Lech Wieleba „Poetic Jazz Symphonic” (Szwajcaria / Niemcy) & Polska Filharmonia Sinfonia Baltica (Słupsk)
koncert
09. 11. 2016 r. – środa
godz. 19.00
Teatr Muzyczny, ul. Północna 47/51
fot. Sławomir Żabiński
Archiwum Festiwalu
XIX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2015 r.
XVIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2014 r.
XVII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 3 — 17. 11. 2013 r.
XVI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2012 r.
XV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2011 r.
XIV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2010 r.
XIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 22. 11. 2009 r.
XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2008 r.
XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 18. 11. 2007 r.
X Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 —19. 11. 2006 r.
IX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 6 — 20. 11. 2005 r.
VIII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 2004 r.
VII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 16. 11. 2003 r.
VI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 17. 11. 2002 r.
V Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 4 — 18. 11. 2001 r.
IV Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 5 — 19. 11. 2000 r.
III Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 7 — 21. 11. 1999 r.
II Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 8 — 21. 11. 1998 r.
I Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi 2 — 30. 11. 1997 r.
O festiwalu
Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum logistyczne festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.
Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.
Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.
Pobierz
aktualne pliki i znaki graficzne
XX Festiwal Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi
6 — 20 listopada 2016 roku
polskie logo poziome [cdr ver.9]
polskie logo pionowe [cdr ver. 9]
polskie logo poziome [psd CS5]
polskie logo pionowe [psd CS5]
polskie logo — zip — wszystkie znaki spakowane
logo français horizontal [jpg]
logo français horizontal [png]
logo français horizontal [pdf]
logo français horizontal [cdr ver.9]
logo français vertical [cdr ver. 9]
logo français horizontal [psd CS5]
logo français vertical [psd CS5]
logo français — zip — tous les fichiers
English logo horizontal [cdr ver.9]
English logo vertical [cdr ver. 9]
English logo horizontal [psd CS5]
English logo vertical [psd CS5]
English logo — zip — all files
Cookies
Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.
Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.
Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.
Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.
Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe jednorazowo ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.
W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).
W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.
W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.
W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.
2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.
Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.
3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).
Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.
Poetic jazz
Claas Ueberschär — trąbka/flugelhorn
Enno Dugnus — piano
Paweł Wieleba — perkusja/instrumenty perkusyjne
Lech Wieleba — kontrabass
POETIC JAZZ — to poezja bez słów
Nowość! POETIC JAZZ SYMPHONIC... Usłyszymy kompozycje Lecha Wieleby po raz pierwszy zaarażowane na kwartet jazzowy i orkiestrę symfoniczną.
Ewenementem jest to, że wspólny koncert kwartetu Lecha Wieleby i orkiestry Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica prowadzony będzie przez dwóch dyrygentów, Bohdana Jarmołowicza i Jerry'ego Gates'a z Bostonu. Zwykle podczas koncertu zmieniają się muzycy, tu będą zmieniać się dyrygenci, gdyż każdy z nich będzie dyrygował przez siebie zaaranżowanymi utworami.
POETIC JAZZ SYMPHONIC (CD/DVD) to nowa płyta. Na koncercie festiwalowym zaprezentowane będą kompozycje zarówno pochodzące z niej, jak również nowe, grane przez kwartet.
Poetic jazz — nie jest nową próbą scenicznego połączenia poezji i jazzu, to nazwa zespołu, jak również autorskiego konceptu muzycznego Lecha Wieleby, w którym znalazł sposób na pełne życia i przesiąknięte niezwykłą aurą łączenie lirycznych, uduchowionych form wywodzących się z muzyki klasycznej, ze słowiańską śpiewnością i melodyką polskiego jazzu. Krytycy piszą: „o nowym stylu”, „o muzycznym języku ponad podziałami” czy też „o eleganckiej symbiozie improwizacji z klasyką”. Wszyscy podkreślają konsekwencję, z jaką Lech Wieleba, pomysłodawca i autor wykonywanych przez zespół kompozycji, podąża wyznaczoną przez siebie drogą, łącząc urokliwe melodie z wyrafinowanym jazzowym pulsem. Dla samego twórcy, jego muzyka jest kreatywnym sposobem wyrażania uczuć lub emocjonalnym sposobem komunikowania się ze światem. Każda kompozycja jest małą muzyczną opowieścią o codziennych sprawach i zdarzeniach, którą każdy może interpretować po swojemu.
Muzyka zespołu Poetic jazz jest pełna poezji — nie unika także melancholijnych nastrojów. Nieczęsto zdarza się jazzowej formacji tak intensywnie poruszać emocje.
Poetic jazz stworzył przed dziesięcioma laty, pochodzący ze Słupska, a mieszkający od lat na Zachodzie (Niemcy, Szwajcaria), Lech Wieleba.
Maturę zrobił w Słupsku. Kontrabas studiował u prof. Stanisława Rośka w Gdańsku. Po pięciu latach doświadczeń muzycznych w Orkiestrze Opery i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, poświęcił się z pasji muzyce jazzowej. Kompozycję studiował u prof. Ben Newhouse w Berklee School of Music. Lech Wieleba otrzymał z rąk Zofii Komedowej, na festiwalu Dni Komedy w Warszawie (1980) — „Nagrodę Indywidualną im. Krzysztofa Komedy”. Był współzałożycielem z Leszkiem Kułakowskim zespołu Antiquintet i jako kontrabasista przyczynił się do jego dużych sukcesów.
Nim zdecydował się na realizację własnych dźwiękowych wizji, grał w wielu europejskich formacjach, nie tylko jazzowych, pisał muzykę dla teatru i telewizji i uczył (inscenizacja „Chawale” — Theater am Hechtplatz w Zürichu, „La Musica” Marguerite Duras — Theatron w Hamburgu, „Sie sprechen von mir nur leise” Maschy Kaleko, „Die Aussenseiter” TV-film, ProSieben.
Jego partnerami w zespole są:
Claas Ueberschär grający na skrzydłówce (flugelhorn) trębacz, absolwent renomowanej Academy of Music & Theater w Hannowerze, jak również New School i Mannes Collage w Nowym Yorku.
Paweł Wieleba, perkusista, syn, absolwent muzykologii Uniwersytetu w Hamburgu i uczeń wykładającego na University of North Florida, perkusisty Danny Gottlieba (Pat Matheny).
Enno Dugnus, pianista o słowiańskich korzeniach (jego ojciec jest Litwinem), który studiował fortepian i trąbkę w Akademii Muzycznej Kassel oraz u prof. Paula Grabowsky'ego i Waltera Norrisa. Ma na swym koncie m.in. współpracę z Ken Peplowskim, Jamesem Moody, Spike Robinsonem i Rachel Gould.
Wcześniej pianistami byli: pochodzący z Avignionu, André Mornet (2002-04), z którym Wieleba przez kilka lat grał wcześniej z Clark Brothers (Cotton Club NY), oraz odnoszący niebanalne sukcesy po obu stronach oceanu, Adzik Sendecki (2004-09).
Poetic jazz ma na koncie trzy płyty: nagraną z André Mornetem „Open The Heart” (2002), z Adzikiem Sendeckim „Danzarina” (2005) i z Enno Dugnusem „Mazur” (2009). Oraz najnowszą — „Poetic Jazz Symphonic” kwartetu Lecha Wieleby z orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica.
Występ formacji na 17. Komeda Jazz Festiwalu uznany został za sensację.
Bohdan Jarmołowicz
Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu.
W roku 1976 ukończył dyrygenturę w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego, zaś w roku następnym kompozycję w klasie prof. Floriana Dąbrowskiego. W czasie studiów prowadził intensywną działalność w reaktywowaniu ruchu jazzowego Wielkopolski. Rezultatem tej działalności była grupa Warsztat, z którą zdobył szereg nagród na festiwalach Jazz nad Odrą (I nagroda za kompozycję, II nagroda w kategorii instrumentalistów, III i IV — nagrody zespołowe). Jest laureatem III nagrody Międzynarodowego Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu, a także nagrody specjalnej na Festiwalu Złota Tarka w Warszawie. Współpracował z orkiestrą Polskiego radia i Telewizji w Poznaniu, z którą dokonał wielu nagrań radiowych i płytowych, w tym własnych kompozycji i aranżacji. Komponował i nagrywał muzykę do spektakli teatralnych (w tym dla Teatru Telewizji) oraz do filmu. Jako dyrygent wziął udział w nagraniu muzyki do głośnego amerykańskiego filmu „Stalin” z Robertem Duvallem w roli głównej.
Jest finalistą Konkursu Młodych Dyrygentów w Besançon (Francja) w 1980 roku.
W latach 80. i 90. występował w Europie Zachodniej jako dyrygent i generalny dyrektor muzyczny amerykańsko-niemieckich produkcji znanych musicali, między innymi „Kabaretu”, „West Side Story” i „Phantom of The Opera”. Koncertował i nagrywał z licznymi orkiestrami, m.in. Das Sinfonie Orchester Berlin. W 1991 r. jako jeden z czterech dyrygentów wziął udział w europejskiej prapremierze kompozycji George’a Crumba „The Star Child” podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień.
Od ponad dwudziestu lat opracowuje różne stylistycznie programy na potrzeby orkiestry symfonicznej. Jako aranżer i dyrygent wziął udział w realizacji dwudziestu pięciu płyt, m.in. „Beatles Symphony” ze skrzypkiem Vadimem Brodskim i WOSPR-em, „Musicale, musicale” z orkiestrą Filharmonii Narodowej, „Beatles Symphony Orchestra”, „Czy mnie jeszcze pamiętasz?”, „W dzień Bożego Narodzenia — kolędy” z Państwową Orkiestrą Kameralną w Słupsku Sinfonia Baltica (obecnie: Polska Filharmonia Sinfonia Baltica), której jest dyrektorem. Ze słupską orkiestrą i amerykańskim saksofonistą Gregiem Banaszakiem nagrał płytę z rzadko wykonywanymi kompozycjami na saksofon i orkiestrę kameralną (Rachmaninow, Głazunow, P. M. Dubois, Villa-Lobos, Ibert). Koncert P. M. Dubois był pierwszą rejestracją płytową tego utworu na świecie. Płyta ta, nagrana w kwietniu 1998 roku dla amerykańskiej wytwórni Centaur Records, uzyskała nominację do prestiżowej nagrody amerykańskiego przemysłu muzycznego Grammy Awards w roku 1999.
W czerwcu 1999 roku wraz ze swoją orkiestrą, chórem i solistami wykonał w Słupsku, a rok później w Gdańsku „Requiem dla mojego przyjaciela” Zbigniewa Preisnera (była to druga po Warszawie, a trzecia w Europie prezentacja tego dzieła). Utwór ten został zaprezentowany także przez tych samych wykonawców na trzech koncertach w Holandii w roku 2005, w tym w słynnej sali Concertgebow w Amsterdamie.
Artysta na swoim koncie ma liczne prawykonania utworów współczesnych, m.in. kompozycje Krzesimira Dębskiego, Norberta Mateusza Kuźnika, Piotra Mossa, czy Mikołaja Hertla. Nagrał łącznie 25 płyt, w tym 22 ze swoją orkiestrą. Wśród nich, zatytułowaną „Chopin nieznany” z utworami kompozytora w nowych opracowaniach z udziałem pianisty Edwarda Wolanina, nagraną dla firmy płytowej DUX oraz kompakt amerykańskiej flecistki Katherine DeJongh z muzyką współczesnych kompozytorów amerykańskich dla wytwórni Centaur Records. Dla pieśniarza i aktora Andrè Ochodlo opracował na orkiestrę symfoniczną i zarejestrował pieśni żydowskie do tekstów Itziga Mangera. Ważnymi płytami w dorobku dyrygenta są płyty z muzyką poważną Krzesimira Dębskiego — „Koncertem fortepianowym”, „Koncertem na dwa Stradivariusy”, symfonią „Nihil homine mirabilius” — a także płyta z tangami Astora Piazzolli na skrzypce i bandoneon i suitą „Porgy and Bess” Gershwina w jego opracowaniu na skrzypce solo i orkiestrę symfoniczną.
Godnymi uwagi przedsięwzięciami zainicjowanymi przez Bohdana Jarmołowicza było wykonanie „Missa pro pace” Wojciecha Kilara w obecności kompozytora i „Violin Summit” — koncert gwiazd polskiej wiolinistyki (Kulka, Duda, Urbaniak, Dębski), nagrodzony Pomorską Nagrodą Artystyczną Gryf 2003 w kategorii: wydarzenie artystyczne oraz cykl koncertów pod nazwą „Muzyka łączy narody” z udziałem światowej sławy klezmerskiego zespołu Kroke.
W latach 2005-2007 wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica akompaniował słynnym zespołom baletowym, wśród nich Classique Ballet de Paris oraz Państwowemu Baletowi z St. Petersburga, wykonując muzykę Piotra Czajkowskiego do baletów „Dziadek do orzechów” i „Jezioro Łabędzie”. W roku 2008 Filharmonia wydała pierwszą w swoim dorobku płytę DVD z „Requiem d-moll” Mozarta, nagraną przez solistów, słupską orkiestrę i Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod batutą Jarmołowicza podczas nocnego koncertu w Gdańsku w rocznicę śmierci kompozytora.
W ostatnich latach do dorobku fonograficznego dyrygenta przybyły kolejne płyty m.in. „Poetic Jazz Symphonic” (CD/DVD) z kompozycjami Lecha Wieleby, nagrana z kwartetem Poetic Jazz i orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica, „Inny Chopin” z drobnymi utworami kompozytora zaaranżowanymi przez Jarmołowicza i Filipa Wojciechowskiego na trio jazzowe, trąbkę i orkiestrę smyczkową i „Magic of Accordion” z utworami na akordeon i bandoneon z udziałem Wiesława Prządki jako solisty.
Jerry Gates
Kompozytor, aranżer, dyrygent i profesor Berklee College of Music w Bostonie.
Uznanie zdobył za kompozycje i aranżacje dla światowych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Wykłada współczesne techniki aranżacyjne, kompozycję i orkiestrację. Uczy pisania i produkcji muzyki dla potrzeb studiów nagraniowych.
Prowadzi także kursy mistrzowskie online. Jest autorem publikacji książkowych „All Twelve-Dodecaphonic Sources For Contemporary Composition” (2001) oraz „Arranging For Horns” (2014).
Studiowal w Grove School of Music w Los Angeles.
Jerry Gates gościnnie poprowadzi kwartet Poetic Jazz i orkiestrę Polskiej Filharmoni Sinfonia Baltica w Słupsku dyrygując zorkiestrowanymi przez siebie kompozycjami Lecha Wieleby „Mazur”, „Faenza”, „Waiting for the Call” i „Elven Dance”, którymi również dyrygował podczas nagrań aktualnego CD/DVD „Poetic Jazz Symphonic”.