację. Zespół chętnie poszerza też instrumentarium, akompaniując Strugowi np. na klawiaturze telefonu komórkowego.

Program koncertu:
Preludium (Żegnam Cię Mój Świecie Wesoły…)
I. Śmierć
Czemu Tak Rychło, Panie
Alfabet
Powiem Prawdę Świecie Tobie
Interludium (Żegnam Was Mitry i Korony…)
II. Wędrówka
Piekło
Czyściec
Niebo (Na Smętarzu Mieszkać Będę)
Postludium (Żegnam Was Wszystkie Elementa…)
III. Wieczność / Eternity

* * *

Niepojawiające się na polskim rynku od ponad stulecia pieśni, funkcjonowały w przekazie ustnym, a także w postaci odpisów w zeszytach wiejskich pieśniarzy. W ten sposób podlegały one zniekształceniom, wzbogacały się o kolejne warianty. Paradoksalnie najbardziej „żywe” pozostają utwory pogrzebowe, po które właśnie na albumie „Requiem ludowe” sięgają Adam Strug i Kwadrofonik. (…) Nie zestarzała się również muzyczna strona tych pieśni. Duża w tym zasługa zespołu, który postanowił nie odgrywać nabożnych utworów z przesadną czcią. Już na etapie pierwotnej koncepcji artyści odrzucili wizję wokalnego recitalu z oszczędnym akompaniamentem. W rezultacie trudno powiedzieć, kto jest tutaj postacią pierwszoplanową. Środek ciężkości często się zmienia, a głos Adama Struga pojawia się i znika. Jest to podyktowane także specyfiką przedstawianego rytuału. Tajemnicy przejścia, która na podobieństwo mickiewiczowskich „Dziadów” ma swój ustalony porządek.
Jan Błaszczak „Tygodnik Powszechny” 26. 04. 2015 r.

Adam Strug to śpiewak i instrumentalista, poeta, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, etnomuzykolog, scenarzysta filmów dokumentalnych, lider muzycznej kompanii wykonującej jego autorskie piosenki. Zajmuje się głównie sztuką wokalną, ale nie stroni od form czysto instrumentalnych. Jego piosenki wykonują Stanisław Soyka, Wojciech Waglewski, Mieczysław Szcześniak, Janusz Prusinowski Trio oraz grupy folkowe.
Powołał do życia zespół śpiewaczy „Monodia Polska”, wykonujący polskie pieśni przekazywane w tradycji ustnej. Sam Strug pisze o muzyce polskiej, że jest „najpiękniejsza na świecie, a do tego nasza”. W muzyce ludowej odnajduje barokowe partytury klasztorne i dworskie, które ludzie prości uznali niegdyś za własne, a dołożone przez nich elementy bynajmniej nie odebrały tej muzyce szlachetności.

Kwadrofonik powstał z połączenia dwóch duetów: Lutosławski Piano Duo (E. Sitarz i B. Wąsik) i perkusyjnego Hob-Beats Duo (M. Kordylasińska i M. Pękala) — inspiracją dla nich była „Sonata na dwa fortepiany i perkusję” Béli Bartóka. Kwartet, znany z wirtuozerii, wrażliwości i poczucia humoru, z równym talentem i wdziękiem opracowuje utwory klasyczne, folk, piosenki dla dzieci, kompozycje zamawiane i własne. Koncertuje w Europie, obu Amerykach, na Bliskim i Dalekim Wschodzie.