polski

english

français

Teatr Miniatura (Gdańsk)

„Remus” wg „Życia i przygód Remusa” Aleksandra Majkowskiego

19. 11. 2016 r. – sobota
godz. 19.00
Teatr Powszechny – Duża Scena, ul. Legionów 21

fot. Piotr Pędziszewski

O festiwalu

Festiwal Kultury Chrześcijańskiej zorganizowany został po raz pierwszy w roku 1997, z okazji 10-lecia istnienia Teatru LOGOS (ZOBACZ). Stanowi w pewnym sensie przedłużenie idei organizowanych w całej Polce w latach 70. i 80. Tygodni Kultury Chrześcijańskiej, mających wtedy stanowić przeciwwagę dla propagowanego przez państwowe media modelu kultury świeckiej, nieposzukującej wartości transcendentnych i poddanej działaniu cenzury. Łódzkie Dni Kultury Chrześcijańskiej organizowano, wykorzystując na potrzeby spotkań z artystami, spektakli, wystaw i projekcji wiele kościołów, sal i pomieszczeń w całej Łodzi. Jednym z takich miejsc była aula Jana Pawła II w podziemiach Kościoła pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy ulicy Kościelnej. Tam właśnie rozpoczął swoją działalność Teatr Logos, który przeniósł się ze swym twórcą, ks. Waldemarem Sondką (ZOBACZ), do kościoła przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie. To ten kościół w 1993 roku ks. arcybiskup Władysław Ziółek przekazał łódzkim twórcom i artystom, i erygował przy nim Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych Archidiecezji Łódzkiej. Do dzisiaj tu właśnie mieści się centrum „logistyczne” festiwalu, a we wnętrzach Kościoła Środowisk Twórczych odbywa się część festiwalowych imprez.

Festiwal tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie, w pierwszą niedzielę po dniu zadusznym. Trwa zazwyczaj dwa tygodnie, podczas których codziennie odbywają się różnego rodzaju zdarzenia specjalnie na ten czas przygotowane – premiery spektakli Teatru Logos i innych, zaprzyjaźnionych scen teatralnych, wystawy prac zaproszonych artystów, spektakle i przedstawienia zespołów zagranicznych, występy chórów i muzyków, często nie do zobaczenia w Polsce w żadnym innym czasie. Program festiwalu jest efektem całorocznej menedżerskiej pracy ks. Waldemara Sondki, dyrektora festiwalu, który wykorzystując dotychczasowe powiązania i kontakty zaprasza artystów interesujących, niebanalnych i tworzących sztukę nie zawsze religijną, ale zawsze poszukującą i na najwyższym poziomie. Dbałość o poziom propozycji festiwalowych jest stałą zasadą, środowisko Logosu bowiem od początku pragnęło dawać łodzianom możliwość kontaktu ze sztuką pozbawioną parafiańszczyzny, otwartą w spojrzeniu na człowieka i jak najdoskonalszą formalnie.

Festiwal nie jest działaniem nastawionym na dochód. Wszystkie karty wstępu są wydawane w formie bezpłatnych zaproszeń, a zespół Teatru Logos i osoby zaangażowane w organizację festiwalu działają na zasadzie wolontariatu. Nie oznacza to jednak, że Festiwal Kultury Chrześcijańskiej nic nie kosztuje. Przeciwnie, zorganizowanie zdarzenia kulturalnego na odpowiednim poziomie zawsze pociąga za sobą koszty. Organizacją środków zabezpieczających właściwą oprawę imprez festiwalowych zajmuje się ks. Waldemar Sondka przez cały rok. Udaje mu się pozyskać zarówno sponsorów (bez których Festiwal by nie istniał), jak i dotacje od instytucji zajmujących się finansowaniem kultury (bez których Festiwal nie miałby możliwości rozwoju). Wszystko to w celu zrealizowania podstawowej idei imprezy, która wywodzi się z Łódzkich Dni Kultury Chrześcijańskiej — umożliwienia przeżywania Tajemnicy poprzez sztukę każdemu, kto tego pragnie, kto tego potrzebuje. Spełnienie tej idei zakłada nieodpłatne uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych i tak od początku Festiwalu do dzisiaj jest, że wejściówki otrzymać może każdy, kto zechce poświęcić chwilę swojego czasu, by odstać swoje w kolejce w dniu otwarcia biura festiwalu. Jedynym ograniczeniem ilości wydawanych wejściówek jest pojemność sal, w których organizowane są poszczególne imprezy dwutygodniowego programu.

 

Cookies

Strona Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej używa cookies wyłącznie w celu dopasowania wyglądu i wyświetlania strony do preferencji użytkownika oraz dla gromadzenia statystyk odwiedzin (kraj, monitor, przeglądarka internetowa), pozwalających nam pracować nad ulepszeniem layoutu. Nie prowadzimy działań reklamowych z użyciem ciasteczek.

Nasza strona wymaga włączonej obsługi skryptów java.

Cookies to informacje tworzone przez skrypty obsługujące połączenie Twojej przeglądarki (zwane sesją) z serwerem obsługującym adres URL (adres internetowy wpisany w pasek adresu). Są one zapisywane na dysku Twojego komputera (ustawa nazywa to urządzeniem końcowego użytkownika) w folderach systemowych przeglądarki i używane przez serwer do rozpoznania Twoich ustawień, stanu poprzedniego lub wskazanych preferencji (np. wyboru koloru strony czy rozkładu list w wyliczeniach) przy każdym ponownym połączeniu. Cookies — jeśli istnieją zachowane na dysku — są pobierane i przesyłane z powrotem na serwer obsługujący adres URL w momencie rozpoczęcia przeglądania strony.

Cookies są konieczne do poprawnego działania różnych części większości witryn internetowych. Wyłączając cookies narażasz się na kontakt ze stroną działającą wadliwie.

 
1. Możesz zabronić przeglądarce internetowej zapamiętywania (akceptowania) plików cookies.

Spowoduje to prawdopodobnie utrudnienia w korzystaniu ze strony www, ciasteczka wymyślono bowiem jako mechanizm usprawniający działanie serwisów. Należy w tym celu zmienić na stałe – jednorazowo – ustawienia Twojej przeglądarki. Pamiętaj, żeby sprawdzić na wszelki wypadek te ustawienia po zainstalowaniu nowej wersji oprogramowania.

W przeglądarce Internet Explorer cookies można wyłączyć wykorzystując ustawienia — NARZĘDZIA — OPCJE INTERNETOWE — PRYWATNOŚĆ — WYBIERZ USTAWIENIE DLA STREFY INTERNETOWEJ (wersja IE 10).

W przeglądarce Firefox przez modyfikację ustawień — NARZĘDZIA — OPCJE — PRYWATNOŚĆ.

W Chrome — USTAWIENIA — ZAAWANSOWANE — PRYWATNOŚĆ — USTAWIENIA TREŚCI.

W przeglądarce Opera USTAWIENIA — PREFERENCJE — ZAAWANSOWANE — CIASTECZKA.

2. Możesz nakazać usuwać ciasteczka automatycznie po każdym zamknięciu przeglądarki.

Większa część cookies zbierających dane, których nie chcesz przekazywać nigdzie dalej, ma dość odległą datę wygaśnięcia i wcześniej nie wygasają one automatycznie. Cookies służące do automatyzacji pracy strony najczęściej mają ustawiony moment wygaśnięcia na zakończenie sesji przeglądania strony. Nigdy jednak nie ma pewności. Tę opcję lepiej zaznaczyć w ustawieniach.

3. Możesz regularnie używać programu czyszczącego system (z istniejącą i zaznaczoną opcją usuwania cookies).

Takie postępowanie jest zalecane ogólnie ze względów bezpieczeństwa i nie tylko odnośnie ciasteczek. Ponieważ jednak czynisz to na własne ryzyko, nie proponujemy Ci żadnego konkretnego programu. Część z nich jest zresztą płatna.

 

„Remus”

przekład: Lech Bądkowski
adaptacja i dramaturgia: Romuald Wicza-Pokojski
reżyseria: Remigiusz Brzyk
scenografia: Katarzyna Zawistowska
muzyka: Adrian Jerzy Amrugiewicz

obsada:
Jakub Ehrlich, Edyta Janusz-Ehrlich, Jacek Gierczak, Agnieszka Grzegorzewska, Wioleta Karpowicz, Jacek Majok, Hanna Miśkiewicz, Jadwiga Sankowska, Wojciech Stachura, Joanna Tomasik, Krystian Wieczyński

„Kjej dziseszé pokolenjé jesz chodzeło na dzecinnich nożkach, chtuż tej na Kaszubach nje znoł Remùsa?” Tak postawionym pytaniem zaczyna się dzieło Aleksandra Majkowskiego, na podstawie którego powstał spektakl teatru Miniatura. „Żëcé i przigodë Remùsa” to napisana w latach 30. wieku XX epopeja kaszubska, uznana przez znawców tematu za arcydzieło literatury tego regionu i języka, przykład nie sztuki ludowej, lecz wysokiej. Autor powieści — znany kaszubski lekarz, poeta i społecznik — to postać na wskroś niezwykła. Urodził się w Kościerzynie, studiował medycynę w Berlinie i Monachium, w Zürichu napisał doktorat na temat zatrucia krwi ołowiem, a praktykę lekarską rozpoczął w Gdańsku. Tworzył redakcje kaszubskich gazet i „zbudował” Muzeum Kaszubsko-Pomorskie w Sopocie. Działał na polu patriotyzmu i przeciw germanizacji. Powołany w roku 1914 do niemieckiej armii, był lekarzem na frontach Polski, Ukrainy, Rumunii i Francji. W roku 1918 osiadł w Kartuzach i rozpoczął pracę nad „Życiem i przygodami Remusa”, które publikował w odcinkach na łamach „Gryfa” i „Pomorzanina”. Wydania całej swej powieści Majkowski nie doczekał — zmarł rok przed jej pierwszą edycją, 10 lutego roku 1938, w dniu 18. rocznicy zaślubin Polski z morzem.

„Życie i przygody Remusa” rozgrywa się w XIX wieku pod pruskim zaborem, ukazuje Kaszuby jako krainę magiczną, szczególnie uduchowioną. W postaci Remusa Majkowski przedstawił tak dramat germanizowanych Kaszubów, jak i ideę ich wyzwolenia i powrotu tej ziemi do dawnej świetności. Książka przetłumaczona została na literacką polszczyznę przez Lecha Bądkowskiego (lata 60. XX wieku) i ma wydania w językach francuskim, niemieckim i angielskim.

„Remusa” wyreżyserował Remigiusz Brzyk, artysta debiutujący w Łodzi (1988) i tworzący tutaj często z dużymi sukcesami. Absolwent Wydziału Lalkarskiego PWST we Wrocławiu (1995) i Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie pod kierunkiem Krystiana Lupy (1998). Ma w swym dorobku pracę m.in. dla łódzkiego Teatru im. S. Jaracza i Teatru Nowego, Starego Teatru w Krakowie, warszawskiego Teatru Powszechnego i wrocławskiego Polskiego. W sosnowickim Teatrze Zagłębie zrealizował słynnego, wielokrotnie nagradzanego „Korzeńca” (2012). Odważnie sięga do literatury trudnej i klasycznej, do dzieł Dostojewskiego, Millera, Sofoklesa, Mrożka. Jest trzykrotnym laureatem nagród „Złota maska”, a jego realizacja w Teatrze Nowym dedykowana Łodzi — „Ziemia obiecana” według powieści Władysława Reymonta — otrzymała nagrodę „Energia Kultury” i tytuł najlepszego wydarzenia roku 2015.

Inscenizację opracował dramaturgicznie Romuald Wicza-Pokojski — teatrolog, reżyser, wykładowca, twórca Teatru Wiczy, a od jesieni 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku.