polski

english

français

Joseph Tawadros (wirtuoz oud, Egipt / Australia), Tamar Halperin (fortepian, Izrael), Valeriy Sokolov (skrzypce, Ukraina), Morphing Chamber Orchestra (Austria)

koncert

18. 11. 2016 r. – piątek
godz. 19.00
Wytwórnia, ul. Łąkowa 29

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

O koncercie

Joseph Tawadros — wirtuoz oud
Tamar Halperin — klawesyn
Valeriy Sokolov — koncertmistrz, skrzypce
Tomasz Wabnic — dyrektor artystyczny

Program koncertu

1. Antonio Vivaldi — „Winter”
2. Joseph Tawadros — solo
3. Joseph Tawadros — „Eye of the Beholder”
4. Joseph Tawadros — „Permission to Evaporate”
5. Joseph Tawadros — „Give or Take”
6. J.S. Bach — Harpsichord Concerto in D minor BWV 1052 (1. Allegro)
7. Joseph Tawadros — „Kindred Spirits”
8. Antonio Vivaldi — „Summer”
9. Joseph Tawadros — „Point of Departure”
10. Joseph Tawadros — „Constantinople”
11. Joseph Tawadros — „Sleight of Hand”

 

Joseph Tawadros

Joseph Tawadros to wirtuoz oud — instrumentu strunowego uważanego za przodka lutni, zwanego też lutnią perską, który w krajach arabskich jest równie popularny jak gitara czy pianino w Europie. Rodzina Tawadrosa wyemigrowała z Egiptu do Australii, gdy miał trzy lata. Mając osiem lat postanowił zająć się grą na oud. Jest absolwentem Uniwersytetu Nowej Południowej Walii, a w 2000 roku studiował także w Egipcie, w klasie skrzypiec Esawi Daghera. Następne lata przyniosły mu naukę gry na innych instrumentach: flecie z bambusa, arabskiej cytrze, qanun i wiolonczeli. Ma 33 lata, lecz już uważany jest za wiodącego na świecie wirtuoza i kompozytora. To mistrz instrumentalnej techniki, różnorodności i wrażliwości, obdarzony wielką muzykalnością, przez co jego koncerty wypełniają wielkie sale koncertowe na całym świecie.

Wprowadził nieznane dotąd dźwięki oud w główny nurt kultury zachodniej i został doceniony również przez świat arabski. Koncertuje w całej Europie, Azji, USA i na Bliskim Wschodzie, współpracując z wieloma słynnymi artystami (m.in. John Patitucci, Jack DeJohnette, Richard Bona, Howard Johnson). Występował i nagrywał z Australian Chamber Orchestra i Academy of Ancient Music w Londynie, co czyni go pierwszym i jedynym australijskim kompozytorem, którego muzyka została zaprezentowana przez tę prestiżowej orkiestrę. Nagrał 13 albumów. Na płycie „World Music” gra na 52 instrumentach (m.in. oud, qanun, skrzypce, ney, gitara portugalska, bas elektryczny, kalimba, akordeon), a jego brat James — na 11 instrumentach perkusyjnych. Joseph trzykrotnie zdobył nagrodę australijskiego przemysłu fonograficznego (2012, 2013, 2014). W tym roku został odznaczony Orderem Australii (AM) za zasługi dla muzyki.

Tamar Halperin

Tamar Halperin to absolwentka uniwersytetu w Tel Awiwie, Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii oraz Juilliard School w Nowym Jorku, gdzie otrzymała stopień doktora (2009). Jest pianistką, klawesynistką i dyrygentką, komponuje, aranżuje, wykonuje muzykę klasyczną, popularną, elektroniczną i jazz. Grany przez nią — jako solistkę lub członkinię grup kameralnych — repertuar mieści się w przestrzeni pięciu wieków, a prezentowała go w takich salach, jak Carnegie Hall (NYC), londyńska Wigmore Hall, Concertgebouw w Amsterdamie czy Filharmonia Berlińska. Otrzymała wiele prestiżowych nagród. Prywatnie Tamar Halperin jest żoną kontratenora Andreasa Scholla (Niemcy), znanego łódzkiej widowni z koncertu 19. edycji FKCh.

Valeriy Sokolov

Valeriy Sokolov jest młodym skrzypkiem z Ukrainy, stypendystą Yehudi Menuhin School (Londyn), laureatem wielu prestiżowych nagród muzycznych. Występował z Tonhalle Orchester Zürich, Chamber Orchestra of Europe, Orchestre National de Bordeaux-Aquitaine, Orkiestrą Symfoniczną Bazylei, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Cleveland Orchestra, Orchestre National de France, Tokyo Symphony Orchestra oraz Orkiestrą Mozarteum w Salzburgu. Jego amerykański debiut orkiestrowy to występ na Aspen Music Festival (2007). W lutym 2008 roku zagrał premierowy „Koncert na fortepian i skrzypce” Borysa Tichenko w Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz w Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie.

Tomasz Wabnic

skrzypek, altowiolista, dyrektor artystyczny, producent

„W ostatnich latach przekonałem się, że Tomasz jest nie tylko doskonałym skrzypkiem i muzykiem, ale również wybitnym twórcą muzycznych projektów. Udaje mu się zrealizować projekty w bardzo profesjonalny sposób i pozytywnie inspiruje innych uczestników tak, by dali z siebie co najlepsze, a to daje wspaniały efekt na scenie.” — Andreas Scholl (2016)

Tomasz Wabnic po raz pierwszy wystąpił na scenie jako muzyk w wieku czterech lat. Po studiach u legendarnej skrzypaczki prof. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu, z wyróżnieniem ukończył Wiedeńskie Konserwatorium w 2005 roku, a tytuł magistra otrzymał na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu w 2009 roku. Podczas studiów założył kwartet smyczkowy „Fidelio”, w którym grał na altówce. W 2003 roku był finalistą na International Chamber Music Competition w Melbourne. Pracował z takimi dyrygentami, jak Daniel Barenboim, Ennio Morricone, Gustavo Dudamel czy Yakov Kreuzberg, koncertowal kameralnie z Andreasem Schollem, Bobbym McFerrinem, Richardem Togniettim i współpracował z takimi kompozytorami jak Arvo Pärt, Paweł Łukaszewski czy Krzesimir Dębski.

Występował jako solista i kameralista w salach koncertowych, między innymi Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, sali Czajkowskiego Filharmonii Moskiewskiej czy City Opera Hall w Tokio.

W 2006 roku założył Morphing Chamber Orchestra, która potem doprowadziła do powstania w Wiedniu Morphing Music Institute. Nagrał 8 płyt dla Musiconu i Acte Prealable z zespołami muzyki dawnej Capella Czestochoviensis i Capella Claromontana, których do dzisiaj jest dyrektorem artystycznym, 2 płyty z Morphing Chamber Orchestra dla Gramola i Programu II Polskiego Radia oraz pierwszą CD produkcji Andreasa Scholl z utworzonym wraz z braćmi Sándorem i Ádámem Jávorkai w 2013 roku Huberman String Trio, na której znalazły się wszystkie wariacje goldbergowskie J.S. Bacha w opracowaniu Dmitra Sitkovetkiego na trio smyczkowe.

Tomasz występował i nagrywał dla Mezzo, arte, ORF, Ö1, TVP, TV Russia i Polskiego Radia.

„Koncert z Morphing Chamber Orchestra i jej dyrektorem Tomaszem Wabnicem był dla mnie wielką przyjemnością. Kreatywny wkład w program, wirtuozeria muzyków i praca zespołowa wszystkich były dla mnie prawdziwą inspiracją.” — Bobby McFerrin (2011)

 

Morphing Chamber Orchestra

„Morphing” (przeistaczanie się) — główny element nazwy zespołu reprezentuje jego filozofię, która oznacza stan ciągłego rozwoju, metamorfozy i zmian, co prowadzi do przełomowych nowych interpretacji muzycznych, ale jednocześnie oznacza dążenie do doskonałości wykonania.

„...czysta przyjemność dla ucha!” — Radio Ö1

Morphing Chamber Orchestra została założona w 2006 roku przez skrzypka i altowiolistę Tomasza Wabnica, który pełni rolę dyrektora artystycznego orkiestry. Od 2006 roku Morphing Chamber Orchestra podejmuje różne wyzwania repertuarowe od muzyki klasycznej, przez muzykę filmową i jazz, po muzykę współczesną. Zespół angażuje i współpracuje ze światowej sławy artystami, jak Bobby McFerrin czy Andreas Scholl oraz kompozytorami, jak Arvo Pärt.

Morphing Chamber Orchestra posiada wyłączne prawa do prawykonań utworów zgromadzonych w archiwach 700-letniego klasztoru jasnogórskiego. Archiwa zawierają z górą 3000 partytur ponad 400 polskich i zagranicznych kompozytorów, włącznie z utworami skomponowanymi przez Wolfganga Amadeusza Mozarta, Carla Dittera von Dittersdorfa i Josepha Haydna.

„Morphing Chamber Orchestra to mała orkiestra o wielkim duchu — Wspaniale się z nimi pracowało.” — Bobby McFerrin (2011)

„Koncerty z Morphing Chamber Orchestra łączą w sobie radosne muzykowanie wśród dobrych przyjaciół z gwarancją najwyższych technicznych umiejętności. Każdy koncert z Morphing Chamber Orchestra to najważniejszy punkt w moim muzycznym kalendarzu.” — Andreas Scholl

Morphing Chamber Orchestra dąży przede wszystkim do doskonałości wykonania połączonej z elastycznością oraz kreatywnością interpretacji i repertuaru. Wybitni młodzi muzycy, laureaci licznych międzynarodowych koncertów, stworzyli nową jakość w muzyce kameralnej. Ich ścieżki życiowe przecięły się w muzycznym świecie Wiednia, gdzie udali się, by doskonalić swoje umiejętności. Każdy występ Morphing Chamber Orchestra odzwierciedla ich radość w tworzeniu muzyki, wykonanej na najwyższym, światowym poziomie.

Morphing Chamber Orchestra wykonała nagrania dla różnych stacji telewizyjnych (ORF, TVP Kultura, HRT-Croatia) i radiowych (OE1 i Program 2 PR) oraz nagrała kilka płyt dla Gramoli. Koncertowała w takich salach jak Musikverein Vienna czy Tchaikovsky Concert Hall w Moskwie.